نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
30. فروردين 1395 - 18:15
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در حالی تمامی دستگاه های اجرایی این استان را ملزم به ارائه گزارش برنامه‌ها و اقدامات عملیاتی برای اجرایی کردن شعار سال کرده است که این گونه اقدامات در سالهای گذشته نتوانست در حوزه اقتصاد مقاومتی کاری از پیش ببرد.

به گزارش آفتاب جنوب، امیر عباس بهادری با ارسال یادداشتی به بررسی جلسات اقتصاد مقاومتی در استان پرداخته است و پس از استناد به سخنان استاندار کهگیلویه و بویراحمد درنخستین نشست ستاد راهبردی و اقتصاد مقاومتی آورده است:

سید موسی خادمی 23 فروردین 95 در نخستین نشست ستاد راهبردی و اقتصاد مقاومتی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از برنامه‌های اصلی و اساسی دولت یازدهم است، گفت: دولت یازدهم مصمم به اجرایی و عملیاتی کردن شعار سال است و مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این خصوص برنامه‌های لازم را ارائه دهند.

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه دستگاه‌های استان گزارش برنامه‌ها و اقدامات عملیاتی و اجرایی کردن شعار سال را تا پایان هفته جاری به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ارائه دهند افزود: با ارائه گزارش دستگاه‌های اجرایی کتابچه اقتصاد مقاومتی استان کهگیلویه و بویراحمد ظرف هفته آینده تهیه و تدوین می‌شود.

 

وی با بیان اینکه با دستگاه‌هایی که در این خصوص کوتاهی کنند به صورت جدی برخورد می‌شود، تصریح کرد: دستگاه‌ها مکلف هستند به صورت هفتگی گزارش عملکرد برنامه‌های خود در راستای اقتصاد مقاومتی ارائه دهند تا این برنامه‌ها به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه شود.

 

مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مهم خواندن جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی استان تصریح کرد: مدیران کل دستگاه‌ها خود در جلسات حضور داشته باشند و به صورت هفتگی برنامه‌های خود را ارائه دهند.

 

خادمی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی شد و گفت: موانع واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی بررسی شود تا طرح‌های عمرانی با واگذاری به بخش خصوصی هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

 

با توجه به این سخنان استاندار کهگیلویه و بویراحمد ذکر این نکات ضروری به نظر می رسد:





1. برای میخی نعلی،برای نعلی اسبی ،برای اسبی سربازی ،برای سربازی لشکری و برای لشکری کشوری نابود شد. در چند وقت اخیر گفته ها ،جلسات و کارگروه ها درباره اقتصاد مقاومتی در استان به قدری زیاد شده  است ،انگار  مسئولین کرسی مسئولیت اجرایی را با نظریه پردازی در دانشگاه اشتباه گرفته اند، و دلیل مشخص و معلومی درباره  این همه سخنرانی و جلسات مکرر و تشکیل کار گروه های مختلف درباره اقتصاد مقاومتی وجود ندارد ،و اینکه  مسئولان تنها به حرف درمانی روی آورده اند موجب بهت و حیرت مردم ، متخصصین امر  و اصحاب رسانه  شده است.

 

اگر قرار بر  اتفاقی بود  در سالیان گذشته  در این نوع  نگاه  محقق می شد، و سیاست های 24 چهارگانه اقتصاد مقاومتی و سیاست های اجرایی 10 گانه  اعلام نمی گردید و مهمتر از همه  امسال به نام اقدام و عمل نام گذاری نمی شد، آنچه که بیشتر از هر چیزی به ذهن نخبگان اقتصادی متبادر می شود این است که مسئولان اجرایی برنامه  عملیاتی برای حرکت به سمت اقدام وعملی  در زمینه اقتصاد مقاومتی ندارند و بیشتر در حد سخنرانی و جلسات متعدد و بی ثمر دنبال می شود، تا گزارش عملکرد تهیه و ارائه کنند.

 



2.    چند روز پیش خبری انتشار یافت که مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد تمام دستگاه های اجرایی را ملزم به ارائه دفترچه، سند و گزارش هفتگی برای اقتصاد مقاومتی کرده اند و  همچنین مداوم بر طبل نداری و نبود اعتبارات وبن بست مالی  می کوبند، بدون تردید زدن حرف هایی از این جنس نه تنها مشکلات اقتصادی گریبانگیر مردم را حل نمی کند بلکه  مشکلات اقتصادی را بدتر خواهدکرد ،زیرا القاء یاس و ناامیدی به جامعه به خودی خود مشکلات را  نه تنها حل نخواهد کرد بلکه آنها را دو چندان می کند ، مسئولان  اجرایی استان بهتر برنامه اقدام و عمل خود را به صورت شفاف برای مردم  بیان کنند.البته و اینکه مسئولان اجرایی استان با جریان های خاص سیاسی جلساتی داشته باشند،آنهم در  سال  اقدام و عمل درد های دلسوزان و متعهدان به نظام اسلامی راکه محرومیت و استضعاف مردم استان را می بینند  بیشتر خواهد کرد است.

 



3. بررسی وضعیت  فعلی  اقتصاد استان و شاخص های مختلف نشان از ضعف های  عمده در عملکرد مسئولان اجرایی در استان دارد ، که به عنوان نمونه  می توان های رتبه اول نرخ بیکاری در استان، کاهش صادارت ، بالا رفتن نرخ ورشستگی ، تعطیلی بسیاری ازشرکت های فعال در شهرک های صنعتی و... اشاره کرد، که دلایل بسیار زیادی دارد.

 



4. اگر مسئولان اجرایی استان به جای جلسات مکرر و سخنرانی ها در بین مدیران دستگاهها اجرایی از متخصصان در حوزه های کارآفرینی، اقتصاد، مدیریت، صنعت، فعالان و... نظر خواهی کنند بی شک متخصصان با ارائه راهکارهایی عملی در جهت تحقق  اقتصاد مقاومتی  ارائه خواهند داد.  کرده به هر ترتیب کسانی که مشکلات را از نزدیک لمس و تجربه کرده اند بهتر می توانند نظرات دقیق تر و کارشناسی ارائه دهند.





نکته مهم : بدون تردید "حرف درمانی" تسکین دردهای اقتصادی که سالهاست گربیان مردم کهگیلویه و بویراحمد را گرفته است نمی شود و تنها هزینه ها مردم را بیشتر می کند ، لذا حرکت به سمت اقدام و عمل ضروری است به گونه ای اگر حرکتی صورت نگیرد وضعیت از این که هست بدتر خواهد شد و رکودی که در همه بخش ها حاکم شده است شدت بیشتری خواهد گرفت و همچنین نرخ بیکاری بالاتر خواهد رفت.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها