نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
26. مرداد 1393 - 3:05
متخصص بیماری های داخلی گفت : میزان کشندگی بیماری «ابولا» بالا است و تماس با خون و ترشحات بدن بیمار و یا لاشه میمون های بیمار، عامل اصلی انتقال بیماری به شمار می آید.

به گزارش آفتاب جنوب،

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران ، دکتر «بیتا ربانی » گفت : انتقال این بیماری به مراقبین و کارکنان بهداشتی به طور شایع اتفاق می افتد. 

وی افزود : ویروس ابولا عامل بیماری تب خونریزی دهنده ابولا (Ebola Hemorrhagic fever ) برای نخستین بار در سال 1976 شناخته شد. اپیدمی ( همه گیری ) های این بیماری معمولاً با یک مورد منفرد که از مخزن ناشناخته ای از طبیعت انتقال یافته، شروع شده است و عمدتاً از طریق تماس نزدیک با فرد بیمار و مایعات بدن وی گسترش می یابد. 

وی گفت : همه گیری های اولیه ابولا در کشورهای سودان و زئیر رخ داد که هر دو با استفاده از سوزن و سرنگ های غیراستریل ارتباط داشته است.

وی در خصوص مشخصه بیماری ابولا گفت: یک درگیری چند سیستمی است که با ظهور ناگهانی سر درد شدید، درد عضلانی، تب، تهوع و استفراغ آغاز می شود و به سمت ضعف، اسهال شدید، بثورات پوستی، تظاهرات خونریزی دهنده در پوست و مخاطات و شوک پیشرفت می کند.

این متخصص داخلی با بیان اینکه هیچ درمان اختصاصی ضد ویروسی برای ابولا موجود نیست گفت : درمان های حمایتی نیز در اغلب موارد مؤثر نیست و با توجه به اینکه هیچ واکسنی برای پیشگیری در دسترس نیست، به نظر می رسد تنها راه پیشگیری محدود کردن تماس های نزدیک با بیماران و مایعات بدن آنها است. 

این پزشک متخصص بیماری های داخلی اظهارداشت : اپیدمی (همه گیری ) فعلی بیماری ابولا که در غرب آفریقا رخ داده است با توجه به تعداد موارد ابتلا و میزان مرگ و میر، جدی ترین طغیان بیماری است که تاکنون گزارش و ثبت شده است.

ربانی تاکید کرد : با توجه به هشدار سازمان جهانی بهداشت، در برخی کشورها محدودیت هایی برای ورود مسافران از کشورهای غرب آفریقا به ویژه گینه، لیبریا و سیرالئون گذاشته شده است. 

وی افزود : با توجه به گزارش موارد بیماری در مسافرینی که از این مناطق به کشور خود بازگشته اند، توصیه می شود از سفرهای غیرضروری به این مناطق خودداری شود و در صورت مسافرت ضروری، با توجه به دوره کمون (نهفت بودن ) بیماری که از دو تا 21 روز متغیر است، بروز علایم تب، سردرد، اسهال، استفراغ و خونریزی طی یک ماه پس از تاریخ مراجعت را جدی گرفته و حتماً به پزشک مراجعه کنند.

وی همچنین ادامه داد : با توجه به احتمال انتقال ویروس ابولا از طریق خون، ضروری است؛ مسافرانی که به این مناطق سفر کرده اند تا یک ماه پس از مراجعت و افرادی که در تماس نزدیک با این مسافران بوده اند تا یک ماه پس از آخرین زمان تماس از اهدای خون خودداری کنند.

این پزشک افزود : افراد مبتلا به بیماری خونریزی دهنده ابولا به علت وجود RNA ویروس در خون تا مدتها پس از درمان، تا یک سال پس از بهبودی کامل علائم قادر به اهدای خون نخواهند بود.

 

 

 

انتهای پیام /* 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها