به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،موسی زارعی پور، کارشناس رسانه و علوم ارتباطات در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی، در خصوص شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید» گفت: ببینید نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری بهعنوان یکی از شیوههای شناخت، بررسی دقیق و حلوفصل مشکلات اولویتدار کشورمان در کمترین زمان و با صرف کمترین هزینه است، حقیقتاً حضرت آقا با یک نگاه جامع نگرانه به امور داخلی و خارجی، مسائل و مشکلات اولویتدار را به دولتمردان و دیگر عوامل اجرایی کشور و همچنین مردم متذکر میشوند و به تعبیری بهعنوان شعار سال انتخاب و همگان را به پایبندی و ملزم نمودن به عملی کردن آن فرامیخوانند.
وی افزود: بنابراین اگر یک بررسی اجمالی به شعارها و عناوین سالهای گذشته که از طرف رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده است، داشته باشیم بهرغم پیچیدگی مسائل امروز جوامع و حکومتها متوجه میشویم که شعارها بر اساس اولویتها و مسائل مهم کشورمان نامگذاری شدهاند.
زارعی پور ادامه داد: نکته قابلتوجه این است که ایران اسلامی سرشار از ظرفیتها و فرصتهای مادی و معنوی بسیاری است و در طول دهههای گذشته با شکلگیری انقلاب اسلامی و خارج شدن سرنوشت کشور و مردم از دست زمامداری 2500 ساله شاهنشاهی، توانسته است بسیاری از این ظرفیتهای عظیم فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و...را بشناسد و به فعلیت برساند.
کارشناس رسانه و علوم ارتباطات تصریح کرد: صدالبته باوجود همه این نقاط مثبت ولی در بخشهایی به دلایل متعددی نتوانسته است که بعضاً ظرفیتهای مهم فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را فعال نماید و جامعه و مردم را از این موهبتها برخوردار نماید که درایو فرایند مسائل اقتصادی پررنگتر جلوه میکند و نامگذاری یک دهه گذشته تحت عناوین اقتصادی از طرف مقام معظم رهبری شاید مهمترین دلیل براین مدعا باشد.
وی افزود: بااینحال تجربه سالهای گذشته تا حد زیادی ملاک خوبی را مبنی بر تقید و پایبندی دولتها، کنش گران و نیز عامه مردم به عناوین نامگذاری شعار سال در نظر تحلیل گران قرار میدهد که میتوان گفت دولتها در مقاطع مختلف نسبت به پایبندی، عملی و اجرایی کردن شعارهای سال فراز و نشیبهایی داشتهاند اما اگر دولت سیزدهم را در میزان پایبندی به شعارها ارزیابی کنیم بهجرئت میتوان گفت نسبت به دولتهای قبل در برخی بخشها کارهای بسیار خوبی انجام داده که قابلتوجه است.
زارعی پور اظهار کرد: ازاینرو به عقیده کارشناسان اقتصادی به علت پیچیدگی مسائل اقتصادی و تأثیرپذیری توسعه و پیشرفت از بسیاری شاخصهها، جامعه و مردم هنوز نتوانستهاند اثرات این سیاستهای دولت سیزدهم را بهصورت قابلقبول لمس نمایند ولی اگر منصفانه بخواهیم دولت سیزدهم را نقد کنیم، پیشرفتهای خوبی در خصوص اجرایی کردن شعارهای دو سال گذشته داشته است هرچند هنوز در بخشهایی هم کمبودها و نواقصات به قوت خود باقی است.
وی در خصوص نقش رسانهها در تحقق شعار سال هم گفت: برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال جدید رسالت مهمی بر عهده رسانهها است که با تبیین و تشریح درست مسئله در بین آحاد جامعه بهویژه دولتمردان و مسئولین تحقق این مهم بهعنوان یک مطالبه ملی و عمومی را فراهم کنند و بهطورقطع نقش نظارتی رسانهها یکی از موضوعات بااهمیت در تحقق شعار «مهار تورم و رشد تولید» است.
زارعی پور افزود: بنابراین نقش رسانهها در اجرایی و عملی کردن شعار سال بسیار ویژه است و میتواند بهخوبی این تفکر را به جامعه القا کند، اگرچه رسانهها بایستی افکار عموم مردم و مسئولان کشور را متوجه اهمیت امر تولید و لزوم همافزایی بیشتر با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی کارآمد و منابع ارزشمند کشورمان کنند.
کارشناس رسانه و علوم ارتباطات تصریح کرد: بنابراین رسانهها باید اقداماتی انجام دهند که فضای جامعه تبدیل به محیطی شود که رشد تولید توأم باکارآفرینی و اشتغالزایی بهعنوان یک اولویت مهم در رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به شمار آید پس قرار دادن بسترهای ترغیبی و تبلیغی در اختیار تولیدکنندگان بسیار ضرورت دارد.
وی در پایان هم گفت: معتقدم که باید از ابزار رسانه به جهت مطالبه گری بهره برد، درحالیکه یک رسانه با برنامهریزی دقیق و مستمر میتواند ذهن مسئولان را نسبت به رفع موانع تولید درگیر کند چراکه رسانهها نقش بیبدیلی در مانع زدایی دارند؛ بنابراین رسانهها در تبیین شعار سال بهعنوان یک گفتمان عمومی نقش مؤثری دارند درحالیکه تبدیلشدن این شعار به گفتمان عمومی و مطالبه گری رسانهها؛ مهمترین راهکار تحقق شعار سال خواهد بود.
انتهای پیام/
نظرات کاربران