نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
18. بهمن 1396 - 13:12
تیراندازی شروع شد و یکدفعه سر شهید کیامرثی روی زانویم قرار گرفت و خون هم از سینه اش فواره می زد، آن روز و شب غوغایی به پا بود وتا شب حداقل ۶ نفر شهید شدند و بعضی از مردم هم مورد اصابت گلوله های تفنگ شکاری رژیم پهلوی قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،مردم کهگیلویه و بویراحمد در طول تاریخ همیشه برای دفاع از تمامیت ارضی کشور سنگ تمام گذاشتند، مبارزه با اسکندر مقدونی، مبارزه با پرتغالی­ها در بوشهر، مبارزه با فرقه جعفر پیشه وری در آذربایجان، قیام عشایر جنوب، سرکوب شیخ خزعل، در ملی شدن صنعت نفت، دو جنگ تامرادی و گجستان، پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس ودیگرموارد مهر تائیدی بر این ادعاست.

حرکت انقلابی مردم گچساران از سال ۱۳۵۰ تا بهمن ۱۳۵۷ یکی از مهم­ترین جریانهای فکری، سیاسی و ایدئولوژیک نه فقط استان، بلکه جنوب کشور به شمار می رودو نقطه عطف این حرکت انقلابی، ۱۹ آبان ماه 57 بودکه در چنین روزی شش نفر از مخلص ترین و برومندترین جوانان این شهرستان در خون خود غلتیدند و طعم شیرین شهادت را نوشیدند.

پیروزی انقلاب اسلامی سرشار از خاطرات فراوان است به گونه ای زمانی که پای درد دل انقلابیون می نشینیم مثنوی هفتاد من کاغذ است که این بار از زبان یکی از مبارزین انقلابی گچساران بیان می شود.

احمد خورشیدی آزاد هم یکی از این جوانان انقلابی در آن دوران بود که درگفت و گویی اختصاصی با این پایگاه خبری تحلیلی به روایتگری گوشه ای از تاریخ مبارزات مردمی گچساران پرداخته است .

این مبارزانقلابی دراین خصوص گفت:گچساران مثل الان در آن زمان هم یکی از گلوگاه های اصلی نفت کشور بود و از سویی همه نفت جنوب از این مسیر در خط صادرات قرار داشت و به همین دلیل این شهراز اهمیت زیادی در دوران مبارزات انقلابی برخورداربود.

وی افزود:موضوع جنبش نفتی ها در سال ۵۷ در کانون انقلاب قرارداشت که رژیم شاه هم برای مقابله با این حرکت سرمایه گذاری کرده و ساواک و حکومت نظامی ها را برای مقابله با آن بسیج کرده بود.

خورشیدی آزاد تصریح کرد: اعتصاب نفتی ها با حمایت بی دریغ مردم از تابستان ۵۷ مطرح شد و برنامه این بود که به هرترتیب صادرات نفت قطع بشود و به همین دلیل مردم جنوب به میدان آمدند و ابتدا تظاهرات مردمی شکل گرفت و شهدایی تقدیم انقلاب شد تا راه باز شود.

وی تصریح کرد: بلاخره نفتی ها هم وارد شدند و در گام اول قرار شد کارگران بهره برداری شرکت نفت گچساران سر کارشان نروند تا استخراج نفت با مشکل مواجه شوددراین اوضاع هم ساواک فشار می آورد و کارگران را با زور و شکنجه سرکار می برد.

این مبارزانقلابی ادامه داد:چون این وضعیت ادامه پیدا کرد تصمیم گرفته شد کارگران شرکت نفت را از گچساران دور کنیم که چندتا چندتا از گچساران واز دسترس ساواک خارج شدند و جالب تر این بود که مردم در آن وضع بغرنج و خفقان به خانواده اعتصابیون کمک های مالی و غیر مالی هم می کردند.

 وی تصریح کرد:درادامه کار به جای باریک رسید و ساواک هم نماینده های کارگران شرکت نفت را دستگیر کرد ، مردم هم در اعتراض به این اقدام رژیم در روز اول جلوی مسجد صاحب الزمان (عج) تحصن کردند که حجت السلام معلمی از روحانیون اعزامی قم سخنرانی خوبی کردودراین هنگام بود که مسجدرا به گلوله بستند ، مردم از مسجد بیرون آمدند و با ارتش درگیر شدند و ارتش آن روز ظاهرا عقب نشست.

خورشیدی آزاد ادامه داد:آن روز فضای امنیتی سنگینی در شهر حاکم شد و گردان ضد شورش از بهبهان به گچساران آورده شد و خود حکومت نظامی حداقل دو تا گردان برسر تاسیسات نفتی و یک گردان در شهر مستقر کرده بود و حضور نفربرها و عناصر مسلح و بی رحم رژیم پهلوی هم رعب و وحشتی در شهر ایجاد کرده بودند تا مردم را از یک سو و کارکنان نفتی را از سوی دیگر بترسانند.

این مبارزانقلابی اظهارکرد:اینجا بود که دستور کشتار از بالا به "سرهنگ رحمانی" رئیس معدوم ساواک گچساران صادر شد و این خبر در شهر پیچید اما مردم عقب ننشستند ، در شهر اعلام شدکه بر ای حمایت از نماینده های دستگیرشده شرکت نفت در مسجد جامع شهر(شهیدان ) تجمعی برقرارشود و نزدیکی های بعداز ظهر بود که فضا تندتر شد و مرحوم زیدبهبهانی سخنرانی خوبی در جلو مسجد کردند و جوانان انقلابی شهر همه سینه به سینه حکومت نظامی ایستادند.

 خورشیدی آزادگفت:در همین حین بود که سروکله تیم کشتارکه سوار چند دستگاه جیپ و ریو شده بودند پیدا شد و آمدند روبروی مان صف کشیدند و فرمانده ارتشی ها با بلندگو شروع به تهدید کرد و مردم هم شروع کردند به شعار دادن به نفع دستگیر شده ها و هیچکس کوتاه نمی آمد و مرحوم زیدبهبهانی هم سخنرانی اش را قطع نکرد و شجاعانه صحبت کرد .

وی افزود:جمعیت هم همراه او شد و لحظه لحظه اوضاع داشت خطری تر می شد و دژخیمان حلقه زده و تفنگ های شان را به سوی جمعیت نشانه رفته بودند اما ندیدم کسی از محرکه بگریزد، درهمین لحظه بود که تیراندازی شروع شد و یکدفعه سر شهید کیامرثی روی زانویم قرار گرفت و خون هم از سینه اش فواره می زد و من به برادرم حاج محمود آقا گفتم کمک کن ببریمش چون فکر نمی کردم شهیدشده و تیراندازی همچنان ادامه داشت.

این مبارزانقلابی گچساران تصریح کرد:ولوله ای به پا بود یکی می گفت:" مشقیه دیگری می گفت جنگیه" و از توی حیاط مسجد صدابلند شد که "نجف بلادیان" را زدند و "حاج بهرام تاجگردون" هم پیش او بود البته مردم بیرون از مسجد تجمع داشتند اما چندتا تیر توی حیاط و صحن مسجد اصابت کرد.

وی تصریح کرد:بعداز چند دقیقه تیراندازی ، عناصر حکومت نظامی به شهر سراریز شدند و مردم خشمگین هم شروع کردند آتش زدن و هر چه مظاهر شاه بودرا نابود می کردند و خودروهای شرکت های خارجی از جمله شرکت هالیبرتون آمریکا را آوردن‌وسط خیابان آتش زدند.

 خورشیدی آزاداظهارکرد: آن روز و شب غوغایی به پا بود وتا شب حداقل ۶ نفر شهید شدند و بعضی از مردم هم مورد اصابت گلوله های تفنگ شکاری قرار گرفتند واینجا بود که جو وحشت حاکم شد وتا چندروز کارکنان نفت برگشتند سرکار و اوضاع ظاهرا کنترل شد اما این بار بچه های گچسارانی منصورون وارد کارزار شدند و تاسیسات را از کار انداختند و اعتصاب نفت عملا محکم شد و استخراج و صادرات نفت عملا قطع شد و ادامه قیام ملت باعث شد شاه ۴ روز بعد از ایران بگریزد ودیدیم که از ارتش ۵۵۰ هزار نفری رزیم پهلوی هیچ کاری برنیامد.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها