نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
12. آبان 1396 - 10:16
این روزها چاه 147رگ سفید گچساران همچنان زبانه می‌کشد و کسی نمی‌داند دقیقا چه مقدار زمان برای مهار آن لازم است، اما آنچه هست همه بسیج شدند تا مهارش کنند، در میان صحنه‌های قشنگی که از همدلی و همکاری رخ می دهدغم از دست دادن یاران خاطر همه را آزرده می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،چاه ۱۴۷ میدان نفتی رگ سفید گچساران در میان چین و چروک تپه ماهورهای زاگرس چون دیو تنوره می‌کشد و دکل ۹۵ ملی حفاری را آرام آرام در میان خود ذوب می‌کند، در این حادثه 2نفراز کارکنان شریف و زحمتکش حفاری طعمه این انفجار شده و در راه انجام وظیفه جان خود را فدا کردند.

ساعاتی پس از حادثه آتش چاه ۱۴۷ رگ سفید، یکی نوشت «رگ سفیدی که دیگر سفید نیست» و چه غمناک هم نوشت، اما ننوشت که اگرچه فرزاد و محمد رفتند، اما فرزادها و محمدها دیگری هنوز هستند که جان بر کف دارند تا جلو آتش بدون فرمان و فرماندار بایستند. محمدها و فرزادها این روزها در هرم گرمای آتش اما تلاش می‌کنند آن را خاموش کنند، فرمان آماده باش از بعدازظهر یکشنبه (هفتم آبان‌ماه) صادر شده است.

از این دست اتفاق‌ها در حفاری خشکی هر از چند گاهی پیش می‌آید که در  بیشتر اوقات پوش سنگ، شکسته و جابه‌جایی گاز علت وقوع آن است، ماجرا از آن قرار است که بخشی از میدان‌های پر فشار و بزرگ ایران در حاشیه زاگرس و در معرض فرآیند کوه‌زایی آن قراردارند، از این رو سنگ‌های کربناته ترد در معرض این تنش و خمش گاه شکاف‌های عمیقی برمی‌دارند که می‌تواند مانند یک اتوبان عامل انتقال نفت و گاز از جایی به جایی باشد.

اتفاقی که هشتم خرداد ۸۹ در چاه شماره ۲۴ نفت شهر رخ داد و در پی آن چهار تن جان خود را از دست دادند، از همین دست بود، گاز از راه پوش سنگ شکسته راهی سطح شد و از بد حادثه درست از زیر دکل سر در آورد و پس از تماس با یک جرقه آتشی مهیب که خشک و تر را با هم سوزاند ایجاد شد.

این روزها چاه 147رگ سفید همچنان زبانه می‌کشد و کسی نمی‌داند دقیقا چه مقدار زمان برای مهار آن لازم است، اما آنچه هست مهار این آتش همدلی و همکاری همه ارگانها و نهادها را به‌ویژه برای دسترسی به منطقه کوهستانی مانند محل چاه ۱۴۷ می‌طلبد، آنچنانکه در این چند روز اتفاق افتاد و همه بسیج شدند تا مهارش کنند، در میان صحنه‌های قشنگی که از همدلی و همکاری رخ می دهد اما غم از دست دادن یاران خاطر همه را آزرده می‌کند.

هیاتی متشکل از وزیر نفت، مدیر عامل شرکت ملی نفت، نماینده مردم گچساران و باشت و همچنین حجت الاسلام خدری نماینده مردم بوشهرگناوه و دیلم جهت بررسی آخرین وضعیت آتش سوزی دکل نفتی،به رگ سفید اعزام شدند.

احداث 5 خط انتقال آب براي مهار رگ سفید

بیژن عالی پورمديرعامل شرکت ملی مناطق نفت خيز جنوب از احداث 5 خط انتقال آب برای مهار فوران چاه 147 رگ سفيد خبر داد و گفت:تمام تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای مهار فوران چاه 147 رگ سفید در محل مستقر شده‌اند.

وی اظهارکرد:پنج خط آب چهار اینچ و سه انشعاب از منطقه تله چگا و ۲ انشعاب از داربهاره به محل حادثه کشیده شده است و به محض آماده شدن چاه‌ها، دکل‌های شرکت ملی حفاری در منطقه مستقر خواهد شد.

وی افزود:سایر کارهایی که بر اساس برنامه‌ریزی باید انجام شود در دست انجام است و هم اکنون کمبودی از نظر تامین ماشین آلات و تجهیزات نداریم.

وی تصریح کرد: پس از تعیین محل چاه جدید از سوی کارشناسان مهندسی نفت و زمین شناسی احداث لوکشین جدید برای حفاری چاه انحرافی آغاز شده و با آماده شدن محل، دکل حفاری شرکت ملی حفاری ایران مستقر خواهند شد.

عالی پور با بیان اینکه کوهستانی بودن منطقه عملیات آماده سازی محل چاه را با کندی همراه کرده است تاکید کرد:​ با تلاش و همت همه همکاران تمامی ماشین آلات سیار ساختمانی اعم از لودر، ​بلدوزر، ​گریدر و پیکور مشغول کار هستند و ماشین آلات مازاد نیز برای پشتیبانی ضروری اعزام شده است.

وی مهار چاه ۱۴۷ رگ سفید را زمانبر دانست و گفت: صنعت نفت در گذشته تجربه حوادث این چنینی را داشته است و متخصصان توانمند نفتی توانایی مهار آن را دارند.

 عالی پور در خصوص آخرین وضع مهار آتش در چاه ۱۴۷ رگ سفید،گفت: قرار است چاه عمودی در کنار این چاه حفر شود که مراحل آماده کردن آن در حال انجام است.

این درحالی است که معاون امور تولید‌‌‌‌ شرکت ملی نفت آخرین فعالیت‌ها برای مهار آتش چاه ۱۴۷ میدان رگ سفید را تشریح کرد و گفت: عزم و همدلی کارکنان نفتی مستقر در چاه شماره ۱۴۷ میدان رگ سفید برای مهار آتش غیرقابل توصیف است.

آخرین وضعیت مهار چاه 147

محسن پاکنژاد درباره آخرین وضع مهار آتش در چاه شماره ۱۴۷ میدان رگ سفید اظهار کرد: خوشبختانه با اتخاذ تدابیر لازم، نخستین اقدام‌ها برای پاکسازی با هدف دسترسی به دهانه چاه ۱۴۷ میدان رگ سفید انجام شد.

وی با بیان این که بخشی از محوطه با رعایت مسائل ایمنی تخلیه شده که این مهم گام موثری برای دسترسی نهایی به دهانه چاه برای مهار آتش است، افزود: همزمان با انجام این کار، اقدام‌های اجرایی احداث جاده‌های دسترسی به محوطه در حال انجام است.

معاون امور تولید‌‌‌‌ شرکت ملی نفت ایران افزود: احداث استخر آب که قرار است ۲۰۰ هزار بشکه آب را در دسترس ما قرار دهد، خطوط لوله آبرسانی و تامین و تدارک تجهیزات، طبق برنامه با سرعت لازم در حال انجام است.

وی با بیان این که پیش بینی می‌کنیم بخشی از این اقدامات به زودی انجام و نهایی شود و مقدمات انجام کارهای تخصصی تر مهار آتش فراهم شود، تصریح کرد: همدلی و عزمی مثال زدنی میان همکاران برای مهار آتش در چاه ۱۴۷ میدان رگ سفید وجود دارد، عزمی که حکایت از آن دارد که همکاران ما تلاش دارند با توکل به خدا رکوردی تازه از مهار آتش در چاه‌های نفتی به جا گذارند.

پاکنژاد با اشاره به این که با تلاش و بررسی همکاران فنی شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب موقعیت‎های مناسبی برای احداث سلر و محوطه چاه‎های کمکی و انحرافی تعیین شد تا کمترین زمان حفاری برای انجام عملیات کشتن چاه از عمق (bottom kill) در اختیار ما قرار بدهد، تصریح کرد: کار احداث این سلر و محوطه‎ها (دو موقعیت به عنوان محوطه نهایی انتخاب شده است) با سرعت در حال انجام است.

وی با اشاره به این که ۲ روش استاندارد و متعارف برای مهار آتش چاه وجود دارد، توضیح داد: نخست، روش حمله مستقیم به چاه از سطح (Top Kill) است که از نظر زمانبندی، زمان کمتری به طول می‌انجامد.

معاون امور تولید‌‌‌‌ شرکت ملی نفت ایران با بیان این که اگر شرایط برای عملیات Top kill فراهم نباشد اقدام به حفر چاه‌های انحرافی میکنیم تا با تزریق گل و در مواردی سیمان بتوان جلو فوران سیال را از همان انتهای چاه گرفت، ادامه داد: این دو روش همزمان در حال انجام است.

تلاش شبانه‌روزی برای مهار آتش در چاه ۱۴۷

پاکنژاد تصریح کرد: پس از انجام اقدامات اولیه و در یک فاصله زمانی کوتاه، حمله به چاه در حال فوران از سطح انجام می‌شود که با استفاده از دودکش هدایت‌کننده (Stinger) این اقدام انجام می‌شود.

وی درباره این که چه زمانی فرصت استفاده از دودکش هدایت‌کننده فراهم می شود، تصریح کرد: پیش بینی ما این است این مهم در کمتر از یک هفته با تدارک بخشی از تجهیزات که بتوانند دودکش هدایت‌کننده را روی دهانه چاه قرار دهند، فراهم شود.

معاون امور تولید‌‌‌‌ شرکت ملی نفت ایران درباره این که آیا تا پایان مهار چاه ۱۴۷ رگ سفید در منطقه می ماند، هم توضیح داد: بخشی از نقش مدیریتی من بسیج کردن و سازماندهی نیرو و امکانات بوده که این اقدام از ساعات اولیه پس از فوران و آتش سوزی چاه با همکاری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و  شرکت ملی حفاری انجام شد و بخشی دیگر انجام عملیات است که بر آن نظارت خواهم داشت.

بازدید وزیرنفت ازمحل حادثه

وزیر نفت که در نخستین ساعت آتش سوزی دکل ۹۵ شرکت ملی حفاری،  نماینده ویژه ای برای پیگیری این حادثه انتخاب و آن را به منطقه گچساران اعزام کرده بود، روز گذشته در محل حادثه حاضر شد.

در بازدید بیژن زنگنه از محل حادثه ؛علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، محسن پاکنژاد، معاون مدیرعامل این شرکت در امور تولید، مدیران عامل و مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران و جمعی از متخصصان و کارشناسان نفتی و حفاری حضور داشتند. 

در این بازدید مسئولان ذیربط درباره اقدام‌های انجام شده از جمله مراحل ساخت استخر ۲۰۰ هزار بشکه ای ذخیره آب، محل استقرار (لوکیشن) دستگاه‌های حفاری و تسطیح و احداث جاده‌های جدید دسترسی به موقعیت چاه و تلاش شبانه روزی کارکنان صنعت نفت توضیح دادند. 

بیژن زنگه پس از نشست مشترک با متولیان اطفای حریق چاه ۱۴۷ میدان رگ سفید، اظهار کرد: نخست اظهار تاسف می‌کنم که ۲ تن از همکاران عزیزمان در این حادثه جان عزیزشان را از دست دادند.

وی با بیان این که با فداکاری همکاران شرکت ملی حفاری آسیب جانی در این اتفاق محدود شد، تصریح کرد: خوشبختانه کارکنان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری با جدیت و حرفه گری کار را دنبال کردند.

به گفته وزیر نفت، کار خاموش کردن چاه که در دنیا جزو کارهای «های تکی»(High Tech) به شمار می‌آید هم اکنون در این منطقه در حال انجام است.

زنگنه با بیان این که بر اساس برنامه ریزی انجام شده، مهار آتش چاه شماره ۱۴۷ رگ سفید از روی سطح و زیر زمین در حال انجام است، گفت: این اقدام‌ها به موازات هم انجام می‌شود.

وزیر نفت با تاکید بر این که سازماندهی و فرماندهی خوبی برای مهار آتش شکل گرفته است، اظهار امیدواری کرد: تلاش همکاران برای مهار آتش چاه هر چه سریعتر به نتیجه برسد.

 وزیر نفت سپس در جلسه‌ای با حضور مدیران ارشد، متخصصان و دست اندرکاران در محل ستاد راهبری مهار فوران چاه ۱۴۷رگ سفید به بررسی برنامه زمانبندی تدوین شده و راهکارهای مورد نظر درباره عملیات کنترل چاه پرداخت. 

 چاه شماره ۱۴۷ رگ سفید ظهر یکشنبه (هفتم آبان‌) هنگام عملیات حفاری به دلیل فوران گاز، از کنترل خارج و سبب سوختن دکل ۹۵ فتح شرکت ملی حفاری شد؛ در این حادثه متاسفانه، ۲ نفر از کارکنان عملیاتی شرکت به نام‌های فرزاد ارزانی بیرگانی و محمد سلیمی چگینی جان باختند.

 میدان نفتی رگ سفید واقع در جنوب غربی کشور و یکی از میدان‌های بزرگ نفتی است که از اطراف در بین میدان‌های نفتی بی بی حکیمه (در جنوب شرق)، پازنان (درشمال شرق)، رامشیر (درشمال غرب)، زاغه- هندیجان- بهرگانسر و تنگو (درجنوب غرب) محصور شده است.

 این میدان در سال ١٣٣٠ شمسی کشف و تولید از آن از سال ۱۳۴۵ آغاز شد. بهره برداری از بخش غربی میدان (رگ سفید-١) توسط شرکت نفت و گاز آغاجاری و بهره برداری از بخش شرقی میدان (رگ سفید-۲) توسط شرکت نفت و گاز گچساران انجام می‌شود.

انتهای پیام/م

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها