نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
1. خرداد 1394 - 11:14
نیمدور با قدمتی بیش از 500 سال از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان باشت به شمار می رودکه با مهاجرت جامعه روستایی به مناطق شهری به روستایی خاموش و فراموش شده تبدیل شده است.

به گزارش آفتاب جنوب،روستای زیبای نیمدور از توابع شهرستان باشت با داشتن آب و هوایی مناسب، دارای طبیعتی خدادادی و بسیار زیبا بوده و کوه ها، باغ ها و جاذبه های بکر طبیعی و گردشگری مناسبی را در خود جای داده است.

 

نیمدور گچساران

 

نیمدور به روایات بسیاری که از بزرگان قدمتی بیش از 500 سال دارد و می‌توان آن را از قدیمی‌ترین روستاهای باشت به شمار آورد که با مهاجرت جامعه روستایی به مناطق شهری به روستایی خاموش و فراموش شده تبدیل شده است.

 

روستای زیبا

 

روستای نیمدور از طایفه بزرگ ایل باوی به شمار می‌آید و وجود باغ‌های زیبای مرکبات، انگور، انجیر، انار و نیز برخورداری از منابع طبیعی و زیبای این روستا در سال‌های گذشته، نیمدور را به یکی از زیباترین مناطق این سرزمین تبدیل کرده بود.

 

روستای نیمدور

نیمدور باشت

 

نبود امکانات اولیه و راه ارتباطی مناسب از مهم‌ترین دلایل مهاجرت مردم نیمدور به مناطق شهری است که این روستا در سال‌های پویایی و قبل از مهاجرت ساکنین دارای 500 خانوار بوده که از پرجمعیت‌ترین روستا‌های شهرستان باشت به شمار می‌رفت که هم‌اکنون دارای پنج خانوار با جمعیتی حدود 15 نفر است.

 

روستایی در طبیعت

 

به دلیل نبود راه ارتباطی مناسب، افراد مهاجر روستایی که در حال حاضر در بافت شهری زندگی می‌کنند و تمایلی برای سرکشی به باغات و زادگاه خود ندارند ،به همین دلیل باغات این روستا که زمانی زبانزد عام و خاص بود از بین رفته و هیچ کارایی اقتصادی ندارند.

 

کوه خامی

درخت

 

یکی از مکان‌های بسیار دیدنی در روستای نیمدور با نام محلی «برد یال» است که این مکان یک سنگ بسیار بزرگ در گوشه کوه بلندی بوده که شبیه یال‌های یک اسب است و به همین خاطر به آن برد یال می‌گویند.

 

در این روستا امامزاده ها و قدمگاه هایی به نام های امامزاده اسماعیل (ع) ،امامزاده حضرت بی بی خاتون (س) و امامزاده سید ابراهیم (ع) واقع شده که مورد احترام اهالی این روستا است.

 

امامزاده

 

اما در این میان آن‌چه که روستای نیمدور را بسیار بیشتر شناخته شده کرده وجود مردمانی مؤمن، مذهبی و با تقوا بوده و همین خصلت‌ها ورد زبان همیشگی مردم مناطق گچساران و باشت شده است.

 

نیمدور

 

 اگر چه بازگشت اهالی روستای نیمدور برای زندگی مجدد به زادگاه خود غیرممکن به نظر می‌رسد اما می‌توان با ایجاد امکانات رفاهی اولیه از جمله بهسازی راه دسترسی، زمینه رونق دوباره کشاورزی، باغداری و گسترش گردشگری در این روستا را فراهم کرد تا بار دیگر تابلوی غبار گرفته باغات نیمدور زینت‌بخش طبیعت زیبای شهرستان باشت گردد.

 

باغات انگور

 

انتهای پیام/م

دیدگاه‌ها

اگه عکسای قدیمی از نیمدور دارید به اشتراک بزارید

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها