نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
24. بهمن 1396 - 8:09
"عیسی نورمحمدی" هم یکی از شعبده بازان گچسارانی است که توانسته با اجرای نمایش هایی هیجان انگیز خیلی از تماشاگران برنامه هایش را شگفت زده کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،یک کلاه مشکی بلند، عصا، دستکش، کبوتر و خرگوش تمام این ها یادآور تصویری است که از کودکی تاکنون از یک شعبده باز در ذهن ما نقش بسته است، فردی که هر لحظه ما را شگفت زده می کند.

غیب کردن آنچه در دستش بود، دو نیم کردن یک داوطلب، بلعیدن شمشیر و … هربار که این حرکات را می بینیم پیش خود می گوییم این یک ترفند است؛ ولی با این حال می پذیریم که فریب بخوریم و لذت ببریم و البته همه این ها بستگی به شعبده بازی دارد که رو به رویت ایستاده و تو را مسحور می کند.

 در چند سال گذشته ایرانیان بسیاری بوده اند که توانسته اند با هنرنمایی خود جایی در میان شعبده بازان نامی باز کنند. شاید تا چند وقت پیش نام "دیوید کاپرفیلد" بود که همه را پای یک نمایش تلویزیونی میخکوب می کرد یا این اواخر "کریس آنجل" بود که می توانست بینندگان زیادی را جذب خود کند، ولی امروز داخل ایران افرادی هستند که توانسته اند با هنرنمایی خود مخاطبان بسیاری را جذب کنند.

"عیسی نورمحمدی" هم یکی از شعبده بازان گچسارانی است که توانسته با اجرای نمایش هایی هیجان انگیز خیلی از تماشاگران برنامه هایش را شگفت زده کند.

امروز به مصاحبه با این جوان شعبده باز نشسته ایم وی متولد بهمن ماه 56درشهرنفت خیزگچساران است و از شروع علاقه اش به شعبده بازی می گوید:سال 65بود که در کلاس چهارم ابتدایی مشغول تحصیل بودم ، گروهی ازتهران در سینمای قدیمی شهر برنامه شعبده بازی و اکروبات انجام می دادند که از همان موقع جرقه ای شد که دنبال این هنر بروم.

نورمحمدی درادامه درخصوص سختی های این کارهم افزود: سختی ها شروع این حرفه بسیار زیاد بود دران دوران دسترسی به اینترنت وجود نداشت ،به جرات می گویم چند سالی انواع روزنامه ها و مجلات رو خریداری می کردم تا به لطف خدای متعال پس از حدود یکسال یک آگهی دررابطه با آموزش شعبده بازی درمجله جوانان دیدم ودر تماسی به تهران رفتم وآموزش های لازم را نزد استادبرجسته این کار "بهروز کریمی" آموختم.

این شعبده باز گچسارانی به تفاوت شعبده و تردستی اشاره می کند و می گوید:شعبده تشکیل شده از خطای دید بیننده،سرعت عمل شعبده باز، استفاده از وسایل مخصوص و علم فیزیک وشیمی؛اما تردستی همان طور که ازاسمش مشخص است همان کلمه طرح دستی است که درآن بیشتر کار با دست ولباس انجام می شود.

وی درخصوص نحوه درآمدزایی از این هنر ادامه می دهد:یک ضرب المثلی است که می گوید مرغ همسایه غازست، در شهرگچساران هنرمندان بسیار با استعدادی وجود دارند که متاسفانه هیچ گونه حمایتی نمی شوند که اگر مسئولین از خود هنرمندان این شهر دربرنامه ها و مناسبت های مختلف استفاده کنند خیلی از مشکلات این قشر نیزمرتفع خواهد شد.

نورمحمدی درخصوص هنر شعبده بازی در ایران نیز می افزاید:درچند سال اخیر شعبده بازی درایران بسیار پیشرفت داشته ودرحال حاضر اساتیدبرجسته ای در این حرفه داریم که به کشورهای همسایه وسایل وامکانات شعبده صادر می کنند و اتفاقا درایران ما بهترین شعبده بازان را داریم.

این شعبده باز گچسارانی با اشاره به مهیج ترین برنامه ای که تا بحال اجرا کرده است ادامه می دهد:باید توجه داشت که تمام آیتم ها شیرین وخاطره انگیز هستند ولی یه شعبده که خیلی قدیمی وهنوز هم پرطرفدار است و  ساخت وطراحی اش هم مربوط به سال62 توسط استاد کریمی است اجرای ریختن آب در روزنامه است.

وی درخصوص نظر خانواده اش نسبت به هنرش هم می افزاید:درزمان مجردی ام تمام اعضای خانواده برای من مشوق بودند ودراینجا جا دارد از جناب مهندس رحمانی که اولین پول خرید لوازم شعبده بازی را به من هدیه کردند تقدیر وتشکر کنم ،درحال حاضر هم  تمام خانواده ام مشوقم هستند و دختر وپسرم هم درکنارم درحال تمرین و فراگرفتن این هنر هستند.

نورمحمدی درادامه با اشاره به خارق‌العاده ترین شعبدهای که تاکنون اجرا شده است می گوید:درآوردن پاکت مچاله ازتوجیب وظاهرکردن 10بطری نوشابه خانواده خارق العاده ترین کاری بود که توسط استاد "تورا" طراحی واجراشد.

این شعبده باز گچسارانی درادامه با اشاره به جذابیت این هنر دربین مردم تصریح می کند: مردم با اینکه می‌دانند دارند فریب می‌خورند باز هم از این هنر استقبال می‌کنند،شعبده بازی یک هنری که تماما بیننده را کنجکاو می کند که چطور غیرممکن ممکن شده است.

وی با اشاره به جایگاه شعبده بازی درگچساران می گوید:نه تنها در شعبده بازی بلکه در تمامی هنرها،گچساران هنرمندان بسیار مطرح و توانمندی دارد که برای پیشرفت کاری شان حمایت جدی مسئولان در این زمینه را می طلبد.

نورمحمدی درادامه با بیان خاطره ای از هنر شعبده بازی اش می افزاید: اواخرسال 89بود و جشن روز ملی شدن صنعت نفت ، افتخار این را داشتم که برای حاضرین درجشن برنامه اجرا کنم آیتمی بود که می بایستی از کلاه شعبده بازی  اول یک آتش درست کنم وبعد یک کبوتر ظاهر کنم که متاسفانه دراین کار کمی عجله کردم که باعث شد کبوتر بیچاره جلوی حاضرین آتش بگیرد.

وی گفت: در پایان لازم می‌دانم از تمام کسانی که در این راه یاریمان دادند و همواره راه را برای پیشرفتان هموار نمودند، مراتب قدردانی خود را ابراز دارم و امروز علی‌رغم کمبودها ، سختی‌ها و با تحمل ناملایمات معتقدیم آنچه ما را در زمره‌ هنرمند و هنردوست با یکدیگر متحد می‌کند رفتارهایی برآمده از اخلاق و تلاش برای حرمت نهادن به کرامت انسانهاست.

برای تماشای فیلم هنرنمایی این شعبده بازگچسارانی کلیک کنید"اینجا"

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها