نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
23. تير 1402 - 15:13
رئیس دفترنظارت و بازرسی شورای نگهبان گچساران حفظ و سلامت انتخابات و صیانت از آرای مردم را از دیگر وظایف شورای نگهبان دانست و گفت: متأسفانه در حوزه‌های انتخابیه که بیشتر بر محور قومیت‌ها جریان دارد شاهد بداخلاقی‌ها انتخاباتی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، حبیب‌الله نعمتی،رئیس دفترنظارت و بازرسی شورای نگهبان گچساران در سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در فرودین ماه سال 58 مردم با بیش از 98 درصد به‌نظام جمهوری اسلامی رأی دادند یعنی نظام جمهوری اسلامی جایگزین نظام شاهنشاهی شد؛ بنابراین نیاز بود قانون و قوانینی تصویب شود تا مسئولین با توجه به این قوانین به وظایفشان بپردازند.

 

 وی افزود: در 12 مردادماه سال 58 انتخابات خبرگان قانون اساسی برگزار و مردم 75 نفر را بری این امر مهم انتخاب کردند که نماینده استان ما در این مجلس نیز شهید بشارت بودند. هرچند این نمایندگان در مدت چهار ماه با تلاش شبانه‌روزی خود، قانون اساسی را در 114 اصل تدوین و تصویب کردند که در 12 آذرماه 58 نیز به رأی مردم گذاشته شد و مردم با اکثریت قاطع به آن‌هم رأی دادند.

 

نعمتی تصریح کرد: نهاد شورای نگهبان در راستای قانون هم وظایفی بر عهده دارد که در اصول 94،96،99 قانون اساسی به‌طور مشروح اعم از وظایف، جایگاه، تعداد افراد، عزل و نصب‌ها و ... تدوین و تصویب‌شده است. این نهاد 12 عضو دارد که شش نفر فقیه و شش نفر حقوق‌دان دارد.

 

رئیس دفترنظارت و بازرسی شورای نگهبان گچساران گفت: عزل و نصب فقه‌ها از وظایف رهبر معظم انقلاب است و در اسفندماه سال 58 شش نفر دوره اول از طرف حضرت امام (ره) منصوب شدند ولی حقوقدان‌ها به این صورت هستند که از سوی قوه قضاییه به مجلس معرفی می‌شوند و بعد از رأی مجلس در کنار فقها به وظایفشان می‌پردازند.

 

وی ادامه داد: شورای نگهبان در قانون وظایف متعددی دارد که ازجمله می‌توان به نظارت بر قانون‌گذاری نام برد، یعنی وظیفه دارد که همه مصوبات مجلس را بررسی کند تا مغایرت با شرع اسلام و قانون اساسی نداشته باشند و شورای نگهبان در حقیقت نگهبان احکام اسلامی، فقه، شریعت و نیز قانون اساسی است.

 

نعمتی اظهار کرد: وظیفه مهم دیگر شورای نگهبان نیز نظارت بر انتخابات است نظارتی مفید، مؤثر، مستمر و کارآمد که از ابتدا تا انتها وجود دارد، بنابراین مقطعی هم نیست اگرچه نظارت بر انتخابات از چارت تعرفه گرفته تا توزیع آن، بررسی شکایات، مایید و ابطال انتخابات و... از وظایف شورای نگهبان است، دومین مورد هم نظارت بر احراز صلاحیت افرادی است که می‌خواهند وارد سطوح عالی ارکان حکومتی و یا دولتی شوند.

 

رئیس دفترنظارت و بازرسی شورای نگهبان گچساران بیان کرد: لذا این افراد (نامزدهای انتخابات) باید ازنظر عقلانیت، اعلمیت، عاملیت به احکام اسلامی، پاک دستی و نداشتن سوءسابقه مورد ارزیابی قرار بگیرند تا مردم بتوانند اصلح را انتخاب کنند. اگرچه شورای نگهبان مطالبات قانونی و مردمی را در پشت سرخود دارد و اگر خدای‌ناکرده کوچک‌ترین سستی و سهل‌انگاری به وجود بیاید مصداق خیانت به مردم و جامعه خواهد بود.

 

وی افزود: بنابراین اهمیت این نهاد تا جایی است که شورای نگهبان نماد مشروعیت قوه مقننه و روسای جمهور است، لذا نظام جمهوری اسلامی بر سه رکن استوار است که می‌تواند به اعتقاد به احکام الهی، متکی به آرای عمومی و توانمندی و کارآمدی نظام اشاره کرد که در هر سه مورد شورای نگهبان نقش‌آفرینی می‌کند.

 

نعمتی تصریح کرد: اما چرا برخی‌ها به این نهاد از ابتدا تاکنون ناسزا و حمله و هجمه روا می‌دارند و مرتباً بمباران تبلیغاتی علیه این نهاد را می‌بینیم؟ پس به خاطر وظایفی است که بر عهده شورای نگهبان است که اجازه ندهد افراد ناباب وارد چرخه تصمیم‌گیری حکومتی بشوند.

 

رئیس دفترنظارت و بازرسی شورای نگهبان گچساران گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که مسئولین در چهار رکن خودشان را آماده کنند، چراکه اگر می‌خواهید فشار دشمن و نفوذ دشمن علیه کشور کم باشد پس باید انتخابات قوی و منظم برگزار کنید و در این خصوص هم چهار راهبرد را توصیه فرمودند که راهبرد اول مشارکت است.

 

وی ادامه داد: دومین راهبرد امنیت انتخابات است یعنی انتخابات در سایه امنیت برگزار شود تا مردم با آرامش خاطر به نامزدهای موردنظر خودرأی دهند و سوم راهبرد هم صیانت از آرای مردم و سلامت انتخابات است که سلامت انتخابات متولی اصلی نیز شورای نگهبان است. چهارمین راهبرد هم رقابت سالم است.

 

نعمتی اظهار کرد: متأسفانه در حوزه‌های انتخابیه که بیشتر بر محور قومیت‌ها جریان دارد شاهد بداخلاقی‌ها انتخاباتی هستیم، همین‌الان در شهر ما نامزدهای احتمالی نسبت به هم دیگر بداخلاقی و بدگویی می‌کنند و حتی پای طرفداران برخی نامزدها هم به این موارد بازشده است. ان‌شاءالله که در سال جاری انتخاباتی مفید، مؤثر، اثرگذار و کارآمد داشته باشیم.

 

انتهای پیام/

 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها