نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
20. مرداد 1393 - 18:48
استان کهگیلویه و بویراحمد با تقدیم خون های بسیار در ادوار مختلف انقلاب اسلامی، دین خود را به ایران ادا کرده و هر زمان که احساس تکلیف کرده اند با رویی گشاده و ضمیری مطمئن به فرمان رهبر خود لبیک گفته و مردانه تا آخرین نفس برای حفاظت از درخت انقلاب، جانفشانی کرده اند.

به گزارش آفتاب جنوب،به نقل از سایت زنان استان کهگیلویه و بویراحمد(ایل بانو)، تکلیف اجتماعی یکی مسلمان،مخصوص مردان نیست، زنان بنا به تعهد دینی و مسمانی خویش موظفند نسبت به جریان حق و باطل در جامعه و مسئله حکومت دینی فکر، اندیشه و تلاش داشته باشند.آنجا که پای حمایت از دین در میان است در صحنه ها حضور پیدا کنند.

هر چند که به هنگام تحمیل جنگ هشت ساله به ایران اسلامی جوانان و مردان غیرتمند به حد نصاب کافی برای دفاع از انقلاب و میهن قامت برافراشته بودند، اما در پشت جبهه زمینه هایی هم برای حضور زنان ایران اسلامی وجود داشت.

استان کهگیلویه و بویراحمد در دوران دفاع مقدس بیش از 1800 شهید، 13 هزار جانباز، 33 هزار رزمنده، 318آزاده به کشور تقدیم انقلاب کرده است.

زنان این دیار هم دوشادوش مردان در عرصه های مختلف به مبارزه می پرداختند، و با حمایت های مادی و معنوی خود در دفاع از آرمان های امام و انقلاب را یاری می کردند.

شهدای زن استان کهگیلویه و بویراحمد

سه شهید از 1800 شهید در استان کهگیلویه و بویراحمد زن هستند. آمنه حیدریان، پروانه کاویانی و حاجیه بهرامی سه شهیده عزیزی هستند که در بمباران دوران جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند. سایت زنان استان کهگیلویه و بویراحمد(ایل بانو)، در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به معرفی سه شهیده زن استان می پردازد.

در این گزارش با شهیده پروانه کاویانی بیشتر آشنا می شویم

زندگي نامه شهيده پروانه كاوياني

شهیده پروانه کاویانی در تاریخ 15/ دیماه / 1351 در روستاي آب شيرين  گچساران به دنيا آمد . وي تحصيلات ابتدايي را در زادگاهش گذراند، در حالي كه از عمرش بيش از 14 سال نمي گذشت درتاریخ 15 دیماه سال 1365  به هنگام بمباران وحشیانه هواپیماهای دشمن بعثی به خیل شهیدان پیوست و ازخاک به افلاک پروازکرد.

شهیده پروانه کاویانی هر چند که چهارده بهار بیشتر از عمرش نمی گذشت اما در پشت جبهه در تکاپوی ایفای نقش بود. در جمع آوری کمک برای ارسال به میذان نبرد سخت در جنب و جوش بود. در پخت نان برای ارسال به جبهه حضوری فعال داشت، چند روز قبل از شهادت در پخت نان برای رزمندگان سهیم بود.

خصوصيات اخلاقي شهیده پروانه کاویانی 

او در خانواده اي مذهبي زندگي مي كرد. تحصيلات ابتدايي را در زادگاهش گذراند ، زندگي او پر از خاطره است و بهترين خاطره اين است كه مشتقانه در كمك رساني به جبهه هاي حق عليه باطل فعاليت داشتند و درست چند روز قبل از شهادت در ارسال هدايا براي جبهه فعاليت داشت . او در سنگر مدرسه توسط بمب افكن هاي رژيم بعثي به درجه رفيع شهادت نائل گرديد . دختري متدين و نمازخوان بود و با وجود اينكه 14 سال بيشتر سن نداشت اما بسيار به مسائل مذهبي علاقمند بود.

چون قلبی مالامال از عشق به الله داشت در عبادت و بندگی خدای سبحان سخت کوشا بود و پای بند به تمام مسائل دینی  از قبیل حجاب و نماز بود. مزار این شهیده بزرگوار در گلزار شهدای روستای آب شیرین شهرستان گچساران واقع است.

 

فرازی از زندگی نامه دانش آموز شهیده پروانه کاویانی
فرازی از زندگی نامه دانش آموز شهیده پروانه کاویانی
فرازی از زندگی نامه دانش آموز شهیده پروانه کاویانی
 
 
 
 
انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها