نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
19. ارديبهشت 1394 - 19:40
یک نویسنده عرب تاکید کرد که دولت آمریکا و هم پیمانان غربی این کشور تلاش می کنند تا به بهانه های واهی و تهیدات امنیتی ، کشورهای حاشیه خلیج فارس را با کشاندن به مسابقه تسلیحاتی به خرید دو تریلیون دلار سلاح های نظامی از غرب ترغیب کنند.
به گزارش آفتاب جنوب،"عبد الباري عطوان" روزنامه نگار معروف عرب درمقاله ای در پایگاه خبری "رای اليوم" نوشت: آمریکا و هم پیمانان غربی این کشور با هدف تحقق خواسته ها و منافع خود ، می کوشند کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را به صرف میلیاردها دلار هزینه برای خریدن هواپیماهای جدید و موشک های پیشرفته تشویق و ترغیب کنند.



وی با تاکید براینکه انباشت این حجم از تسلیحات و سلاح های پیشرفته نظامی در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس غیر قابل توجیه است ، یادآور شد : آمریکا تلاش می کند تا به بهانه های واهی از جمله فرافکنی نسبت به ایران و ایجاد موج ایران هراسی ، به اهداف سیاسی و نظامی خود در منطقه خلیج فارس و درمیان کشورهای عرب این منطقه  دست یابد.



وی افزود: اگر این قراردادهای تسلیحاتی برای نبرد کشورهای عربی با رژیم اسرائیل و با هدف آزادسازی اماکن مقدس صورت گیرد، اقدامی رضایت بخش و مستلزم تایید خواهد بود، اما آمریکا و همه کشورهای اروپایی که رهبرانشان به دلالان سلاح و فروشندگان آن تبدیل شده اند، حاضر نیستند چنین اجازه ای را برای استفاده از این تسلیحات علیه تل آویو صادر کنند.



عطوان درادامه نوشت : باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا هفته آینده در دیدار با سران کشورهای حوزه خلیج فارس درگردشگاه کمپ دیوید ، درباره استقرار" سامانه موشکی " در این منطقه و آمادگی برای فروش سلاح های پیشرفته و افزایش مانورهای نظامی با رهبران این کشورها رایزنی و گفت و گو می کند.



وی اضافه کرد: سامانه موشکی آمریکا متشکل از موشک های بالستیک است که می تواند به کلاهک های هسته ای مجهز شود و این سامانه های موشکی در کشورهای اروپای شرقی و برای مقابله با هر گونه خطر موشکی از جانب روسیه نصب شده است.



روزنامه نگار عرب در مقاله اش با اشاره به رایزنی های گسترده واشنگتن و کشورهای غربی برای فروش تسلیحات نظامی به کشورهای عرب منطقه به بهانه تامین امنیت نوشت: امریکا برای نجات صنایع نظامی و رونق اقتصادی خود ، موفق شد، ده ها میلیارد دلار سامانه دفاع موشکی " پاتریوت " به فروش برساند و با عربستان سعودی قراردادهای نظامی به ارزش بیش از 150 میليارد دلار منعقد کند. و فر انسه نیز با فروش دهها فروند جنگنده رافال به قطر ، رایزنی بیست میلیارد دلاری را نیز در این زمینه با امارات عربی متحده آغاز کرده است.



نویسنده مقاله در بخشی دیگر از گزارش خود ، این اقدامات نظامی غرب را تحریک آشکار آمریکا و فرانسه علیه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با هدف غارت ثروت های آنان و به گردش انداختن پس انداز های مالی آنان دانست تا دوباره بانک های غرب از پول های کشورهای حوزه خلیج فارس مملو شوند.



وی در ادامه نوشت که آمریکا و کشورهای غربی اروپا به دنبال گرفتن سهم هرچه بیشتر از منطقه کشورهای حوزه خلیج فارس هستند و به خوبی از عامل ایجاد ترس و وحشت برای رسیدن به این هدف خود استفاده می کنند.



نویسنده رای الیوم با اعلام اینکه امریکا سالانه بیش از 3 میلیارد دلار کمک مستقیم نظامی در اختیار رژیم اسراییل قرار می دهد و اخیرا نیز با واگذاری دهها فروند هواپیمای فوق پیشرفته اف 35 به این رژیم نیز موافقت کرده است، نوشت: با وجود این کمک های نظامی امریکا، قطعاً هیچ کسی از خطر رژیم اسرائیل سخن نمی گوید ، چراکه براساس خواسته امریکا ، اسرائیل باید قدرت نظامی در منطقه باقی بماند.



عطوان درپایان مقاله خود تاکید کرد که " عرب ها به بازیچه ای در دست آمریکا تبدیل شده اند که هر طور که بخواهد با آنان رفتار می کند و ثروت های کشورهای عربی را به یغما می برد و درصدد تجزیه این کشورها بوده و با ایجاد جنگ های داخلی ، دشمنان واقعی ملت های عرب را که همان آمریکا و غرب هستند؛ از دید مردم عرب پنهان نگه می دارد.
 
منبع: العالم

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها