نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
14. مهر 1393 - 22:05
وضعیت پیاده‌رو‌ها در سطح شهر گچساران، داستان تکراری رعایت نکردن حقوق شهروندی است وداستانی ناتمام از مشکلاتی که گریبان مردم کوچه و خیابان را می‌گیرد.

به گزارش آفتاب جنوب،«مشکلات ترافیکی»، این واژه سال‌هاست که میان مسئولان گچساران دهان به دهان شده و تنها چیزی که به آن افزوده می‌شود حجم بیشتر اتومبیل‌ها ،موتورسیکلت‌ها و عابرانی که انگار از نظر رانندگان نامرئی هستند.!

 

گچسارانی ها در سال های اخیربا مفهومی به نام پارکینگ‌پیاده‌رو مأنوس شده اند، به طوری که پیاده روهای شهرپارکینگ موتورسیکلت ها و اخیراً خودروها شده‌است و تنها چیزی که در آنها یافت نمی‌شود، عابر پیاده است.

 

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

 

روزگار غریبی را می‌گذراند این ترافیک گچساران؛ جایی که خیابان‌هایش مملو از موتورسیکلت‌هایی است که هیچ قانونی را برنمی‌تابند گویی تمام معابر به اضافه پیاده‌روها و شاید حتی دیوارهای شهر برای عبور آنها طراحی شده؛ و عابرانی که بی‌مهابا به وسط خیابان می‌پرند گویی قصد خودکشی دارند و پیاده‌روهایی که به جبران ظرفیت نداشته پارکینگ‌ها ،جور آنها را تحمل می‌کنند.

 

 معلوم نیست چه کسی برای نخستین بار واژه «پیاده‌رو» را در مورد برخی معابر گچساران به کار برده است اما هر چه هست اشتباه بزرگی مرتکب شده؛ چون هر توصیفی می‌توان برای این معابر به کار برد جز جایی که پیاده‌ها از آن عبور می‌کنند.

 

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

 

پیاده‌روهای گچساران سوا از کم‌عرض بودنشان، کاربردهای جالبی دارند،از یک سو محلی هستند برای چیدن وسایل مغازه‌های حاشیه‌ای به طوری که تا نیمی از عرض پیاده‌روها مخصوص مغازه‌داران بوده و کسی نباید به آنها اعتراض کند و اگر کسی این حق را برای خود محفوظ می‌داند می‌تواند فقط یک بار امتحان کند و اگر جان سالم از دست این افراد به در برد ،قضیه را برای دیگران تعریف کند.

 

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

 

از سوی دیگر موتورسیکلت‌هایی که تعداد آنها ظاهراً از جمعیت گچساران بیشتر است، محلی امن برای پارک یافته‌اند و پیاده‌روها را جولانگاه خود ساخته‌اند، اما قصه به اینجا ختم نمی‌شود و پیاده‌روها تنها پارکینگ آنها محسوب نمی‌شوند بلکه یکی از معابری هستند که گویی از ابتدا برای عبور و مرور موتورسیکلت طراحی شده بود اما عابران در یک مقطع زمانی آن را غصب کردند.

 

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

 

وضعیت نابسامان پیاده‌روهای گچساران این معابر را به یکی از ناامن‌ترین محل‌ها برای عبور و مرور افراد تبدیل کرده است و بسیاری از عابران ترجیح می‌دهند در طول خیابان تردد کنند که همین مسئله موجب ترافیک بیشتر و امنیت کمتر شده و عبور اتومبیل‌ها را مختل می‌کند.

 

یکی از نکات جالب توجه در گچساران، اعتقاد راسخ مغازه‌داران به قائل شدن حق پارک در جلوی اماکن تجاری برای خودشان است به طوری که این فکر در اذهان شکل می‌گیرد که پیاده‌روها نیز جزو ملک شخصی افراد بوده و تا شعاع یک یا دو متری از درب مغازه‌ها باید به پارک وسیله نقلیه همان اشخاص اختصاص داده شود.

 

از آنجا که پیاده‌روهای گچساران معمولاً عرض کمی داشته و کمتر از دو متر هستند (البته دیدن پیاده‌روهای یک متری نیز در این شهرکار چندان سختی نیست) پارک یک دستگاه موتورسیکلت که با احتساب فاصله از جدول حداقل نیم متر از این فضا را اشغال می‌کند در کنار مانعی دیگر یعنی وسایل مغازه‌ها که آن نیز حدود نیم متر دیگر را اشغال کرده فضایی تقریباً یک متری را در اختیار عابران پیاده قرار می‌دهد البته اگر موتورسواران گرامی اجازه عبور را به افراد پیاده بدهند.

 

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

 

در مورد وضعیت نابسامان پیاده روها و تجاوز مغازه داران به حقوق شهروندان بارها عکس العمل های متفاوتی از جانب مسئولین شهری مشاهده شده است ولی بعد از گذشت حدود چند ماه همه چیز به فراموشی سپرده می شود و به شکل سابق باز می گردد.

 

موانع متعددی مانند دپوی مصالح ساختمانی در مسیر پیاده رو‌ها، رفت و آمد عابران را مختل کرده‌ است و استفاده از فضای پیاده‌رو توسط مغازه‌داران نیز به کاهش ظرفیت پیاده‌روها منجر شده است به طوری که گاهی مشاهده می‌شود مغازه‌داران فضای پیاده‌رو و جلوی مغازه خود را مایملک خود می‌پندارند.

 

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

 

پياده روها در تصرف دست فروشی ها

 

به طور حتم هر يک از شما زماني که از پياده روها عبور مي کنيد، با دست فروشاني مواجه شده ايد که علاوه بر اشغال حريم پياده روها با عناوين مختلف سعي در جلب مشتري و رهگذراني دارند که از مسير مي گذرند و با وجود غيرقانوني بودن فعاليت آن ها، باز هم در پياده روهاي حاشيه خيابان هاي اصلي شهر حضور دارندو حضور اين افراد بيشتر در ساعات پرتردد شهروندان نمود بارزتري دارد.

 

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

 

پياده روهاي گچساران محل مناسبي براي نمايش دادن اجناس ميوه فروشان، سبزي فروش ها، لوازم يدکي و فروشگاه هاي البسه و مواد غذايي شده است و هر روز صبح فروشندگان طبق عادت هميشگي قبل از هر کاري بخشي از اجناس داخل مغازه يا فروشگاه خود را به پياده روها منتقل مي کنند و به گونه اي آن ها را کنار هم مي چينند که در معرض ديد بيشتر عابران باشد.

 

بخش قابل ملاحظه اي از پياده روها توسط فروشندگان و کسبه اشغال شده است و زماني که شهروندي به آنان اعتراض کند، با برخورد نامناسبي از جانب آنان مواجه مي شود،با اين حال، برخورد با متخلفان در اين زمينه موثر نبوده است و آنان بدون توجه به اين که حقوق شهروندان را پايمال مي کنند، همانند گذشته به کار خود ادامه مي دهند.

 

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

 

رعايت نکردن حقوق شهروندي در وضعيت نامناسب پياده روها مشهود است؛ در حالي که پياده رو محلي براي تسهيل در رفت و آمد عابران پياده است، اما نامناسب بودن پياده روهاي گچساران سبب شده است، شهروندان هنگام پياده روي در معابر اصلي شهر مشکلات مختلفي داشته باشند.

پياده رو يا زمين چهل تکه!

شايد صحيح نباشد که بگوييم مسئولان کم کاري کرده اند، اما آن چه که به عنوان پياده رو در برخي از پياده روهاي شهر ديده مي شود، بيشتر به زميني چهل تکه مي ماند به عنوان نمونه، قسمتي آسفالت، جايي موزاييک، بخشي کنده کاري و نقطه اي ديگر سنگ فرش شده و مساحتي نيز توسط مصالح ساختماني، سطل هاي زباله و تابلوهاي تبليغاتي احاطه شده است.

 

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

 

به نظر مي رسد، نبايد اين نکته را از نظر دور داشت که زيباسازي شهر و ارتقاي منظر ديد شهروندان امري ضروری است،با وجود اين که مسئولان امور شهري همت خود را براي جلب رضايت شهروندان به کار مي گيرند، اما بيشتر پياده روهاي گچساران در نقاط مختلف شهر وضعيت چندان مناسبي ندارد.

 

حتي سنگ فرش برخی پياده روها نيز مناسب نيست و هر لحظه ممکن است، شهروندي را دچار سانحه کند و لازم است حداقل پياده روهاي مرکز شهر به طور يکنواخت و هماهنگ ساخته شود تا جلوه خاصي براي زيبايي شهر داشته باشد.

 

متأسفانه اصول شهرسازي و استاندارد سازي دربسیاری از پياده روهاي اين شهر به کار گرفته نشده است، به طوري که در بعضي از قسمت ها، پياده رو به يک باره عريض يا کم عرض مي شود. بعضي از پياده روها علاوه بر سد معبر کسبه، ساخت و سازهاي غيراصولي حاشيه نيز مانع رفت و آمد آسان عابران شده است وپله بعضي از مغازه ها در پياده روها قرار دارد.

 

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

 

داستان تکراری رعایت نکردن حقوق شهروندی

هنوز با وضعيت مطلوب در اين زمينه فاصله زيادي داريم، چون در شهر حتي ضوابطي که براي تسهيل در رفت و آمد افراد سالم مشخص شده، به نحو مطلوب عملي نشده است چه رسد به ضوابط تسهيل رفت و آمد براي معلولان و نابينايان.

 

پياده روها در سازه هاي شهري، مي تواند محلي براي آرامش و امنيت افراد باشد که به اين منظور، بايد در آن ها طراحي هاي مناسبي متناسب با زندگي هاي نوين شهري در نظر گرفته شود.

 

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

 

بر اساس اصول شهرسازی و معماری باید پیوند مناسبی بین شبکه سواره و پیاده در شهرها باشد و در این زمینه استانداردها و ضوابط مشخصی وجود دارد که متاسفانه بی توجهی و رعایت نشدن آن‌ها عامل اصلی وضع نابسامان فعلی است.

 

پیاده‌رو در اصطلاح شهرسازی محلی است برای راه‌رفتن و قدم‌زدن؛ قسمتی از یک معبر عمومی که به افراد پیاده اختصاص یافته است و پیاده شخصی‌است که بدون استفاده از هیچ نوع وسیله نقلیه موتوری یا غیرموتوری(به استثنای ویلچر و وسائط کمک توانبخشی) حرکت می‌نماید.

 

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

 

نوع مصالح و کفپوش پیاده‌روها باید به گونه‌ای باشد که سطح آن کاملآ صاف بوده و پستی و بلندی نداشته باشد و در فصل زمستان نیز لیز و لغزنده نباشد و در تابستان بر اثر گرمای آفتاب، داغ و سوزان نشود.

 

تزاحم مبلمان و تاسیات شهری نظیر ترانسفورماتور‌های برق، عرض کم و در بسیاری موارد غیرمفید، پوشش کف غیر یکدست و آسیب‌دیده، عدم وجود پل‌های ارتباطی مناسب و اختلاف ارتفاع در طول پیاده‌روهای خیابان‌های اصلی به وفور قابل مشاهده است.

 

وضعیت پیاده‌رو‌ها در سطح شهرمان ، داستان تکراری رعایت نکردن حقوق شهروندی است وداستانی ناتمام از مشکلاتی که گریبان مردم کوچه و خیابان را می‌گیرد.

 

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

 

به گزارش آفتاب جنوب،پياده روها از جمله مهم ترين شبکه هاي دسترسي شهري است،از اين رو بايد از نظر سهولت در حرکت، نقاط مکث و ديد و گريز، بدون مانع باشد؛به گفته کارشناسان براي داشتن حرکت و رفت و آمدي آسان هنگام طراحي و اجراي شبکه عابر پياده، عرض پياده رو، جنس، کف و شيب آن بايد به گونه اي طراحي و ساخته شود که رضايت عابران را در پي داشته باشدو سطوح ناصاف، عرض کم، سدشدن معابر توسط کسبه از جمله مشکلاتي است که عابران پياده هر روز با آن روبه رو مي شوند.

 

 به اذعان کارشناسان و حتي مسئولان، پياده‌روهاي شهر گچساران استانداردهاي لازم را ندارد و فضاي پيش بيني شده براي عبور عابران با حجم تردد آنان متناسب نيست وموانع متعددي مانند مصالح ساختماني در مسير پياده روها، رفت و آمد عابران را مختل کرده است.

 

امروزه پياده روها از اجزاي اصلي شبکه معابر شهري و محلي براي استراحت، تفرج و عبور و مرور شهروندان است، اما متأسفانه در گچساران اين معابر به عنوان مکان هاي معلول و فراموش شده شهر تلقي مي شود و به نظر مي رسد تا حدودي تغيير کاربري داده است.

 

با وجود اين که شهروندان از اين موضوع ناراضي هستند و بارها گلايه خود را به اطلاع مسئولان رسانده اند، اما گويا اين معضل تکراري هم چنان در مناطق مختلف شهر به خصوص پياده رو حاشيه خيابان هاي اصلي تکرار مي شود.

 

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

پارکینگ اختصاصی در پیاده‌روهای گچساران

 

انتهای پیام/م

دیدگاه‌ها

چند وقت پیش شهرداری تلاش زیادی نمود تا حداقل معابر اصلی شهر را از وجود دستفروشان و کالا ها و اجناس مغازه داران پاک کند ولی علی الظاهر فقط چند روز این طرح دوام آوردوانگار زور کسبه از بسیاری از مسئولان هم بیشتر است!
کی گفته پیادرو حق مردمه ؟بابا کسبه هم حق آب و گل تو این شهر دارن اگه بخوان حتی خیابونارو هم با سند سیم سرب تحویلشون میدیم
روبروی کانون بسیج سایه توپی داشت برای پارک منم بودم پارک میکردم.................
امیدوارم این مشکل حل بشه تا شهر نمای بهتری به خودش بگیره
واقعا ما تا کی میتونیم اینجوری باشیم یعنی یه روز میاد ماهم مثل دیگران یه آسایش خوبی در پیاده رو های شهرمون داشته باشیم
واقعا بایدفکری اساسی برای این مشکل کرد

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها