نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
9. بهمن 1396 - 16:43
تنها راه برون رفت از تنگنای بیکاری در بسیاری از استان های محروم و کمتر توسعه یافته توجه به صنایع دستی است و صنایع دستی، آثار و فرهنگ قدیمی که سال های سال همراه ما بوده می تواند به منبع خوبی برای اشتغال پایدار تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،صنایع دستی به عنوان صنعتی مستقل و بومی، نقش مهمی در اشتغالزای و توسعه اقتصادی جوامع دارد وتوسعه و سرمایه‌گذاری در صنایع دستی همواره به عنوان یکی از راه‌های ارزان و مناسب برای اشتغال‌زایی مطرح بوده و از آنجا که اشتغالزایی یکی از مشکلات همه جوامع است بنابراین توجه به حوزه صنایع دستی می تواند یکی از راه های رفع این معضل در جامعه باشد.

 به باور بسیاری از کارشناسان، صنایع‌دستی برخلاف دیگر صنایع نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه اندکی دارد و در عین حال با همین سرمایه‌ اندک می‌توان اشتغال‌زایی کرد وپایدارترین فعالیتی که می‌تواند به اشتغال‌زایی منجر شود، فعالیت در حوزه صنایع‌دستی است. 

هرچندتنها راه برون رفت از تنگنای بیکاری در بسیاری از استان های محروم و کمتر توسعه یافته توجه به صنایع دستی است وامسال که با عنوان «اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» نامگذاری شده دولتمردان معتقدند اگر قرار باشد با رویکرد اقتصاد مقاومتی، نگاه به درون و با استفاده از ظرفیت های داخلی اقتصاد کشور را شکوفا کنیم، چاره ای جز توجه به صنایع کوچک در قالب صنایع دستی نداریم و باید در این حوزه برنامه ریزی کنیم.

این درحالی است که محمود باقری ،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در آیین گشایش نمایشگاه صنایع دستی درگچساران می گوید:مهم‌ترین هدف از افتتاح این نمایشگاه ایجاد اشتغال برای تولیدکنندگان، فعالان و هنرمندان صنایع دستی و کمک به تحقق هر چه مطلوب‌تر شعار سال جاری با عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» است.

وی افزود:این نمایشگاه مشتمل بر ۱۵۰ غرفه شامل عرضه غذاهای محلی، کلاش بافی، لباس‌های محلی، نمد، سبد بافی، زیورآلات، ابزارهای سنتی بومی و سوغات گچساران و استان‌های کشور است.


باقری بیان کرد:40 غرفه از این نمایشگاه به صنایع دستی اختصاص داده شده است که ۱۳۰ غرفه این نمایشگاه مربوط به استان‌ها و بقیه غرفه‌ها متعلق به فعالان حوزه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد است.

وی تصریح کرد: اشیاء و ظروف سفالی، تابلوهای نقاشی با روش رنگ و روغن، نگارگری و سیاه قلم، ظروف مسی، ترمه، کچه (دوخت پشم روی پارچه)، گلیم، فرت بافی (پارچه از ابریشم)، زیورآلات، چرم دوزی، عروسک دوزی، تراش سنگ، رودوزی سنتی، آهنگری، تابلو و تابلو فرش از آثار عرضه شده در این نمایشگاه است.


وی افزود:در این نمایشگاه همچنین صنایع دستی و سوغات استان‌های سراسر کشور از جمله تهران، زنجان، اصفهان، چهار محال بختیاری، شیراز و سایر استان‌ها و شهرستان رودبار، کردستان به نمایش گذاشته شده است.

باقری  با اشاره به به تخفیف ۳۰درصدی محصولات نمایشگاه افزود: علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت هشت صبح تا ۱۳ و از ۱۶ تا ۲۲ از این نمایشگاه بازدید نمایند،برپایی نمایشگاه صنایع دستی در گچساران موجب آشنایی هر چه بیشتر شهروندان با فرهنگ‌ها و صنایع دستی دیگر استان‌های کشور می‌شود.

هرچند محمد رضا مصلحی ،مدیر عامل شرکت نمایشگاهی مهر رضا(ع) با اشاره به اهداف برپایی این نمایشگاه درگچساران اظهارکرد:تنظیم بازار ، ایجاد شغل ، حذف واسطه ها ، حمایت از تولید داخلی به عنوان بخشی از فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی، حمایت از هنرمندان صنایع دستی و آشنایی گردشگران با سوغات و صنایع دستی نقاط مختلف کشور از مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

وی با اشاره به جایگاه ویژه اقتصادی و فرهنگی صنایع دستی گفت:برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی در فصول مختلف سال و معرفی سوغات و صنایع دستی هر منطقه به شهروندان و گردشگران تاثیر بسزایی در احیای صنایع بومی فراموش شده و بازاریابی و بازارسازی برای هنرمندان و فعالان این عرصه و در کنار آن ایجاد فرصت‌های شغلی در سطح منطقه خواهد داشت.

مصلحی نمایشگاه را محل بسیار مناسبی برای معرفی تولیدکنندگان برشمرد واظهار کرد: باید با تلاش تمامی مسئولان در بخش های مختلف ازمسئله از تولید داخلی حمایت کرد،اشتغال یکی از دغدغه های اصلی مردم است که با احساس مسئولیت همگانی و توسعه این صنعت می توان اشتغالزایی بالایی را در کشور ایجاد کرد.

وی گفت: برپایی نمایشگاه باعث شده که برای ۲۳ نفر بطور دایم زمینه ایجاد شغل مستقیم فراهم شود و سالیانه ۴۰ نمایشگاه در سراسر کشور دایر می شود.

گفتنی است در ۱۵۰ غرفه این نمایشگاه آثار نفیس هنرهای دستی و سنتی از هنرمندان صنایع دستی استان های کشور در محل پشت ترمینال مسافربری ر معرض دید عموم گذاشته شده و تا 13 بهمن ماهجاری دایر و آماده بازدید و استقبال از شهروندان گچسارانی است.

انتهای پیام

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها