نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
22. مهر 1394 - 23:08
بزرگترین غار پیمایشی کهگیلویه و بویراحمد/
کشف غار شگفت انگیز درگچساران +تصاویر
یک تیم 8 نفره از هیئت کوهنوردی و اداره میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد پیش ازظهر امروز پس از 8 ساعت تلاش در نهایت غار 2650 متری انجیر سیاه گچساران را کشف و شناسایی نمودند.

به گزارش آفتاب جنوب،استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ قرار گرفتن در زاگرس مرکزی و دارا بودن کوهستان‌های مرتفع و بهم‌پیوسته دارای شگفتی‌های طبیعی و زمین‌شناختی متنوعی است.

 

 

در این میان اما کشف برخی غارها باعث شده بار دیگر نگاه زمین‌شناسان و غارنوردان به گوشه‌ای دیگر از زیبایی‌ها و شگفتی‌های زمین‌شناسی کهگیلویه و بویراحمد معطوف شود.

 

 

غار زیبای انجیر سیاه در یک کیلومتری شمال روستای انجیر سیاه از توابع شهرستان گچساران واقع شده است و قرار گرفتن این غار باشکوه در دشت زیبا و هموار انجیر سیاه به طرز زیبایی باعث استتار آن شده است به گونه‌ای که کمتر کسی متوجه وجود این پدیده عظیم زمین‌شناسی خواهد شد.

 

 

کرامت امیری رئیس هیئت کوهنوردی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص شناسایی این غار گفت:این غار منحصر بفرد با کاوش‌های انجام شده غاری طبیعی،جوان، آبی و آهکی است که تاکنون هیچ کاوش زمین‌شناسی و تاریخی در این غار شگفت‌انگیز انجام نشده بود که با اعزام یک هیئت غارنوردی استانی و برخی کارشناسان میراث فرهنگی ابعاد عظیم این غار مورد کاوش قرار گرفت.

 

 

وی افزود:طول این غار بیش از 2650 متر است و بدون شک می‌توان از این غار را به عنوان یکی از شگفتی‌های زمین‌شناسی کهگیلویه و بویراحمد و طویل ترین غار این استان نام برد.

                                                  

 

این غارنوردافزود: غار معروف به انجیر سیاه در فاصله یک کیلومتری روستایی به همین نام قرار دارد که با جاده خاکی به این روستا متصل می‌شود.

 

 

امیری افزود: این غار در سالیان گذشته توسط اهالی همین روستا مشاهده شده بود که با گزارشات مردمی واصله از این غار به همراه کارشناسان بازدید به عمل آوردیم.

 

 

رئیس هیئت کوهنوردی کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: در حقیقت می توان گفت این غار بزرگترین غار استان از نظر طول وپیمایش است که می تواند با همت مسئولان محلی و استانی به یکی از قطب های گردشگری استان تبدیل شود.

 

 

وی تصریح کرد:وجود تالاب های کوچک و بزرگ از ویژگی های این غار است در برخی نقاط غار باید به صورت سینه خیز حرکت کرد و برخی نقاط دیگر باید در آب شنا کرد و در برخی نقاط دیگر غار، گاهی ارتفاع به حدود 10 متر هم می رسد.

 

 

این غار نوردگفت:بعد از طی مسیری حدود 2150متر در ادامه همین غار به غار دیگری برخورد نمودیم که مستعد تبدیل  به قطب گردشگری است.

 

 

امیری در ادامه تصریح کرد:مرحله پیمایش غار آبی آهکی انجیرسیاه گچساران متشکل از یک تیم 8نفره از باشگاه قدویس وکارگروه غارنوردی کهگیلویه و بویراحمد انجام شد که شناسایی سومین غار استان را درکارنامه خود دارد.

 

 

انتهای پیام/م

دیدگاه‌ها

اسم این غار آب انار(کری انارو)هست .
واقعا باطبیعت بکر دست نخورده شهرمان روزبه روزبیشترآشنامیشویمواین جای تشکروقدردانی دارد

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها