نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
3. آبان 1396 - 9:57
آبشیرین روستایی در حد فاصل منابع عظیم نفت و گاز گچساران، روستای محرومی در دل ثروت که مردمانش در سایه بی توجهی مسئولین در فقر و محرومیت زندگی خود را سپری می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،پیشوند محرومیت بر چهره برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد همچنان نشانه‌ای است که باید برای رفع آن تلاش‌ها را مضاعف کرد،قطعا اقداماتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای رفع محرومیت‌ها در این استان انجام شد قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست اما هنوز هم کهگیلویه و بویراحمد توسعه یافتگی را به معنای واقعی به خود ندیده و شاید بتوان گفت در حال پیمودن پله‌های ترقی است و رسیدن به توسعه جز با همت مسئولان و چاره‌اندیشی آن‌ها میسر نخواهد بود.

هنوزهستند مناطقی در این استان که به لحاظ داشتن امکانات و ظرفیت های موجود همچنان مشکلات فراوانی دارندو مسئولان باید اینچنین روستاهایی را در نظر داشته و آن‌ها را نیز همپای سایر نقاط استان از توسعه سهیم کنند.

آبشیرین گچساران با 371خانوار و جمعیتی بالغ بر یک هزارو سیصد نفر، روستای محرومی در دل ثروت است که مردمانش در سایه بی توجهی مسئولین در فقر و محرومیت زندگی خود را سپری می کنند.

محرومیت بر چهره زندگی مردمان آبشیرین

روستای آبشیرین مکانی در حد فاصل منابع عظیم نفت و گاز، که محرومیت بر چهره زندگی مردمانش  چنگ انداخته است در این روستا مشکلات تحصیلی و بیکاری جوانان را به سمت مهاجرت به شهرهای و استان های دیگر سوق می دهد.

روستایی که آخرین مدرک تحصیلی جوانان آنها به خصوص دخترانش تا سوم راهنمایی است چرا که نبود دبیرستان در این روستا از یک طرف و عدم وجود بضاعت مالی از طرفی دیگر باعث شده بیشتر خانواده ها توان فرستادن فرزندان خود به شهر برای ادامه تحصیل را نداشته باشند.

هزینه‌های رفت و آمد روزانه یا اقامت در خوابگاه های شبانه روزی سبب شده بیشتر آنها عطای تحصیل در مقاطع بالاتر رابه لقایش ببخشند تا سرنوشتی مشابه پدر و مادرهایشان انتظار این دختران را بکشد.

روستایی که کشاورزی ندارد

روستایی که مردمانش حتی یک کشاورزی و دامداری ساده را هم ندارند دامدارن و کشاورزانی که به خاطر بی آبی وخشکسالی های اخیر بیشتر آنها بدهکارهم شده اند.

 با توجه به اینکه اشتغال و کسب کار مهمترین نیاز اولیه جوانان در هر منطقه ای است؛ اما به دلیل سهل‌انگاری مسئولان نسبت به جوانان این روستا مردم این روستا با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

در این روستا کودکان از جنس محرومیت هستند،کودکانی با قلبی شفاف‌تر از نور و محروم از تفریحات به سر می‌برند و چنین موضوعی این ذهنیت را ایجاد می‌کند که این‌ها چه تفاوتی با دیگر مناطق خوش‌نشین در شهردارند، کودکانی که از داشتن کمترین امکانات رفاهی محروم بوده و روز و شب خود را باید با محرومیت سپری کنند.

کودکی که نشسته برکنار راهی با نگاهی متفکرانه به این می‌اندیشد که تا کی باید منتظر ماند تا مسئولان ،این منطقه را دریابند و آیا چنین چیزی را فقط در رؤیایی کودکانه خود تصور خواهد کرد.

بیکاری درد بی درمان جوانان آبشیرین است 

یکی از جوانان تحصیل کرده این روستا می گوید:مشکل اشتغال درد بی درمان جوانان آبشیرین است این روستا در کنار مخازن نفتی محل سکونت شده، امابا داشتن منابع عظیم و زمین های حاصلخیز کشاورزی مردم برای تأمین هزینه‌های زندگی با مشکلات زیادی مواجهند.

وی می افزاید:کمبود فضای سبز، آلودگی شدید هوای حاصل از مخازن نفتی، وجود کانال‌های سیلاب ساماندهی نشده و برخی معابر خاکی، بیانگر فقر و محرومیت این خطه در حدود 10 کیلومتری گچساران همان شهر معروف به بام نفت ایران است،که باید صدای محرومیت مردم روستا را به گوش مسئولین کشوری برسانید.

یکی دیگر از جوانان این روستا نیز ادامه می دهد:بیکاری دمارمان را درآورده است ،باور کنید هر روز به شهر می روم تا با کارگری در ساختمان های درحال احداث گچساران درآمد اندکی برای زندگی کسب کنم و این درحالی است که یک کارگری ساده هم برایمان به سختی پیدا می شود.

دیگری می گفت:با وجود 100حلقه چاه نفت در طراف این روستا و فوران شعله های چاه های نفت و دودی که از آن متصاعد می شود، عدالت اجتماعی ایجاب می کند تا اهالی این روستا دارای سهمیه ای خاص برای اشتغال در شرکت نفت و گاز گچساران باشند.

نه خودمان کاره ای شدیم و نه بچه هایمان

پدر رنج کشیده ای درادامه اینچنین بیان می کند:در این شهرترک زبان بودن گناه است،بچه هایمان برای کار در به در این شهر و یا آن شهر هستند،جد و آبادمان صد سال است در این محیط زندگی می کنند نه خودمان کاره ای شدیم و نه بچه هایمان.

وی تصریح می کند:انتخابات که می شود مسئولین تا یک هفته اینجا ساز و دهل می نوازند، برا افتتاحیه یک زمین ورزشی از کشور تا استان ، صدها مسئول به آبشیرین لشکرکشی می کنند در حالی که بیشترین دغدغه اهالی، بیکاری جوانانشان است.

جوانان آبشیرین از بیکاری رنج می‌برند

یکی دیگر از جوانان این روستا می گوید:جوانان آبشیرین از بیکاری رنج می‌برند، نسل جدید کم کم آهنگ مهاجرت را نواخته و برای کارگری راهی شهرستان ها واستان های همجوار می شوند،آیا امروز کسی هست که دردهای جوانان دیارم را مرهم گذارد؟درحالی که بیکاری جوانان، امید به زندگی را از آنان سلب کرده است.

وی معتقد است تمام روستاها و مناطق عشایری قشقایی نشین در حوزه نفتخیز گچساران واقع شده و به نحوی درگیر آلودگی نفت و گاز هستند، اما متاسفانه جوانان تحصیلکرده ما به عنوان کارگر ساده و نگهبان در نفت هم بکار گرفته نمی شود.

دیگری ادامه داد:روند بکارگیری و جذب نیروی کار در شرکت نفت و گاز گچساران خارج از هرگونه ضابطه و قانون استخدامی است و تنها ملاک جذب نیرو، معرفی از طرف افراد و مسئولین ذی نفوذ در سطح شهرستان و استان بوده که جوانان مظلوم قشقایی هیچ سهمی از این نوع استخدام های بی ضابطه را نداشته و ندارند.

بانویی می گفت:آبشیرین با وجود واقع شدن در دل تأسیسات نفتی ، مردمانش از کمترین امکانات رفاهی و اقتصادی محروم هستند وبیشتر مردم این روستا از قشر فقیر و کم درآمدی هستند که برای تأمین معاش خود مشکلات زیادی دارند.

هرچند سال گذشته  سید موسی خادمی استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد در سفری چند ساعته به این روستا گفته بود: روستاهایی که در نزدیکی مناطق نفتخیز گچساران قرار دارند، نیازمند توجه بیشتر مسئولان و تدبیری ویژه برای توسعه هستند.

وی افزوده بود: دود ناشی از چاه های نفت در اطراف این روستاها آثار منفی زیادی بر سلامت مردم آن دارد وسهمیه اعتبار آلایندگی هوای روستاهای مناطق نفتخیز گچساران برای شتاب بخشی به عمران و آبادی این مناطق پیگیری می شود.

وی با با اشاره به  نبود کمترین امکانات زندگی در روستای آب شیرین به عنوان یکی از نزدیک ترین روستاها به مناطق نفتخیز، بیان کرده بود: مسئولان عالی رتبه مناطق نفتخیز جنوب با سفر به این روستاها در گچساران از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شوند.

استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد بیان کرده بود: اختصاص اعتبارات جدید با هدف ایجاد فضای سبز برای کاهش آثار منفی آلودگی هوا بر مردم این مناطق ضرورتی اجتناب ناپذیر است.اختصاص سهمیه اشتغال برای مردم ساکن این روستاها در صنعت نفت گچساران نیاز دیگری است که باید برای اجرایی شدن آن تلاش مضاعفی شود.

خادمی نیز گفته بود: توسعه فضای سبز، مجموعه رفاهی تفریحی، اجرای آسفالت معابر و ساخت مرکز درمانی از برنامه های دولت برای رفاه مردم روستای آب شیرین است.

انتهای پیام/م

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها