نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
12. مهر 1395 - 18:05
اعزام سبزپوشان همیشه سرافراز سپاه و دلاور مردان استان در سازمانهای رزمی ارتش و نیروی انتظامی و همچنین با اعزام قشر عظیمی از نیروهای عشایری در سال ۵۹ خود سند گویایی به علاقمندی مردم استان به نظام مقدس جمهوری اسلامی و عشق به رهبر کبیر انقلاب بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل آفتاب جنوب،سید ابوالحسن حسینی نیک-دراستان كهگيلويه و بويراحمد قبل از آغاز جنگ تحميلی با توجه به شرارت گروه ها و احزاب منحرف با حضور خودشان در مناطق كردستان مبارزات سرسختانه‌اي را بر عليه مخالفان و معاندان با نظام جمهوري اسلامي آغاز و پس از شروع جنگ تحميلي عراق به سر كردگي استكبار جهاني كه هدفشان مهار جمهوري اسلامي بود بلافاصله همپاي ساير اقشار كشور اسلامي عزیزمان به جبهه­هاي جنگ شتافته و  چون مردم اين استان از روحيه عشايري و سلحشوری برخوردار و همچنین با فنون جنگ هاي نامنظم آشنايي كامل داشته‌اند در برابر دشمنان تا بن دندان مسلح ايستادگي نمودند.

 

اعزام سبزپوشان هميشه سرافراز سپاه و دلاور مردان استان در سازمانهاي رزمي ارتش و نيروي انتظامي و همچنین با اعزام قشر عظیمی از نيروهاي عشايري در سال ۵۹ خود سند گويايي به علاقمندي مردم استان به نظام مقدس جمهوري اسلامي و عشق به رهبر كبير انقلاب بود.

 

زیرا پس از سازماندهي سپاه و تشكيل يگانهاي رزمي نيروهاي استان در قالب تيپ و لشكرهاي مختلف از جمله لشكر ۱۹فجر، تيپ ۳۳المهدي، تيپ فاطمه زهرا(س)، احمدبن موسي(ع)، امام سجاد(ع)، تيپ امام حسين (ع)، لشكر۸ نجف، لشكر ويژه شهداء ۲۵ كربلا و…. حضور فعال در عمليات هاي متعدد از جمله حصر آبادان، طريق القدس، فتح المبين، بيت المقدس، رمضان، محرم، والفجر مقدماتي، بدر و خيبر داشتند.

 

همچنین به دليل عملكرد و روحيه جنگندگي آنها مسئولين امر را واداشت كه آنها را در يگان رزمي مستقل سازماندهي نمايند كه ابتدا در عمليات والفجر۸ و در لشكر ۲۵ كربلا تحت محور ۳ به فرماندهي حاج سيف اله حيدرپور و با وارد عمل نمودن گردانهاي سيف اله، يدالله، روح الله، جندالله، ثارالله و حزب الله در شب اول عمليات افتخار بزرگ حماسه جاودان خلق نموده‌اند.

 

 اين حضور در حالي بود كه نيروهاي استان در لشكر ۱۹الفجر، المهدي و ساير تيپ و لشكر حضور داشته و پس از عمليات والفجر۸ نيروهاي استان را در قالب تيپ ۱۵ امام حسن سازماندهي کرده به طوریکه در عمليات كربلاي ۱ در باز پس گيري مهران حضور فعال و از نيروهاي عمل كننده بودند.

 

 پس از فتح مهران اقدام به تأسيس تيپ مستقل ۴۸ فتح نموده كه كليه مسؤلان، واحدها وگردانهاي اين استان را در بر می­گرفت به گونه­ای که پس از ساماندهي، رزمندگان استان در عمليات كربلاي۴، كربلاي ۵ ،كربلاي ۱۰، بيت المقدس۲ و بيت المقدس۴ ازجمله يگانهاي خط‌شكن بوده است.

 

علاوه بر حضور در عملياتهاي بزرگ ياد شده در خطوط پدافندي سراسر مرز پرگهر و مقدس حضور مقتدرانه داشته و آخرين نبرد رزمندگان استان در روزهاي پاياني جنگ با دشمن بعثي با توجه به حمايت هاي استكبار و تهاجم گسترده در باز پس گيري مناطق از دست داده شده رزمندگان استان در منطقه پد خندق به استعداد يك گردان به مدت ۲۴ ساعت در برابر يك لشكر عراق مقاومت و با حضور و نبرد نابرابر شان مانع از پيشروي دشمن به سراسر مناطق گرديد به طوریکه اين مقاومت شجاعانه باعث گرديد آيت‌الله هاشمي رفسنجاني طي نامه­اي مراتب تقدير و تشكر خود را به مردم استان توسط فرماندهي تيپ ۴۸ فتح حاج سيف‌اله حيدرپور ابلاغ نمايد.

 

 به هر حال رزمندگان و شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد همواره  بنا به دلایل مختلفی از جمله محروم بودن تیپ استان به وسایل سمعی و بصری در جنگ هشت ساله دفاع مقدس و همچنین حجب وحیای خانواده شهدا و قرار نگرفتن جلوی دوربین یا کم کاری مسئولین مربوطه یا به هر دلیل دیگری، نسبت به سایر مناطق کشور مظلوم و گمنام واقع شده اند.

از افتخارات اين استان در دفاع مقدس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

رتبۀ اعزام نیرو نسبت به جمعیت دیگر استانها: اوّل

تعداد رزمنده: ۳۳۰۰۰ نفر

تعداد جانباز: ۱۳۰۰۰ نفر

تعداد شهدای استان: ۱۸۰۰ نفر

تعداد آزاده: ۳۱۰ نفر

تعداد شهدای پاسدار: ۲۷۰ نفر

تعداد شهدای سرباز: ۳۰۰ نفر

تعداد شهدای بسیجی: ۱۲۳۰ نفر

کوچکترین شهید: ۱۲ ساله

پیرترین شهید: ۶۷ ساله

درصد شهدای مناطق عشایری: ۸۰% (۱۴۴۰ نفر)

درصد شهدای خط مقدم: ۵/۹۹ % (۱۷۱۰ نفر)

درصد شهدای زیر ۳۰ سال: ۹۰% (۱۶۲۰ نفر)

تعداد شهدای دانش آموز: بیش از ۶۰۰ نفر

تعداد شهدای روحانی: ۳۳ نفر

تعداد شهدای دانشجو: ۷۸ نفر

تعداد شهدای جهادگر: ۴۸ نفر

تعداد شهدای ورزشکار: بیش از ۷۰ نفر

تعداد شهدای امدادگر: ۴۸ نفر

تعداد شهدای فرمانده در تیپ یا گردان: ۵۷ نفر

تعداد خانواده ی ۳ شهیدی: ۲ مورد

تعداد خانواده ی ۲ شهیدی: ۲۳ مورد

 

در ضمن روستاهای ده برآفتاب، قاسم آباد جلیل و تکیه شهرستان باشت (سادات میرزینعلی )به نسبت جمعیت؛ بیشترین شهید را در استان تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده اند.

 

بنابراین به طور کلی می توان گفت: رزمندگان استان در جبهه های غرب، جنوب و خلیج فارس حماسه ها آفریدند و همانند نیاکان و اجداد گذشته شان از نظام اسلامی و استقلال تمامیت ارضی ایران بزرگ دفاع کردند. جوانان مومن و با غیرت عشایر در قالب بسیجی، سپاهی، نظامی و نیروهای عشایری با دشمن بعثی و خونخوار وارد جنگ شدند و دشمن را در صحنه های نبرد و جنگ شکست دادند.

 

صلابت ایمان و اخلاق اسلامی توانایی جسمی و آشنایی با تاکتیک رزمی و استقامت در کوهها و صحرا ها و تبعیت از فرامین امام خمینی(ره) و دیگر مسئولان همراه با علاقه و عشق به ایران سر افراز؛ رزمندگان شجاع و نترس را درمیان عشایر استان پرورش داد که تاریخ به یاد ندارد که مایه افتخارات و مباهات است به طوریکه مقام معظم رهبری در طی  سفر خود (۱۳۷۳) به استان در بخشی از سخنانشان چنین فرمودند:

«هر کس اندکی در گذشته تاریخی ایران مطالعه کند وضعیت عشایر غیور و مردم مومن این سرزمین و این استان در کهگیلویه و بویر احمد را خواهد شناخت و بنده هم از خصوصیات شما مردم مومن و با اخلاص از شجاعتهایتان، از مقاومهایتان، از ایمانتان، از فداکاریهایتان در راه خدا، از ایستادگی در مقابل فرمانروایان جاهل و ظالم و از مشارکت زن و مرد سراسر استان در همه مسائل زندگی چیزهای زیادی شنیده و خواندیم».

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها