نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
7. آذر 1397 - 9:56
باید توجه داشت که درصد بالای بیکاری و عواقب بد آن برای شهرستان نفتخیزی چون گچساران رعب انگیز است و باید به درستی بررسی شود که مسئولین مربوطه در حوزه مختلف چه کاری برای اشتغال و رفع بیکاری در این شهرستان کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،عدم همخوانی میزان تولید شغل با آمار بیکاری و جویندگان کار،سالهاست که به یکی از معضلات اصلی کشور و به تبع آن در شهرستان گچساران تبدیل شده است وبه جرات می توان گفت اگر بیکاری یکی از شاخص های مناطق محروم تلقی می شود،شهر نفتخیز گچساران بر خلاف آوازه اش را باید یکی از مهم ترین های این اولویت نام برد.

بیکاری رعب انگیز دربام نفت ایران 

باید توجه داشت که درصد بالای بیکاری و عواقب بد آن برای دیاربام نفت ایران رعب انگیز است و باید به درستی بررسی شود که مسئولین مربوطه در حوزه مختلف چه کاری برای اشتغال و رفع بیکاری در این شهرستان کرده اند هرچندبیکاری عامل و ریشه بروز اکثر ناهنجاری های اجتماعی در جامعه بوده که طی سالیان اخیر رشد آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق را باعث شده است.

متاسفانه استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به برخورداری از دو طلای سیاه و سبز،آمار بیکاری آن بالا بوده که این آمار در شهرستان گچساران برخلاف باور عموم از وضعیت ناخوشایندی برخوردار است.

مردمانی که فقط اسم نفت را یدک می کشند

می توان جوانان بیکار شهر گچساران را یکی از محروم ترین و کم برخوردارترین مردمی نام برد که از صنایع و تولیدات شهر خود بی بهره و یکی از دلایل مهم بیکاری در این شهر صرف تکیه بر نفت و یدک کشیدن بی فایده اسم آن است.اگرچه مسئولین شهرستان برای رهایی از درد بیکاری باید در کنار نفت به سمت اشتغال غیر نفتی حرکت کنند که بخش کشاورزی،دامپروری و صنایع تولیدی می تواند گره گشای معضل بیکاری دراین شهرستان باشد.

هرچند این طرح ها با پیگیری نماینده شهرستان وتلاش برخی دیگر از مسئولان در حال پایه ریزی است اما جوانان بیکار و تحصیل کرده جهت ایجاد اشتغال در قالب توانایی خود با دو مشکل بزرگی از جمله،ایجاد فضای که در آن یک مجموعه فعل و انفعالات اقتصادی شکل بگیرد و دیگری نیز نیاز به سرمایه گذاری کلان و خرد متناسب با نوع کار دارد.

افزایش بیکاری درنتیجه عملکردضعیف بانک های عامل

امروزه نخبگان و تحصیلکردگان بیکار جهت پیدا کردن سرمایه گذار با مشکل مواجه هستند پس این بانک ها خواهند بود که باید در قالب پرداخت تسهیلات به یاری جوانان بیکار بشتابند که متاسفانه سیاست های بانکی امروز خود عامل ورشکستگی برخی کارهای اقتصادی هستند زیرا تسهیلات مناسبی جهت تقویت و کمک به کارآفرینان پرداخت نمی شودو دوم نوسانات ارزی در کشور است که بی ثباتی آن باعث تزلزل بازار و فشار به مجموعه های اقتصادی است.

تسهیلاتی که صرف امور شخصی می شوند

البته به گفته مسئولین شهرستان،تسهیلات مختلفی در سالهای گذشته به جویندگان و کارآفرینان شهری و روستایی در قالب سود کم پرداخت شده ولی هیچ تضمینی برای راه اندازی و پیگیری این وام برای کار اقتصادی از آنها نگرفته اندو همین امر باعث شده که این وام در جاهای دیگر صرف امور شخصی شود.

گچساران بیکارترین شهر کشور

عبدالرحیم رحیمی،فرماندار گچساران دراین خصوص گفت:گچساران یکی از شهرهای مهاجر پذیری است که بیشترین نرخ بیکاری در استان و بعضا کشور را دارا بوده که در همین راستا بیشترین درخواست شهروندان و افرادی که تحت عنوان ارباب رجوع به فرمانداری مراجعه می کنند،بحث بیکاری و اشتغال است.

وی افزود: از زمان شروع به کار در سمت فرمانداری گچساران تشکیل کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری در شهرستان را در اولویت کاری قرار دادم که خوشبختانه توانستم با همکاری سایر دستگاه ها ازهمه فرصت ها و استعدادهای شهرستان در جهت ساماندهی وضعیت اشتغال اقدام مناسب نماییم.

تدوین 26برنامه اشتغالزایی درگچساران

رحیمی اظهارکرد:از سال ۹۵و با برنامه های پیشنهادی نماینده محترم مردم گچساران و باشت در مجلس در قالب ۲۶برنامه در جهت کمک به وضعیت اشتغال تدوین وابلاغ شدکه خوشبختانه با تمام تلاش پیگیر اجرای طرح ها علی رغم مشکلات و محدودیت های اعتبارات کشوری،توفیقات و پیشرفت قابل توجهی کسب نموده ایم.

اشتغال یک هزارو 670نفردر طرح های اشتغالزایی

وی درادامه با اشاره به پروژه های اشتغال زا در این شهرستان افزود:مهم ترین پروژه های فعال در شهرستان ،سد چمشیر،کارخانه روغن نباتی،پتروشیمی و طرحهای جانبی آن است که این طرحها در دو سال گذشته راه اندازی شده و در حال حاضر یک هزارو ۶۷۰نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

فرماندار گچساران تصریح کرد:در اجرای طرح های راهسازی گچساران به بهبهان،گچساران به چرام،گچساران به گناوه و گچساران به بی بی حکیمه بیش از ۸۰۰نفر به صورت موقت در حال کار هستند.

معرفی 300نفرجهت تسهیلات خود اشتغالی

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات اشتغال زایی در جهت ایجاد کارآفرینی از طریق بانکهای عامل و صندوق کارافرینی امید گفت:امسال ۳۰۰نفر جهت دریافت تسهیلات برای ایجاد طرح به بانک و صندوق ها معرفی که در شرف دریافت تسهیلات می باشند.

رحیمی اظهارکرد:در دو سال گذشته در بخش واحدهای صنعتی و معدن و اصناف و بازار،در رشته های مختلف تولیدی،خدمات فنی و توزیعی خدماتی تعداد سه هزارو ۸۲۰مجوز اشتغال و پروانه فعالیت صادر گردیده است که در طی این مدت افراد زیادی از طریق آزمون های استخدامی در ادارات و شرکت ها جذب و مشغول فعالیت هستند.

نگرانی از نرخ بالای بیکاری درگچساران

فرماندارگچساران با ابراز نگرانی از کثرت آمار بیکاری در این شهرستان بیان کرد:اجرای این طرح ها با توجه به آمار بیکاری موجود در شهرستان کافی نخواهد بود و امید است با تلاش مضاعت تمامی دستگاه ها موضوع بیکاری به حداقل برسد.

رحیمی درادامه افزود:مهمترین اقدامات فرمانداری گچساران برای کاهش آمار بیکاری دراین شهرستان ،جلوگیری از ورود اتباع بیگانه به شهر،تلاش در جذب نیروی بومی در شرکترها و بخش خصوصی،توصیه جدی به ادارات جهت جذب فارغ التحصیلان از طریق طرح کارورزی و پرداخت تسهیلات و اشتغال زایی در روستاها و عشایر به جهت جلوگیری از مهاجرت به شهر است.

فاطمه کریمی

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها