نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
27. شهريور 1394 - 13:47
برجام، قطع‌نامه و اسناد مربوطه هدف ما را تضمین نمی‌کند و نمی‌توانیم از طریق برجام به این هدف برسیم و ساختار تحریم‌ها در سه حوزه اولیه، ثانویه و تحریم‌های اتحادیه اروپا و شورای امنیت برجای خود باقی می‌ماند.
به گزارش آفتاب جنوب،در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی (سه‌شنبه 28 مرداد ماه)، اعضای کمیسیون ویژه برجام با رأی‌گیری نمایندگان انتخاب شدند. 
 
طی جلساتی که این کمیسیون برگزار کرده است، تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای، تیم فعلی مذاکره کننده و محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور در جلسات این کمیسیون ویژه حضور یافته‌اند و به ارائه توضیحات و گزارش خود پیرامون مذاکرات هسته‌ای کشورمان و برنامه اقدام جامع مشترک(برجام) پرداختند.
 
گفتنی است؛ سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره‌کننده سابق روز یکشنبه (22شهریور ماه) در جلسه کمیسیون حضور یافت.
 
جلیلی در در این نشست در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: براساس برجام، تحریم‌ها اولیه لغو نشده و تحریم‌های ثانویه نیز لغو نمی‌شود، بلکه موقتاً متوقف شده و این موضوع با پیچیدگی‌های خاصی روبرو است. همچنین براساس این توافق تحریم‌های دولت‌های اروپایی سرجای خود باقی مانده و تنها تحریم‌های کل اتحادیه اروپا تعلیق می‌شود که آن هم در بخش عمده‌ای تا 8 سال دیگر به طول می‌انجامد.
 
جلیلی ادامه داد: برجام، قطع‌نامه و اسناد مربوطه هدف ما را تضمین نمی‌کند و نمی‌توانیم از طریق برجام به این هدف برسیم و ساختار تحریم‌ها در سه حوزه اولیه، ثانویه و تحریم‌های اتحادیه اروپا و شورای امنیت برجای خود باقی می‌ماند.
 
////
 
////
////ظریف وزیر امورخارجه کشورمان عصر امروز یکشنبه (۲۲ شهریور ماه) در جلسه کمیسیون حضور یافت.
 
ظریف در این نشست گفت: ما گناهی نکرده‌ایم که وارث قطع‌نامه‌های تحریمی قبلی هستیم، لذا قطع‌نامه‌های تحریمی تنها زیر ماده 41 می‌توانند رفع شوند و هیچ چاره‌ای جز آن نیست.
 
ظریف با اشاره به تاثیر برجام در روابط بین‌المللی ایران ادامه داد: منافع مردم، انقلاب، مقاومت در این است که این فضای ایران‌هراسی که صهیونیست‌ها به دنبال ایجاد آن هستند، را بشکنیم. به طور قطع اگر برجام را 5 بگیریم یا 95، اگر به اندازه 5 آن استفاده نکنیم این یعنی صفر و اگر به اندازه 95 آن نیز استفاده نکنیم به معنای بهره‌گیری صفر درصدی است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: همه ما به‌عنوان افراد متعلق به یک نظام باید دست در دست هم دهیم، اگر 5 ، 15 ، 50 یا 90 یا هر رقم دیگری که هست، از همان استفاده کنیم و باید بدانیم که ایران امن‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری است، اگر این موانع برداشته شود، دنیا به سمت ما می‌آید، الا اینکه بگوییم کدام آدم عاقلی می‌آید و در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند.
 
عضو ارشد تیم هسته‌ای کشورمان تصریح کرد: اگر اینطور باشد، سرمایه‌گذار خارجی با تفکر اینکه ایرانی‌ها چه کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه دارند که می‌گویند چرا ایرانی‌ها این حرف را می‌زنند، در ایران سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.
 
////
////
 
اعضای کمیسیون ویژه برجام، روز دوشنبه( 23 شهریورماه) از تاسیسات آب سنگین و رآکتور اراک بازدید کردند؛ بروجردی نماینده مردم بروجرد در این رابطه به باشگاه خبرنگاران گفت: طبق گزارش مسئول واحد راکتور اراک تغییرات حداکثر طی دو سال اعمال خواهد شد و در نتیجه این روند هیچ کدام از زیر ساخت های این پروژه عظیم که با توانمندی ایرانی ساخته شده است تغییر نخواهد کرد و تنها بخشی از قلب راکتور که سه قسمت دارد، در ازای تغییراتی که به دست می‌آید، تغییر خواهد کرد.
 
در نشست روز سه شنبه (24 شهریور) کمیسیون ویژه بررسی برجام هم محمد نهاوندیان، عباس عراقچی، حسن قشقاوی و مجید انصاری  حضور یافتند و در مورد مباحث اقتصادی در برجام و قطعنامه 2231 مباحثی را عنوان کردند.
 
نهاوندیان در این نشست با بیان اینکه افراد حقیقی و حقوقی که تحریم‌های اقتصادی هسته‌ای داشته‌اند از لیست تحریم‌ها خارج شدند گفت: در ابتدا طرف مقابل زیر بار این نمی‌رفت که این لیست تهیه شود، اما مذاکره‌کنندگان ما با پافشاری خواستار آن شدند تا تمام تحریم‌های اقتصادی و هسته‌ای لغو شود دستاورد در این خصوص خارج شدن 800 شخص حقیقی و حقوقی از تحریم های اقتصادی و هسته‌ای است مواردی دیگر در خصوص تحریم‌های غیر هسته‌ای است.
 
////
////
////
 
اعضای کمیسیون ویژه بررسی متن جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 5+1 چهارشنبه ( 25 شهریورماه) با برگزاری جلسه‌ای بررسی متن برجام را ادامه دادند.
 
جلسه روز چهارشنبه این کمیسیون میهمان خاصی نداشت و اعضای کمیسیون برای بررسی متن مذاکرات هسته‌ای تشکیل جلسه دادند.
 
قرار بود در جلسه امروز علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور یابد که حضور وی در کمیسیون لغو شد.
 
زاکانی رئیس کمیسیون ویژه برجام پس از موافقت اعضای کمیسیون در جلسه روز چهارشنبه (24 شهریورماه) برای با دیدار با سران قوا برای بررسی برجام، طی نامه‌های جداگانه به روسای قوای مجریه، مقننه و قضائیه خواستار جلسه مشترک کمیسیون برجام با سران قوا برای بررسی ابعاد مختلف توافق ایران و غرب شد.
 
 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها