نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
11. خرداد 1398 - 12:54
اگر به اندازه ای که قتل همسر آقای نجفی در رسانه ملی بزرگ نمایی شد موضوعات ملی و مهم دیگر و پشت پرده انها شفاف و بزرگ نمایی شده یا بشوند گام مهمی در جهت تقویت سرمایه اجتماعی و سالم سازی فضای اقتصادی کشور و ریشه کنی فساد اقتصادی برداشته خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،روح الله قابضی-یکی از موضوعاتی که هفته گذشته فضای عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار داد قتل همسر دوم جناب آقای دکتر محمد علی نجفی از مسئولان بلند پایه چهل سال اخیر کشورمان بود.سوابق دکتر نجفی برای همگان روشن است و نیاز به بازگو کردن آن نیست. جای بسی تاسف است که مجموعه اتفاقات به گونه ای رقم خورد که شخصیتی متین و اندیشمند ،مدیری توانا و خدمتگذار و چهره درخشان علمی مثل دکتر نجفی به چنین سرنوشتی دچار شود.خداوند نگذرد از فرد یا افرادی که مسبب این جریان بوده و هستند.رویداد خاصی است معتقدم در این موضوع قاتل بیش از مقتول مورد ظلم قرار گرفته است .

در خصوص نحوه پوشش خبری و اطلاع رسانی این حادثه شاهد سبک جدیدی از اطلاع رسانی توسط رسانه ملی بودیم که کمتر در چنین حوادثی آن را شاهد بوده ایم. ضمن ابراز تاسف از این حادثه ناگوار ،نکاتی را خدمت خوانندگان محترم تقدیم میدارم.

  یکی از مواردی که باعث تقویت سرمایه اجتماعی و تقویت رابطه مردم و حاکمیت می گردد شفافیت در اطلاع رسانی و ارائه اطلاعات دقیق و صحیح از طرف رسانه های عمومی و به طور خاص در کشور ما صدا و سیما یا همان رسانه ملی است.

گرچه امروز با توجه به گستره شبکه های مجازی اطلاع رسانی گسترده ای در خصوص موضوعات مختلف انجام می شود اما باید توجه کرد که انچه از صدای و سیمای نظام جمهوری اسلامی بیان می شود دارای تفاوت ماهوی با سایر شبکه های اطلاع رسانی است.صدا و سیما یک دستگاه مهم فرهنگ ساز است و آنچه پخش می کند در جامعه به عنوان موضع نظام و حاکمیت است لذا باید حساب شده و دقیق باشد.آنچه در شفافیت در اطلاع رسانی مورد توجه است و باعث تقویت سرمایه اجتماعی می گردد اطلاع رسانی در خصوص موضوعاتی است که به منافع عموم مردم برمیگردد نه اطلاع رسانی در خصوص کم و کیف زندگی خصوصی افراد .

در خصوص قتل صورت گرفته صرف نظر از سوابق سیاسی و اجتماعی جناب آقای دکتر نجفی و سایر مواردی که در خصوص این پرونده خاص وجود دارد ،موضوع اصلی یک دعوای خانوادگی و زن و شوهری بوده است.حداقل انتظار این است که در این خصوص آبرو و حیثیت اجتماعی افراد حفظ شود.

اما متاسفانه شاهد بودیم در شب قدر که دلهای مردم باید متوجه خداوند باشد صدا و سیما با سبک خاص با پوشش خبری گسترده و در شبکه های مختلف و به کرات ابعاد مختلف و ریز یک موضوع خصوصی و خانوادگی را مطرح و به نمایش گذاشتندکه با اخلاق و عدالت رسانه ای در تعارض بود.تصاویری از محل وقوع حادثه،نوع اسلحه، شمارش فشنگ ها ، پخش مصاحبه های مختلف با متهم و موارد متعددی که در نوع خود کم نظیر بوده است.این در حالی است که خداوند ستار العیوب است و دین اسلام بر حفظ ابروی مومنین توجه و تاکید زیادی دارد وبه نوعی حق ناس است .از طرف دیگر در چنین مواقعی دستگاههای حاکمتی باید در جهت کاهش التهاب و آرامش بخشی به جامعه تلاش کنند تا دستگاه قضائی در محیطی آرام و به دور از هیاهو به موضوع رسیدگی کند و نتیجه را اعلام کند. .

اما متاسفانه شاهد بودیم صدا و سیما در اقدامی غیر منتظره خلاف این رویه را در این پرونده خاص به نمایش گذاشت.فارغ از شخصیت و سوابق ارزنده و خدمات ماندگار آقای دکتر نجفی که جامعه فرهنگی کشور گواه بخش کوچکی از آن است، حداقل انتظار این بود که در این مرحله و تا مشخص شدن نتایج تحقیقات و در نهایت تعیین تکلیف این پرونده در دستگاه قضایی، با ایشان به عنوان یک فرد عادی برخورد می شد و حرمت و حیثیت خود و خانواده اش حفظ می شد.نه اینکه این گونه و قبل از هر چیز آبروی چندین ساله خود وخانواده اش در رسانه ملی به حراج گذاشته شود.این موضوع مصداق مظلوم کشی است.

آیا شایسته است با ابروی فردی که مرتکب اشتباهی شده و خود را تسلیم قانون نموده و صادقانه موضوع را بیان کرده و دست بسته در بازداشت بوده و منتظر اعلام حکم قضایی است این گونه برخورد شود. در نهایت نجفی هم یک انسان است وجایز الخطا.

 

آیا در خصوص پشت پرده و حامیان اختلاس گرانی که میلیاردها سرمایه کشور را به جیب زدند و زندگی صدها و هزاران نفر را نابود و به خاک سیاه نشاندند این گونه اطلاع رسانی می شود.چنین اقداماتی ضمن اینکه با آموزه های دینی در تضاد است به نوعی خشونت را نیز در جامعه ترویج میکند که هر دو حالت زیبنده کشور ما نیست.این اقدام علاوه بر اینکه ورود به حریم خصوصی افراد بوده و خلاف اخلاق و شرع می باشد. طبق ماده ۹۶ قانون آیین دادرسی کیفری که بیان میدارد «انتشار تصویر و سایر مشخصات مربوط به هویت متهم در کلیه مراحل تحقیقات مقدماتی توسط رسانه ها و مراجع انتظامی و قضائی ممنوع است.» مستند به این ماده قانونی انتشار تفصیلی اخبار این حادثه برخلاف قانون نیز هست .

جالب است طبق اعلام وکلا و برخی قضات حتی ورود گوشی موبایل و خبرنگار نیز به مکان بازجوئی متهمان پرونده های جنائی ممنوع بوده و حتی محدودیت هایی برای قاضی تحقیق نیز وجود دارد .این حجم انبوه اطلاع رسانی علی رغم این همه محدودیت جای ابهام دارد.

اگر بنا بر شفافیت در اطلاع رسانی باشد موارد مختلف و مهم و ملی وجود دارد که میتوان به آنها پرداخت و برای مردم شفاف سازی کرد .جالب است در تمامی شبکه های صدا و سیما تاکید خاصی بر عنوان شهردار سابق تهران شده است .چنانچه صدا و سیما نگران شفافیت در اطلاع رسانی است همین آقای دکتر نجفی وقتی شهردار تهران بودند تخلفات مالی گسترده در شهرداری را مطرح کردند.یا وقتی ایشان سرپرست وزارت علوم بودند پرونده چند هزار بورسیه غیر قانونی را مطرح کردند.در این دو پرونده مهم در چه سطحی برای مردم اطلاع رسانی صورت گرفت.صدا و سیمای محترم در این دو پرونده چقدر از زوایا و پشت پرده این دو موضوع را برای مردم به نمایش گذاشت.

 

چند دقیقه وقت صدا و سیما به این مهم اختصاص داده شد.یا در خصوص پرونده های اخیر اختلاس و اختلال در نظم اقتصادی کشور که در حد دو یا سه دقیقه از رسانه ملی نشان داده می شود و چند جوان تازه به دوران رسیده این گونه اقتصاد کشور را به تمسخر گرفته اند صدا و سیما تا چه اندازه از پشت صحنه این اختلاس ها و حامیان آنها اطلاع رسانی و پرده برداری کرده است.

معتقدم اگر به اندازه ای که قتل همسر آقای نجفی در رسانه ملی بزرگ نمایی شد موضوعات ملی و مهم دیگر و پشت پرده انها شفاف و بزرگ نمایی شده یا بشوند گام مهمی در جهت تقویت سرمایه اجتماعی و سالم سازی فضای اقتصادی کشور و ریشه کنی فساد اقتصادی برداشته خواهد شد.صدا وسیما باید بداند مردم آگاه و بیدارند و این گونه تبعیض و تناقض در اطلاع رسانی در اذهان آنها ثبت و ضبط خواهد شد است .این سبک از شفافیت در اطلاع رسانی نه تنها کمکی به تقویت سرمایه اجتماعی نمیکند بلکه باعث تضعیف آن نیز خواهد شد.نگرانی وقتی بیشتر می گردد که یک موضوع خانوادگی و شخصی را ابزاری برای برخورد و تسویه حساب سیاسی با یک جریان سیاسی قرار دهیم.

در چنین مواردی که طرف اصلی داستان یک فرد سیاسی شناخته شده است حداقل انتظار مردم از رسانه ملی ملاحظه تمام جوانب و عدالت در اطلاع رسانی است.در خاتمه بر خود لازم میدانم از حضرت آیت الله ملک حسینی نماینده محترم ولی فقیه دراستان به خاطر موضوع گیری شجاعانه ای که در این خصوص داشتند تشکر ویژه داشته باشم.ایشان بالاترین مقام حوزوی و سیاسی بودند که با شجاعت تمام این نوع برخورد صدا و سیما با پرونده اقای دکتر نجفی را به شدت محکوم کردند.انشااله سایر مسئولان در رده های مختلف نیز چنین کنند.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها