نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
20. ارديبهشت 1399 - 10:29
رئیس منابع طبیعی گچساران:این آتش سوزی ها در بعد از ظهر روز گذشته به جان مراتع،مزارع و مناطق جنگلی این شهرستان افتاده بود که با تلاش 60نفر از نیروهای منابع طبیعی،مردمی و نیز نیروهای آتش نشانی شهرستان پس از 11ساعت تلاش بی قفه مهار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،هرساله با آغاز روزهای گرم در اواسط فصل بهار بازهم عرصه های طبیعی، مراتع و جنگل‌ها در شهرستان گچساران بنا به دلایل مختلفی دچار آتش سوزی می‌شوند که با توجه به اهمیت این منابع برای استان و کشورمان ضرورت دارد که با اقدامات پیشگیرانه و آگاه سازی مردم از وقوع و گسترش چنین حوادثی جلوگیری کرد.

به گفته کارشناسان،بخشی از مراتع و جنگل های این سرزمین از منابع طبیعی با ارزش کشورمان به شمار می روند که همه ساله بنابر دخالت عواملی همچون جرقه های حاصل از افزایش دما و وزش بادهای گرم و عوامل انسانی؛ در شعله های آتش نابود می شوند. 

 امسال نیز شاهد شروع آتش سوزی هایی به دلایل مختلف در سطح  مراتع و علفزارهای مناطق وسیعی از این شهرستان بوده ایم که به گفته مسئولان سهم عامل انسانی در وقوع این آتش سوزی ها هم کم از دیگر عوامل نخواهد بود.

آتش سوزی در مراتع ،مزارع،علفزارها و جنگل های این شهرستان به نوعی یک تراژدی غم انگیز است که همه ساله تکرار می شود، با اینکه بخش قابل توجهی از آن به ویژه در مواردی که عامل انسانی در آن دخیل است، قابلیت پیش بینی و پیشگیری دارد.

با این تفاسیردر روز گذشته سه نقطه در دیار بام نفت ایران طعمه حریق شده است که علت برخی از آنها و میزان خسارت در دست بررسی قراردارد و این درحالی است که این آتش سوزی‌ها به گفته منصور عباسی،رئیس منابع طبیعی گچساران در ارتفاعات دژسلیمان،پلاک انبارشاهی و تپه های مجاور کوی کارکنان دولت این شهرستان به وقع پیوسته است.

وی در این خصوص نیز گفته است که این آتش سوزی ها در بعد از ظهر روز گذشته به جان مراتع،مزارع و مناطق جنگلی این شهرستان افتاده بود که با تلاش 60نفر از نیروهای منابع طبیعی،مردمی و نیز نیروهای آتش نشانی شهرستان پس از 11ساعت تلاش بی قفه مهار شد.

بنابراین به گفته بسیاری از کارشناسان وجود بافت کوهستانی و سخت گذر بودن مهمترین عامل افزایش خسارت ناشی از آتش سوزی ها در مراتع و جنگل های این استان است که بیش از 80 درصد آتش سوزی های کهگیلویه و بویراحمد در مناطق سخت گذر رخ می دهد که تا رسیدن نیرو های امدادی بخش وسیعی از جنگل ها نیز از بین رفته است.

این درحالی است که 90درصد از اراضی این شهرستان را عرصه های ملی تشکیل می دهند که از این میزان نیز 70درصد مراتع و جنگل ها هستند،هرچند متاسفانه در فصول گرم سال گذشته حدود 350هکتار از مراتع،جنگل های این شهرستان نیز طعمه حریق شد.

باید توجه داشت که کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 20 درصد جنگل‌های حوزه زاگرس از گذشته تاکنون دارای یک پوشش جنگلی مناسب بوده ولی متاسفانه سالانه به دلیل اقلیم، سخت‌گذر بودن و تعرض‌هایی که به عرصه‌های منابع طبیعی در فصل پائیز موقع کاشت ودر بهار بوته کنی گیاهان و تابستان به لحاظ پوشش جنگلی وآتش سوزی‌ها در سایه بی مهری مسئولان و متولیان امر رو به سوی نابودی می‌رود.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها