نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
15. مرداد 1396 - 20:24
هنوز پسوند این بلوار مرگ است/
کمینگاه مرگ و قرارگاه حادثه درگچساران+تصاویر
سال هاست که بلوار ولی عصرگچساران کمینگاه مرگ و قرارگاه حادثه شده است،جان های بسیاری دراین مسیر قربانی شده اندو این شاهراه ارتباطی شمال به جنوب هرشبانه روز در انتظار گرفتن قربانی های جدید است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،سرآمد بودن ما در آمار تصادفات رانندگی در دنیا از وضعیت اسفباری حکایت می‌کند که هر قدر هم کارشناسان اصرار کنند قسمت اعظم مشکل را به دوش عامل انسانی بیندازند، اما باز هم نمی‌توان نقش عوامل دیگر را در این زمینه انکار کرد.

 تصادفات رانندگی در جامعه ما همواره یکی از علل اصلی مرگ و میر به شمار می‌رود که هر چند هر ساله بهبود‌هایی در این زمینه به دست می‌آید ولی آمارها در مقایسه با دیگر نقاط دنیا همچنان از وضعیت ناگواری حکایت دارند.

خطرناک‌ترین محور جنوب کشور 

این درحالی است که بلوار ولی عصرحدفاصل میدان فرودگاه تا میدان نرگسی کوی کارکنان گچساران یکی از خطرناک‌ترین محورهای جنوب کشور است که به دلیل موقعیت خاص شاهراه ارتباطی و کریدور شمال به جنوب کشور هر روز تعداد زیادی وسائط نقلیه سبک و سنگین از این مسیر عبور می‌کنند.

سال هاست که این بلوار یا همان شاهراه اصلی دیار نفتخیزگچساران به علت نداشتن استانداردهای لازم یکی از معضلاتی است که روزانه مردم با خطرات آن دست و پنجه نرم می کنند و عامل اصلی بوجود آمدن خطرات جبران ناپذیر برای ساکنان این خطه شده است.

اگرچه بارها تصادفات وحوادث مختلف موجب گرفته شدن جان بسیاری از شهروندان گچسارانی شده واین بلواریکی از پرترددترین محورهای درون شهری کهگیلویه و بویراحمداست که به یکی از پرخطرترین محورهای مواصلاتی در بخش حوادث جاده ای درون شهری مبدل شده است و تصادفات و تلفات دراین بلوار آنقدر زیاد بوده که این مسیرلقب  "بلوار مرگ" را باخودیدک می کشد.

توجه مسئولان برای بهبود وضعیت این محور

یک شهروند گچسارانی در این خصوص می گوید:این بلوار از نقاط پرتردد و ترافیکی شهرستان گچساران محسوب می شود و به دلیل ترافیک سنگین مردم همواره وقوع تصادفات مرگبار را در بلوار مزبور شاهد هستند،حال این سئوال اینکه چند نفر دیگر باید قربانی این مسیرخطرناک شوند تا مسئولان برای بهبود وضعیت این محورمهم اقدامی موثر انجام دهند؟.

سرعت مجاز60 کیلومتر است

جوان دانشجویی می افزاید:وقوع تصادفات زیاد، این محور را به قتلگاهی برای همشهریانم تبدیل کرده است و روزی نیست که در این مسیر پرتردد سانحه ای رخ ندهد،گرچه برادر بزرگم چند سال پیش باموتور در این بلوار جانش را از دست داد.

وی تصریح می کند:حد فاصل ورودی(میدان فرودگاه) و خروجی(میدان نرگسی) این بلوار سرعت مجاز60 کیلومتر است در حالی که کمتر راننده ای در این مسیر به این سرعت اکتفاء کرده و حتی روزانه بعضا با سرعت بالای150کیلومتر را می توان به عینه مشاهده کرد.

عابرین پیاده قربانیان سرعت

یک شهروند گچسارانی می گوید:این بلوار جولانگاه سرعت وکورس بستن بسیاری از جوانان بی دغدغه و خوشگذران این شهر شده و متاسفانه سالانه شاهداین موضوع  هستیم که چه بسیار عابر پیاده در این شهر قربانی سرعت و بی احتیاطی بسیاری از این قبیل رانندگان شده است.

وی می افزاید:سرخابی ها گل می زنند و تازه این بلوار می شود محل جشن های خیابانی،البته کارناوال های عروسی هم هر شب در این بلوار به راه است ،اصلا هر شخصی هر برنامه ای که داردانگار باید در این بلوار اجرا کند که متاسفانه این اقدامات آبستن بسیاری از همین حوادث شده است.

دیگری تصریح می کند: واقعا کار مسئولین جای سئوال دارد حداقل این مسیر نیازمند 12پل عابر است در حالی که فقط چند پل در این مسیر احداث شده که بعضا هم مشکلات خاص خود را دارند.

معضلی بنام کمبود پل عابرپیاده

وی ادامه می دهد:همین روبری بوستان شهدای گمنام یا کوی ادارات چرا مجهز به پل هوایی نیست درحالی که شبانه روز جمعیت زیادی از این مسیر درحال عبور هستنداین بلوار شهر را به دو بخش تقسیم کرده و مردم هر روز در حال تردد از این مسیرها هستند.

یک شهرونددیگرگچسارانی نیز می گوید:در کنار بی‌احتیاطی رانندگان متخلف، نبود پل عابرپیاده،تکمیل نشدن پروژه جاده کمربندی و همچنین معضلی بنام زیرگذر در این مسیر دلیل اصلی وقوع حوادث جاده ‌ای به شمار می رود.

روشنایی ضعیف در کل بلوار

وی می افزاید: فرسودگی آسفالت، وجود دست‌ اندازهای خطرناک و غیر استاندارد،روشنایی ضعیف در کل بلوار ،نبود خط کشی مناسب ،کمبود علائم و تابلو های هشدار دهنده، نقص و یا نبود حفاظ مناسب، حجم بالای وسائط نقلیه عبوری به ‌ویژه خودروهای سنگین باری و عدم رعایت قوانین رانندگی باعث بروز حوادث دلخراش رانندگی در این مسیر شده است.

یک بانوی گچسارانی می گوید: حضور مستمر پلیس در نقاط مختلف این مسیر می‌ تواند تا حدود زیادی از بروز تصادفاتی که بر اثر تخلفات رانندگی روی می‌ دهد، پیشگیری کند هرچند که وجود برخی کاستی‌ ها و نبود امکانات بازدارنده و زیرساختی همچون پل عابربرای تردد عابران در کنار بی‌ توجهی به نکات ایمنی و علائم رانندگی از عوامل تاثیرگذار در بروز تصادفات این مسیر است.

بدون شک آنچه که طی سالیان اخیر در این شاهراه ارتباطی "تصادفات منجر به مرگ "به بار آمده به یقین مسئله‌ کوچکی نیست که از آن بتوان رد شد و توجه نداشت،بنابراین ضرر و زیان مادی و تلف شدن خودرو و ابزار مادی به کنار اما وقوع زیان و آسیب‌ های انسانی به اعضای یک خانواده و یا یک گروه از افراد که در حال تردد از این بلوار هستند آیا سرمایه‌ ای ست که بتوان جبرانش کرد و یا به راحتی و بدون سوز و غم و اندوه از آن گذشت کرد.

حضور فعال و مستمر پلیس در نقاط حادثه‌ خیز

با این توصیفات اگر شهروندان گچسارانی این محور را "بلوار مرگ" نامیده اند سخن به گزاف نگفته‌انداز این رو به نظر می‌ رسد مسئولان با احساس تکلیف و اتخاذ تدابیر و راهکارهای عملی در زمینه افزایش ضریب ایمنی این مسیرها ها با ایجاد زیرساخت ‌های لازم، اصلاح هندسی مکان ‌های دارای نقص و حادثه‌ خیز در کنار نهادینه کردن فرهنگ صحیح رانندگی و احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی همچنین حضور فعال و مستمر پلیس در نقاط حادثه‌ خیز می‌ توانند تا حدود زیادی از بروز حوادث رانندگی پیشگیری و وضعیت مطلوب و ایمن را در این نقطه مهم  بام نفت ایران به ارمغان آورند.

درادامه سرهنگ  شهباز پورنگ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گچساران در خصوص مشکلات بلوار ولی عصر این شهر گفت: متاسفانه درسال های اخیر شاهد تصادفات بیشماری در این مسیر بوده ایم، هم تصادفات منجر به فوت و هم تصادفات منجر به جرح و حتی تصادفات منجر به خسارت که واقعا امروز در این بلوار با معضلات زیادی روبرو هستیم.

نصب 16دوربین مداربسته در بلواراصلی

وی درادامه با اشاره به افزایش ایمنی وکاهش تلفات انسانی در این محور،افزود:مقوله سرعت،یک مسئله مهم و اساسی در رانندگی است هرچند سرعت مجاز موجب می شود تا رانندگان در مواجه با خطر عکس العمل مناسب تری از خود نشان دهند با این وجود باید کنترل و مهار سرعت رانندگان را به عنوان مهمترین عامل کاهش تصادفات درنظر گرفت.

پورنگ ادامه داد:متاسفانه سرعت مهمترین عامل بروز سوانح رانندگی در این مسیر پرتردد بوده که بیشتر تصادفات فوتی متاثر از سرعت غیرمجاز یا تخطی از سرعت مطمئنه است و بر همین اساس اولویت کار برای انتظام بخشی به ترافیک و کاهش تصادفات را به نصب دوربین های مداربسته داده ایم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گچساران افزود:درآینده نزدیک  به نصب 16دوربین مدار بسته در این مسیر اقدام خواهیم کرد و به سمت و سویی خواهیم رفت که شهروندان متوجه شوند که افعال آنها درهنگام رانندگی به وسیله این دوربین ها تحت کنترل است.

تغییرادبیات رانندگی با اقدامات فرهنگی

وی اظهارکرد:عوامل بازدارنده موقت هستند، هرچند معتقد هستم که ادبیات رانندگی باید با اقدامات فرهنگی تغییر کندوفرهنگ‌سازی و آموزش صحيح قوانين راهنمايی و رانندگی يكی از مؤثرترين راهكارها در كاهش تصادفات و سوانح رانندگی است.

حذف میدان سرباز و تبدیل به تقاطع

پورنگ درادامه افزود:با بهره برداری کامل از جاده کمربندی،حذف میدان سرباز و تبدیل به تقاطع چراغدار و نصب 5 پل هوایی در نقاط حادثه خیز این بلوار نیز بسیاری از حوادث رانندگی در این مسیر کاهش خواهد یافت.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گچساران با تاکید بر لزوم همکاری همه دستگاه به منظور کاهش تصادفات رانندگی، گفت: مشارکت و هماهنگی دستگاه‌ها و شهروندان در ارتقاء ایمنی، انضباط ترافیکی و کاهش سوانح و حوادث رانندگی بسیار مؤثر است وبرای رسیدن به این هدف مهم کلیه نهادها ،ادارات وسازمان‌ها باید به صورت هدفمند نسبت به  امر آموزش و ترویج فرهنگ صحیح اهتمام ورزند.

بی تردید هرحادثه ای که رخ می دهد دلایل زیادی دارد و میز پلیس راهنمایی رانندگی پراز علل های حوادث جاده ای این محور است،اما این علل های مختلف نیاز به بررسی و آسیب شناسی دارد.

 حلقه‌های گمشده برای کاهش تصادفات 

هرچند بلوار اصلی و درون شهری گچساران بیشترین مرگ و میر را از نظر سوانح و حوادث ترافیکی در استان و حتی شاید بتوان گفت درکل کشورداراست که شایع ترین قربانیان آن، رانندگان ، سرنشینان خودرو ،راکبان موتور سیکلت و عابرین پیاده هستند.

با این تفاسیر می توان گفت تا مردم خودشان اراده نکنند و نخواهند قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند، نمی‌توان جلوی بروز تصادفات را گرفت، یک لحظه سرعت و یا سبقت غیرمجاز ممکن است به راحتی منجر به حادثه و داغدار شدن بسیاری از خانواده ها شود.

با توجه به این عوامل می‌توان به این نتیجه رسید که در کنار بهبود وضعیت فنی و ایمنی بلوار اصلی گچساران شاید بالا بردن اهرم‌های نظارتی از یک سو و تغییر فرهنگ رانندگی از سوی دیگر اصلی‌ترین حلقه‌های گمشده برای کاهش تصادفات و تلفات در این محور پرتردد باشد.

 انتهای پیام/م

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها