نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
26. مرداد 1393 - 3:29
اهالی روستای دستجرد بخش بیارجمند شهرستان شاهرود از بی توجهی در رفع ترکیدگی لوله اصلی انتقال آب شرب این روستا که پنج ماه است به هدر می رود، گلایه مند هستند.

به گزارش آفتاب جنوب،

یک ضرب المثل قدیمی را بارها شنیده ایم کهˈقطره قطره جمع شود وانگهی دریا شودˈ اما این روزها و در وانفسای گرمای جانفرسایی هوا و تب بالای زمین تفتیده شاهرود، شاهد بی توجهی مسوولان امر نسبت به هدررفت آّب شرب روستایی به مدت پنج ماه هستیم .

یکی از اهالی روستای دستجرد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به علت فرسودگی لوله های انتقال آب آشامیدنی این روستا، مقدار زیادی از آب شرب در مسیر انتقال به هدر می رود.

ˈحسن حیدریˈ افزود: برای رفع این مشکل چندین بار از سوی روستاییان پیگیری هایی انجام شده، اما همچنان مردم روستای دستجرد شاهد هدر رفت آب شرب در مسیر انتقال شبکه هستند.

وی تصریح کرد: آب شرب این روستا از فاصله حدود 9 کیلومتر از یک حلقه چاه واقع در کلاته 

ˈطاهر آبادˈ به دستجرد منتقل می شود و در مخزنی به وسیله پمپاژ ذخیره می شود.

وی با اشاره به اینکه در مواقعی که مسیر انتقال آب سالم است در شبانه روز پمپ آب این سامانه برای ذخیره در مخزن حدود دو تا سه ساعت کار می کند ،گفت: این در حالی است که در زمان خرابی مسیر انتقال آب شرب یا ترکیدگی لوله، زمان کارکردن پمپ حدود شش ساعت افزایش می یابد و این موضوع موجب مصرف برق بیشتر می شود.

یکی دیگر از ساکنان این روستا که خود را ˈاصغر اشراقیˈ معرفی کرد، گفت: لوله کشی آب شرب این روستا مربوط به قبل از انقلاب است و اصلاح شبکه انتقال آب به دلیل فرسودگی زیاد ضروری است.

وی با بیان اینکه از سوی مسوولان برای مقابله با خشکسالی شدید امسال به دلیل کاهش بارندگی در روستاهای شهرستان شاهرود، مدیریت در مصرف آب مورد تاکید جدی قرار گرفته است ، افزود: نباید تحت هر شرایطی مردم شاهد هدر رفتن آب شرب باشند. 

ˈذکر الله حیدریˈ یکی دیگر از ساکنان این روستا گفت: برای رفع ترکیدگی شبکه انتقال آب یکی از مسوولان به مردم روستای دستجرد اعلام کرد برای ترمیم آن، اهالی روستا اقدام کنند و هزینه های آن پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: انجام این کار برای روستائیان که اطلاعات فنی و امکانات لازم را ندارند امکان پذیر نیست و اعلام اینگونه پیشنهادات نیز اصولی و منطقی به نظر نمی رسد. 

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان شاهرود در مورد شبکه انتقال آب شرب این روستا 

گفت: این شبکه مربوط به چهل سال پیش است و تاکنون اصلاح نشده است.

ˈمحمدمهدی کریمیˈ افزود: نگهداری این شبکه با توجه به خصوصی سازی امور به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس قرارداد منعقد شده با پیمانکار در مورد نگهداری شبکه چنانچه تا 24 ساعت از طرف وی اقدام لازم صورت نگیرد، آبفای روستای باید نسبت به رفع آن اقدام کند. وی گفت: اگرچه انجام این امر از نظر تامین منابع مالی، خریدن تجهیزات و سایر مسائل مرتبط با آن یک فرآیند طولانی دارد.

وی ادامه داد: طول این شبکه 12 کیلومتر و جنس لوله آن نیز قدیمی از نوع ایرانیت 110 است که اکنون این نوع جنس لوله در بازار وجود ندارد و با توجه به اینکه در حال حاضر از جنس پلی اتلین استفاده می شود ،باید کل شبکه تعویض شود.

کریمی بیان کرد: آب شرب روستای دستجرد با 345 مشترک از یک حلقه چاه آب که آبدهی پنج لیتر در ثانیه را دارد، تامین می شود.

وی در مورد اصلاح خط انتقال، حوضچه و شبکه آن گفت: بودجه ای برای انجام آن در نظر گرفته شده، اما هنوز تصویب نشده و به محض تصویب و تامین اعتبار اصلاح این شبکه انجام می شود.

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان شاهرود گفت: در مورد درخواست اهالی روستای دستجرد برای ترمیم ترکیدگی بوجود آمده که آب شرب به هدر می رفت، روز گذشته اقدام شد.

دهیار روستای دستجرد با انتقاد از این اقدام که بعد از گدشت پنج ماه، انجام گرفت، گفت: روز گذشته ترمیم ترکیدگی محلی که آب شرب زیادی از آنجا به هدر می رفت انجام شد، البته رفع خرابی به شکل 100 درصد ترمیم نشده و فقط در مقایسه با گذشته آب کمتری به هدر می رود.

وی با اشاره به اینکه بعد از در اختیار قرار گرفتن عکس های محل ترکیدگی این شبکه به خبرگزاری ایرنا نسبت به رفع این مشکل اقدام شد، خاطرنشان کرد: اصلاح شبکه انتقال آب شرب روستای دستجرد از نیازهای ضروری است و امیدواریم هر چه سریعتر اعتبار آن تصویب شود تا قطره ای از آب شرب این منطقه به هدر نرود.

روستای دستجرد با 175 خانوار با مرکز بخش بیارجمند 35 کیلومتر و با مرکز شهرستان شاهرود 150کیلومتر فاصله دارد.ک/4

 

 

انتهای پیام /* 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها