به گزارش آفتاب جنوب،به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی روزهای گذشته خبر خودکشی دانش آموزان به یکی از مهمترین اخبار فضای مجازی تبدیل شده است.
سه شنبه 18 خرداد ماه سال جاری، دانشآموز دختر دبیرستانی در آخرین روز از امتحانات نهایی و پس از امتحان دادن و انداختن عکس یادگاری با معلم و همکلاسیهایش در سرویس بهداشتی مدرسهای در شهرک غرب خود را حلق آویز کرد.
از این دانشآموز دست نوشتهای به جای مانده بود که این دست نوشته در اختیار مقامات قضایی قرار گرفته است. وی در این یادداشت خود علت خودکشی را مسائل فلسفی و ناامیدی از زندگی اعلام کرده است و آنگونه که از شواهد پیداست اقدام به مطالعه کتابهای خاصی میکرده است.
روز گذشته نیز دانش آموز دختر ۱۵ ساله در منطقه ۲/۱۹ شهرک بهاران سنندج از پنجره طبقه پنجم ساختمان مسکونی خود را به پایین انداخت و جانش را از دست داد.
هرچند انگیزه این دختر مشخص نشده است اما خودکشی دانشآموزان در هفتههای اخیر زنگ خطر را به صدا درآورده و باید با شناسایی عوامل وقوع آن برای پیشگیری گامهایجدی برداشته شود.
17 خودکشی در پایان سال تحصیلی دانشآموزان
۳۰ خرداد ۹۴در تهران، مجید ۱۴ ساله دانشآموز مدرسه نمونه دولتی تهران، به دلیل مردود شدن در امتحانات پایان سال، با سیم برق خود را از تراس حلقآویز کرد و روز بعد به دلیل آسیب مغزی جان سپرد.
۳۰ تیر ۹۴ در آذربایجان غربی دختری ۱۸ ساله، دانشآموز رشته تجربی در محله شهرک فرهنگیان شهرستان بوکان پس از اعلام نتیجه کنکور سراسری و قبول نشدن در دانشگاه، با پرت کردن خود از طبقه سوم خانه، به زندگیاش پایان داد.
۱۴ شهریور در لرستان ۹۴، امیر دانشآموز ۱۴ ساله یکی از مدارس لرستان، به دلیل نمره پایین در درس ریاضی و ترس از سرزنش شدن، با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داد.
۱۸ مهر در تهران ۹۴، پریناز ۱۳ ساله خود را از میان نردههای پل عابر در شرق تهران به پایین پرتاب کرد و پس از برخورد با اتوبوس جان باخت. بر اساس اظهارات دوست این دانشآموز، او پیش از خودکشی گفته بود از زندگی خسته شدهام.
۴ آبان در آذربایجان غربی «هاوری. ق» دانشآموز ۱۱ ساله، ساکن محله تاجالدین در شهرستان اشنویه، جلوی آینه خود را دار زد و جان سپرد. این نوجوان، دو روز پس از دیدن فیلمی با مضمون خودکشی، دست به چنین اقدامی زده است.
۷ آبان در تهران دانشآموز پنجم ابتدایی در محله خلیجفارس تهران به وسیله روسری، خودش را از میله بارفیکس ـ حلقآویز کرد و جان سپرد؛ دلیل این خودکشی بیان نشد.
۱۷ آبان در مازندران، «مهرشاد. ت» دانشآموز ۱۴ ساله ساکن شهر «رستمکلا» خود را از پنکه سقفی خانه حلقآویز کرد و جان سپرد. در نامه مکتوبی که مهرشاد از خود به جا گذاشته آمده بود: «فردا همهتان به مراسم تشییع جنازهام بیایید».
۲۷ آبان در خراسان جنوبی، دانشآموز ۱۶ ساله مدرسه شبانهروزی شهید مطهری، در آبیز شهرستان زیر کوه که قبلا پدرش او را سرزنش کرده بود وقتی همه خواب بودند، خود را به نردههای پشت خوابگاه حلقآویز کرد و جان داد.
۲۶ آذر در خراسان شمالی، «سجاد. غ» ۱۵ ساله، دانشآموز دوم دبیرستان یکی از مدارس شبانهروزی در روستای کهنه جلگه مانه و سملقان به دلیل احضار والدینش از سوی مدیر مدرسه، خود را در آغل گوسفندان حلقآویز کرد و به زندگی خود پایان داد.
۷ دی در یزد، «الف ـ ع» دانشآموز ۱۳ ساله مدرسه نمونه دولتی بافق یزد به دلیل افت تحصیلی، خود را به میله بارفیکس اتاق حلقآویز کرد و جان سپرد.
۱۹ دی در تهران، پسر ۱۱ سالهای در تهران با حلقآویز کردن، خود را از چارچوب در بالکن به وسیله روسری مادرش حلق آویز کرد و به زندگی خود پایان داد. به گفته مادر او، این دانشآموز که فصل امتحانات خود را میگذراند، اضطراب شدیدی داشت و وقتی در خانه تنها بوده، دست به چنین کاری زده است.
۲۲ دی ۹۴ در یزد، اختلاف خانوادگی باعث خودکشی و مرگ دانشآموز دختر پایه نهم در یزد شد، او از آخرین طبقه آپارتمان خود را به پایین پرتاب کرد.
۳ بهمن در کرمامشاه، دانش آموز پایه هشتم، قبل از آغاز زنگ تفریح اول از معلم برای استفاده از سرویس بهداشتی اجازه میگیرد و قبل از ورود سایر دانش آموزان به محوطه حیاط مدرسه خود را در سرویس بهداشتی حلق آویز میکند.
۲۸ اردیبهشت ۹۵ در مشهد، یکی از خبرگزاریها از خودکشی یک دانشآموز دختر ۱۲ ساله در مشهد خبر داد. این دختر ۱۲ ساله از طبقه چهارم ساختمان به پایین افتاده بود. براساس روایتی که رسانه منتشرکننده خبر، از گفتههای پدر این دخترک داشته، این دانشآموز به دلیل وسیلهای که نباید به مدرسه میبرده به مدت یک هفته از مدرسه اخراج شده و او به خاطر ترس از تنبیه پدر، دست به خودکشی زده است.
۳۰ اردیبهشت ۹۵ در مشهد، به دار آویختگی دختری ۱۸ ساله گزارش شد. او برای کنکور درس می خواند و علت خودکشی وی افسردگی اعلام شد.
۱۱ خرداد ۹۵ در تهران؛ دختر ۱۴ ساله بعد از تعطیلی از مدرسه خود را حلقآویز کرد. ساعت ۴ بعد ازظهر بود که زن جوانی با پلیس تماس گرفت و از خودکشی دخترش خبر داد. دانش آموز کلاس هشتم وقتی از مدرسه به خانه بازگشت، اقدام به خودکشی کرده بود.
۱۸ خرداد ۹۵ در تهران؛ دانش آموز دوم دبیرستان پس از امتحان ادبیات خود را در سرویس بهداشتی مدرسه حلق آویز می کند.
انفجار اطلاعات صحیح و غلط در فضای مجازی باعث شده است تا درگیری های جدیدی برای دانشآموزان به وجود آید که در آخرین مورد خودکشی، یادداشت دختر جوان نشان میداد که این کودک تحت تأثیر شبهات ایجاد شده دست به چنین اقدامی زده است.
محمد الستی جامعه شناس در این باره می گوید: «کودکان امروز به گونهای بی حد و مرز به اطلاعات دسترسی دارند. ممکن است کودکان و نوجوانان ما خیلی از مسائل را متوجه شوند اما شرایط روحی متناسب را برای حل و هضم آن موضوعها نداشته باشند.»
این جامعه شناس میگوید: بالاترین عامل خودکشی در بین ملت ها، خودکشی کسانی بوده که از محیط اجتماعی خود دور مانده اند. زمینه های خودکشی در کودکان و نوجوانان معمولا اجتماعی و محیط انسانی است که به شکل های مختلف اتفاق می افتد. در خانواده ها افراد دور هم هستند اما با هم نیستند و هر کسی سرگرم بازی با تلفن همراهش است و کمترین ارتباط کلامی را برقرار می کنند.
اگرچه نمی توان خودکشی دانش آموزان را مستقیما بر اثر استفاده از شبکه های اجتماعی دانست اما آنچه که مشخص استف استفاده از این شبکه ها بر افزایش جرم و جنایت در جامعه تأثیر داشته است.
غفور شیخی، جامعه شناس و مدرس دانشگاه در خصوص تأثیر شبکه های اجتماعی بر افزایش خودکشی به ویژه در جوانان و نوجوانان اظهار داشت: اگرچه شبکه های اجتماعی علت مستقیم برای خودکشی جوانان نیستند اما بستر لازم برای این اقدام را فراهم میکنند.
وی معتقد است که همانگونه که خانواده ها بر روی خوراک و پوشاک فرزندان خود نظارت دارند، باید بر روی خوراک فکری آنها نیز نظارت کنند و نباید به راحتی امکان استفاده از محتواهای نامناسب را در اختیار فرزندان خود قرار بدهند.
این جامعه شناس بر این باور است که شبکه های اجتماعی در حقیقت امروز زمینه ساز و فراهم کننده بستر لازم برای انواع جرم ها نظیر، خودکشی، قتل، خیانت، معضلات اخلاقی، سست شدن بنیان خانواده ها و ... هستند.
آنچه مسلم است بعد از ورود شبکه های اجتماعی به کشور و گسترش عضو گیری آنها در کشور، یکی از دغدغه های خانواده ها وجود شبکه های پاک برای فرزندان خود بود اما با اصرار های مسئولین بر فعالیت شبکه های اجتماعی تولید کننده محتواهای نا مناسب، امروز شاهد هستیم که نه تنها محتواهای غیر اخلاقی و نا مناسب فیلتر حذف نشده است، بلکه فیلترینگ هوشمند دولت با شکست جدی مواجه شده و شاهد از دست دادن سرمایه های کشور با این بی تدبیری هستیم.
انتهای پیام/ط
نظرات کاربران