به گزارش آفتاب جنوب، امروزه زبان انگلیسی و یادگیری آن از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ چون اکثر تکنولوژیهای روز جهان ارتباط تنگاتنگی با این زبان دارند و به علت ضعف اکثر دانش آموزان در یادگیری و به کار بردن این زبان در مدارس و اهمیت بیش از پیش آن می طلبد تا توجه بیشتری به این موضوع شود.
خیلی ها اعتقاد داراند انگلیسی یک زبان است نه یک درس،اگر دانش آموزان از سنین پایین تر با این زبان آشنا شوند هرگز در سنین بالاتر با خواندن و نوشتن و مسائل پیش پا افتاده این زبان مشکل نخواهند داشت.
همانطور که کودکان از بدو ورود به دوره ابتدایی با حروف الفبای زبان فارسی آشنا می شوند و رفته رفته از راه گوش دادن به سخنان معلم به طور ناخودآگاه زبان فارسی و حرف زدن به آن زبان را یاد می گیرند، پس اولین مشکل در آموزش این زبان این است که دانش آموزان دیر آن را شروع می کنند.
درس زبان انگلیسی یکی از دروسی است که از دوره راهنمایی به مواد درسی اضافه میشود؛ خیلی از دانش آموزان با علاقه سعی به یادگیری زبان انگلیسی دارند اما تعدادی از آنها از درس زبان به نوعی فراری هستند.
موسسه های یادگیری زبان فراوانی در سطح شهر با انواع و اقسام نام ها دیده میشود و خانوادهها با استقبال، فرزندان خود را برای یادگیری هرچه بیشتر زبان انگلیسی در این موسسه ها ثبت نام میکنند.
اما جالب است همان دانش آموزانی که در دوران هفت ساله تحصیلی خود در یادگیری زبان انگلیسی ناتوان هستند به راحتی در این موسسهها ظرف مدت 5 الی 6 ماه مدرک زبان انگلیسی میگیرند و به طور کامل مسلط به مکالمه زبان میشوند.
مسئولین وزارت آموزشوپرورش میتوانند طوری برنامه ریزی کنند که دانش آموزان در دوره راهنمایی و دبیرستان همان طور که در مراکز زبان خارجه به فکر یادگیری زبان هستند در دوران تحصیلیشان هم به فکر فرا گرفتن زبان خارجه باشند و صرفا برای نمره گرفتن و پاس کردن آن درس نباشد.
حتی میتوان زبان انگلیسی را با مدیریت صحیح در طول دوران تحصیلی به یکی از دروس تاثیر گذار دانش آموز تبدیل کرد که دانشآموزان صرفاً به خاطر نمره گرفتن از کلاس های زبان استفاده نکنند.
به گزارش دانا، هم اکنون برنامه ریزی که در مدارس برای برخی از دروس انجام میشود واقعا نگران کننده است؛چطور در ایران یک دانش آموز در طول دوران تحصیلی در طی هفت سال زبان انگلیسی میخواند اما نمی تواند به این زبان صحبت کند ولی در یک موسسه یادگیری زبانهای خارجه با گذراندن چهار ترم انگلیسی صحبت میکنند.
این موضوع نشان می دهد که می توان برنامه ریزی درسی دانشآموزان را به شکلی قرار داد که دانشآموزان بتوانند با علاقه در کلاس های زبان حاضر شوند و در مدت تحصیلی خود استفاده های بیشتری از این درس ببرند.
از آنجا که مفاهیم زبان انگلیسی برای دانش آموزان به عنوان یک زبان غیر مادری و زبان دوم، دور از ذهن است و چندان قابل درک و فهم نیست، محتوای کتاب های زبان انگلیسی دوره راهنمایی تحصیلی باید به گونه ای طراحی شوند که در آن ها از مطالب و مثال های جذاب ، شکل ها و تصویر های متنوع برای یادگیری بهتر مطالب درسی استفاده شود.
منبع:دانا
انتهای پیام/م
نظرات کاربران