نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
25. خرداد 1394 - 19:21
یک فوق تخصص روانپزشک کودک و نوجوان با اشاره به آغاز پرخاشگری‌ در کودکان از سن دو سالگی گفت: در پرخاشگری کلامی کودک از کلمات تحقیرآمیز، در پرخاشگری فیزیکی نسبت به خود و دیگران آزار و اذیت جسمی و در بعضی کودکان پرخاشگری جنسی هم دیده می‌شود.

به گزارش آفتاب جنوب,دکتر نسرین امیری در گفت‌وگو با خبرنگار سینا، درباره بررسی علل پرخاشگری در کودکان اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که عمدتا خشونت در خانواده‌ها شکل می‌گیرد و در بعضی خانواده‌ها به عنوان یک رفتار پسندیده است یا یک روش تربیتی به کار برده می‌شود.

وی گفت: والدین باید آگاه باشند که خشونت در تربیت کودک هیچ نقشی ندارد و مقوله جدیت با خشونت کاملا متفاوت است.

این فوق تخصص روانپزشک کودک و نوجوان با بیان این‌که گاهی اوقات خشونت در خانواده‌ها از نسلی به نسلی دیگر منتقل می‌شود، افزود: در نگاهی به اجتماع وسیع‌تر از خانواده مشاهده می‌کنیم که امروزه در بعضی از امور خشونت را مطلوب قلمداد می‌کنند و این یک درد اساسی برای همه جوامع بشری محسوب می‌شود.

امیری با اشاره به جنگ‌هایی که در بین اقوام، کشورها و مذاهب مختلف شکل می‌گیرد، تصریح کرد: در این جنگ‌ها به خشونت بها داده می‌شود و عامل خشونت را به عنوان قهرمان می‌پذیرند و حقی را برای آن قایل می‌شوند، این نوع بینش به خشونت در صحنه جنگ باقی نمی‌ماند بلکه به ضمیر ناخودآگاه ما انسان‌ها راه می‌یابد.

بروز خشونت در کودک

پوی ادامه داد: خشونتی که در ناخودآگاه ما قرار گرفته است بر روی کودکان به عنوان قشر ضعیف اعمال خواهد شد و کودک خشونت را اکتساب می‌کند و در آینده نه چندان دور آن را ابراز خواهد کرد.

این فوق‌تخصص روانپزشک کودک و نوجوان گفت: خانواده‌ها باید بدانند که خشونت نقش تربیتی ندارد، این ایده را باید از ذهن خارج کنند، ما باید نگاهی خردمندانه داشته باشیم و به خشونت از زاویه غیر طبیعی بودن آن نگاه کنیم.

سن خشونت در کودک

امیری درباره سن شروع خشونت در کودکان گفت: کودکان معمولا همزمان با دندان درآوردن و از حدود دو سالگی ممکن است که رفتارهای پرخاشگرانه را نشان دهند.

وی با اشاره به انواع پرخاشگری‌ها در کودکان توضیح داد: در پرخاشگری کلامی کودک از کلمات تحقیرآمیز استفاده می‌کند و در پرخاشگری فیزیکی نسبت به خود و دیگران آزار و اذیت جسمی مانند گاز گرفتن و موکندن را نشان می‌دهد همچنین در بعضی کودکان پرخاشگری جنسی هم دیده می‌شود.

راهکار مقابله با خشونت کودکان 

این فوق تخصص روانپزشک کودک و نوجوان "تنبیه محرومیتی" را برای کودک پرخاشگر مناسب دانست و افزود: ما می‌توانیم با اعمال "تنبیه محرومیتی" نه "خشونتی" کودک را متوجه رفتار ناپسندش کنیم.

تنبیه محرومیتی

امیری درباره تنبیه گفت: برای تنبیه‌های محرومیتی باید متناسب با سن کودک او را دقیقه‌ای محروم کرد، برای مثال برای کودک پنج ساله از پنج دقیقه تنبیه محرومیتی استفاده می‌کنیم به این صورت که کودک را در محیطی بدون محرک قرار می‌د‌هیم و از او می‌خواهیم به رفتارش فکر کند و عذرخواهی کند.

نقش خانواده در نهادینه کردن پرخاشگری کودک

وی به خانواده‌هایی اشاره کرد که خود تقویت کننده پرخاشگری در کودکانشان هستند و افزود: بعضی از خانواده‌ها به فرزند خود آموزش می‌دهند که اگر کسی در برابر کودکشان رفتاری ناپسند داشت کودک آن رفتار را با شدت بیشتر تلافی کند، خانواده با این روش تربیتی از کودک خود حفاظت نمی‌کند بلکه روحیه پرخاشگری‌ را درون کودک نهادینه می‌کند.

امیری تاکید کرد: باید رفتارهای بدون خشونت کودک را تشویق کنیم چنانچه کودک راهکاری به جز خشونت را برای حل مشکل خود انتخاب کرد باید وی را تشویق کنیم و پاداش بدهیم.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها