نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
4. بهمن 1396 - 15:07
افزایش قیمت نان در چند سال اخیر با اعمال سیاست افزایش کیفیت و بی توجهی مسئولان در نظارت، نه تنها سودی حاصل نکرده است بلکه باعث شده تا میزان بیات شدن نان نیز بیشتر هم شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،نان همواره در نزد ایرانیان از جايگاه خاصی برخوردار بوده و غذای اصلی آنان را تشکيل می‌دهد، بخش قابل توجهی از پروتئين و انرژی مورد نياز مردم، از نان تامين می شودکه بدون‌شک تهيه، توليد وعرضه‌ نان سالم و بهداشتی در حفظ سلامت جامعه موثر خواهد بود.

در کنار نگرانی شهروندان گچسارانی از تغییرات 30درصدی قیمت نان درسال 93، مسئولان بدون توجه به ثبات قیمت نان در این چندسال، از بهبود کیفیت و آزادسازی و رقابتی شدن قیمت‌ها سخن می گفتند، اظهاراتی که متاسفانه فقط در حد وعده وعید باقی ماند ونتایج حاصل از این سیاست ها را می توان در وضعیت کنونی نانوایی های این شهرستان مشاهده کرد ،اوضاعی که امروزه همراه با بی توجهی نانوایان به وزن وکیفیت نان تولیدی ونارضایتی شهروندان از این روند همراه شده است.

اگرچه قیمت برخی از انواع نان در دیار بام نفت ایران از آذرماه سال ۹۳ تاکنون به ظاهر بدون تغییر بوده ،گویا ادامه این روند برای واحدهای نانوایی توجیه اقتصادی نداشته است و بدیهی است این موضوع بر کلیه عوامل تولید از جمله تعداد نیروی انسانی شاغل در هر واحد نانوایی تاثیر گذار است بطوری‌که قبلا تعداد بیشتری در یک واحد نانوایی مشغول به کار بوده که این تعداد در حال حاضر بعضا کاهش یافته است.

آزادسازی قیمت نان به بهانه کیفیت

هرچند در سال های اخیر علی رغم آزادسازی قیمت نان در واحدهای نانوایی و افزایش قیمت به بهانه افزایش کیفیت ،همچنان شاهد پخت وعرضه نان بی کیفیت هستیم که به ادعای مسئولان با گران شدن نان و افزایش کیفیت آن برای همیشه پرونده نان بی کیفیت بایگانی و ضایعات این ماده غذایی به حداقل ممکن می رسد؟!، اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه نان بی کیفیت تر شد و شاهد افزایش ضایعات نان نیز بوده ایم.

 با توجه به اینکه سرانه مصرف نان در بین آحاد مختلف مردم حدودا معادل 115 کیلوگرم در سال است و از سویی دیگر اهمیت این نوع خوراک در سبد غذایی روزانه مردم دقت و نظارت بر پخت، نگهداری و نحوه عرضه را می‌طلبد در این میان چه کسانی مسئول بی‌کیفیتی نان عرضه شده در این شهرستان هستند؟ یا اصلا نهادی وجود دارد که مستقیما و در کنار آن به جد پیگیر مشکلات این حوزه باشد؟.

نارضایتی شهروندان از کیفیت نان

اگرچه وضع خراب نان این روزها گلایه ها و نارضایتی شهروندان گچسارانی را بیشتر کرده است و این موارد را می شود به راحتی در هنگامی که مردم برای خرید نان به نانوایی ها می روند، دید. به گفته آنان، نان همچنان با کیفیت پایینی عرضه می شود.

یکی از شهروندان گچسارانی دراین خصوص می گوید:با توجه به اهمیت غذایی نان در سبد تغذیه مردم، باید با کیفیت‌ترین نان ها را بر سر سفره مردم گذاشت چرا که بی‌توجهی به کیفیت در پخت نان،مستقیما سلامت مردم را تهدید می کند.

وی می افزاید:متاسفانه مشکلات حوزه نان مربوط به امروز یا دیروز نیست و ما از سال‌های بسیار دور هم شاهد بی‌کیفیتی‌های آشکار در پخت نان در سطح این شهرستان بوده ایم.

دیگری ادامه می دهد:متاسفانه بی‌کیفیتی در بحث پخت نان در بیشتر نانوایی های این شهر مشاهده می‌شود و اگر مسئولان واقعا پای کار هستند می‌توانند با سر زدن به این نانوایی ها ،حداقل چاره‌ای بیاندیشند.

یکی دیگر از شهروندان گچسارانی در رابطه با مشکلات کیفیت نان دراین شهرستان نیز تصریح کرد: اصلی‌ترین علت بی کیفیتی نان درگچساران نبود نظارت و بازرسی دقیق از سوی متولیان امر است و درواقع مشکل عدم کیفیت نان در گچساران مربوط به سال جاری نیست بلکه این مشکل از سال های دور نیز وجود داشته و شهروندان مجبور به کنار آمدن با این وضعیت هستند.

نان و کیفیت،رشته ای که سردراز دارد

با این گلایه ها، روزانه شاید بروز تخلفات مختلفی در وضعیت کیفیت نان شهرستان گچساران هستیم که باید با نهایت تاسف گفت که مشکلات حوزه نان در این شهرستان تنها به یکی دو سال قبل بازنمی‌گردد وبعضا از سالهای دور مردم این شهر با عمده مشکلاتی در این حوزه از جمله بی‌کیفیتی، کم‌فروشی و سایر مشکلات روبه‌رو و بودند و انگار این رشته همچنان سر دراز دارد.

این درحالی است که نان به انواع و رقم‌های مختلف به عنوان یکی از مهمترین وعده های غذایی مردم در طول روز است و نمی‌توان عدم کیفیت و تلاش برای بهبود کیفیت آن را پشت گوش انداخت چرا که در صورت سهل انگاری باید دانست که بی‌توجهی به این موضوع مستقیما سلامت مردم را تهدید می کند.

یکی از کارشناس تغذیه در خصوص اهمیت نان در سبد غذایی مردم معتقد است: نان و غلات یک ماده غذایی با اهمیت بالای رژیم غذایی هستند که در ردیف توصیه‌های تغذیه‌ای عموم مردم نیز جای می‌گیرند و به دلیل دارا بودن املاح و مواد معدنی فراوان باید توجه شود که در تولید، نگهداری و عرضه آن بهداشت به صورت کامل رعایت شود.

وی بیان کرد: نان و غلات از دو جهت اهمیت بیشتری دارد و به همین دلیل بیشترین غذای مصرفی مردم را شامل می‌شود که هم منبع انرژی بوده و هم پروتئین دارد که از حیث پزشکی نیز اهمیت بیولوژیک آن بسیار بالاست.

نان سبوس دار بهترین نوع نان

وی در مورد نگهداری نان پس از خرید در خانه نیز گفت: بعد از پخت بهترین روش برای نگهداری نان و به دور نگه‌داشتن آن از هرگونه میکروب و آلودگی فریز کردن آن است چرا که در غیر این صورت اگر مایل به نگهداری نان به مدت روزهای بیشتر هستیم پس از اندک روزی شاهد بیات شدن نان به علل نامشخصی خواهیم بود.

این کارشنان تغذیه تصریح کرد:اگر مجموعه‌های ذیربط در نظارت و برخورد ضعیف عمل نکنند، قطعا شاهدبی‌کیفیتی و به دنبال آن نارضایتی مشتریان از کیفیت نان نخواهیم بود و اتحادیه نانوایان بایستی برکیفیت و کمیت نانوایی‌ها نظارت داشته باشند تا تخلفاتی در کیفیت و وزن نان های سطح شهر صورت نگیرد.

وی در توصیه به نانواهای شهرستان گفت: بهترین نوع نان، نان سبوس‌دار است که به تمامی فعالان عرصه نان توصیه می‌کنم تا این اصل را در پخت تمامی اقلام نان مدنظر داشته باشند تا با این اقدام شاهد جامعه‌ای با مردمانی سالم و شاداب باشیم.

باتوجه به موضوعات گفته شده امروزه فرصت‌طلبی برخی نانوایان در کاهش وزن چانه‌های نان، خشم شهروندان گچسارانی را برانگیخته است و بانگاهی به چند نانوایی سطح شهرستان می توان از زبان مردم نیز شنید که آیا سیاست افزایش 30درصدی قیمت نان ،کیفیت ومرغوبیت مورد نظر و رقابتی شدن حوزه نان را به همراه داشته است؟؟!.

بنابراین سال های سال است که مردم از کیفیت بد نان در نانوایی ها گله دارند اما تا به امروز فکری برای آن نشده است و به نظر می رسد کسی مسئولیت نظارت بر آن را برعهده ندارد و این سئوال درذهن شهروندان تداعی می شود که به راستی با گران شدن نان در این چند سال اخیر آیا نباید کیفیت نان هم تغییر می کرد؟. 

یکی از بانوان گچسارانی دراین خصوص می گوید: مسئولان ما به هیچ طریقی اهل کار نیستند چرا که اگر چنین بود در تمام این سال ها شاید اندکی به فکر سلامت تغذیه مردم بودند و حداقل ما امروز آثاری از آن را شاهد می‌بودیم.

با کیفیت پایین نان سوختیم و ساختیم

وی تصریح کرد:سال ها با کیفیت پایین نان سوختیم و ساختیم، صبح که می شود مجبوریم از خواب شیرینمان بزنیم تا برای خرید نان بی کیفیت به نانوایی برویم و شب که می شود آن ها را در گونی می اندازیم تا فردا به گاری های نمکی بفروشیم. 

یکی دیگر از شهروندان نیزگفت:مسئولان گفتندنانوایی ها را آزاد پز می کنیم تا کیفیت نان بالا برود، اما متاسفانه نان را بسیار بی کیفیت تر در سفره هایمان گذاشتند،باور کنید برای تهیه چندعدد نان با کیفیت در این شهر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم.

نظارت دراین شهر کیلویی چند؟

اما شاید حال و هوای این روزهای نانوایان در آب رفتن وزن چانه‌های نان و نداشتن کیفیت مطلوب را تنها بتوانیم با یک حساب سرانگشتی در فرصت‌طلبی برخی از نانوایان جست‌وجو کنیم.

یکی از شهروندان دراین رابطه افزود:در حال حاضر برطبق گفته مسئولان وزن چانه نان تافتون باید 210گرم باشد و این درحالی است که دراکثر نانوایی ها این وزن به 170گرم هم نمی رسد،همینطور درنان لواش که باید وزن چانه 160گرم باشد کمتر از 120گرم است و درنان سنگگ که باید 600گرم باشد چیزی معادل 450گرم است پس باید گفت نظارت دراین شهر کیلویی چند؟؟!!.

اما با اذعان به این که مشکل حوزه نان درگچساران مشکلی جدید نیست باید توجه داشت که با بی‌توجهی و یا شاید در بهترین حالت خود با نظارت های پراکنده و بی هدف نمی‌توان بر چاله‌های موجود در این حوزه که به یقین در ارتباط مستقیم با زندگی روزمره آحاد مردمی است، ماله کشید و نیاز است در این زمینه همه ما شاهد تلاشی مضاعف و مستمر از سوی تمامی متولیان باشیم.

این در حالی است که نانوایانی هم که در شرایط سخت و در مقابل گرمای سوزان تنور مشغول کار هستندازافزایش نرخ سوخت ،حمل ونقل،هزینه کارگر واجاره نانوایی صحبت به میان می آورندواین نانوایان که برخی از آنان جوان هستند وشاید به گفته برخی شهروندان تجربه وتخصص لازم را در این خصوص ندارند، معتقدند که مشکل از آرد های توزیعی است وابتداباید کیفیت آرد توزیعی را بالا برد.

این نانوایان نیز معتقدند که هزینه های صنف آنها در این سال ها افزایش داشته و ثبات نرخ نان بر زندگی آنها تاثیر گذار بوده است، که البته باید قبول کرد که در طول این سال ها هزینه های گاز، برق،آب، کارگر، بیمه و دیگرموارد در صنف نانوایی افزایش داشته اما گرانی هر چند وقت یکبار نان راهکار مناسبی برای حل مشکلات این صنف نخواهد بود.

با همه این موضوعات نمی توان عدم نظارت متداول وسخت گیرانه متولیان موضوع بربهداشت، وزن کم نان های تولیدی وعدم دقت در تهیه وپخت آنان را نادیده گرفت،چراکه اگر خوب دقت کرد بعضا دیده می شود که در شهرستان های همجوار همین نان با کیفیت و ماندگاری بیشتری در خدمت مردم قرار می گیرد.

به گفته کارشناسان نان‌هايی که ازآرد سبوس‌دار تهيه می‌شوند و با خمير مايه و بدون استفاده از جوش شيرين عمل‌آوری می گردند و با حرارتی ملايم، يکنواخت و شعله غيرمستقيم می پزند، سالم‌ترين نان‌ها هستند.

این درحالی است که حکایت غم انگیز نان های نامرغوب در گچساران، مدت های زیادی است که اذهان شهرندان را متوجه خود کرده و راهکارهایی که تاکنون نیز به مرحله اجرا درآمده، نتوانسته است بر افزایش کیفیت نان تأثیر زیادی بر جای بگذارد.

بنابراین از برخی مشکلات، گلایه‌ها و معایب حوزه نان در گچساران سخن گفتیم اما بی‌انصافی است اگر در این زمینه تمامی نانواها، مسئولان و نهایتا متولیان حوزه نان را متهم به بی‌دقتی و کم‌لطفی کنیم،چرا که هنوز هم هستند کسانی که وظیفه محول شده بر دوش خود را ارجح به کارهای شخصی می‌دانند و با جان و دل در مسیر سلامت جامعه می‌کوشند.

اما درپایان باید بگوییم که نان به عنوان اصلی‌ترین محصول غذایی در سبد خانوار محسوب می‌شود و بهبود کیفیت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما متاسفانه در چند سال اخیر به بهانه‌های مختلف شاهد افت کیفیت آن در گچساران بوده ایم که امیدواریم مسئولان هرچه زودتر چاره‌ای را پی‌جویی کنند چرا که بی‌توجهی به این موضوع مستقیما سلامتی مردم را درگیر خواهد کرد.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

باسلام عالی بودمتاسفانه اصلانظارت نمیشه وکم فروشی زیادشده وکیفیت هم بسیارپایین است

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها