به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،موسی زارعی پور،کارشناس علوم ارتباطات و رسانه در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص اهمیت و جایگاه مکتب امام (ره) در صدور انقلاب اسلامی گفت:وقتی از مکتب سخن به میان می آید ،معنای یک مفهوم کلی ودارای حوزه تفکر علمی با گرایش های فکری در ذهن نیز تداعی می شود و از سوی دیگر ،مکتب در مدار یک محور اندیشه اصلی و به همت یک بنیان گذار شکل می گیرد و پیروان آن مکتب اصول و ضوابط ونحوه تفکر آن را دنبال می کنند.
وی افزود:بنابراین در جوامع مختلف تعریفی که از مکتب حاصل می شود ،متفاوت هست .مثلا در سنت اروپا و مردم شناسی ،نام «مکتب» به چشم می خوردیا در جامعه شناسی آمریکا ،به جای مکتب ،بیشتر«نظریه» کاربرد دارد و اما در جامعه ایران هم نام «مکتب» به کار برده می شود.
زارعی پور ادامه داد:هر جامعه ای در حوزه های مختلف به شخصیت های جامع و الهام بخش نیاز دارد و اساسا هویت در جوامع مختلف حول وحوش برخی نمادها شکل می گیرد .مثلادر مورد مکتب رهایی بخش اسلام نمی توان آن را از شخصیت عظیم الشأن ،پیامر اسلام (ص) جدا کرد .وقتی از حادثه کربلا و مکتب عاشورا صحبت می شود ،شخصیت والای امام حسین علیه السلام جلوه گری می نماید .
کارشناس رسانه تصریح کرد:با این وجود نیز در مکتب انقلاب اسلامی و این پدیده بی نظیر در دوره معاصر وقتی از آن صحبت می شود،نمی توان شخصیت بزرگوار امام خمینی (ره) را ازآن جدا کرد .البته در شکل گیری یک مکتب ونظام جدید ،اصول وقواعدی نیاز هستند که بر اساس نظر "پائولوفریره"،یکی از دانشمندان علوم ارتباطات اجتماعی و مطالعات رسانه ،اعتقاد به توانایی افراد برای فراگیری و دگرگونی ورهایی خود از شرایط سرکوب کننده جهل وفقر واستثمار ،تماس مستقیم مشارکت کنندگان با واقعیت ها و واگذاری تجزیه و تحلیل فشارها ومحدودیت ها ازسوی ساختار اجتماعی وایدیولوژی رسمی و نیز مشارکت افراد در کوشش های رهایی دهنده از جمله اصول و قواعد شکل گیری مکتب به شمار می رود.
وی اظهارکرد:اما با نگاهی به دیدگاه "پائولو فریره" ،اندیشمند ونظریه پرداز معروف و بسیاری اندیشمندان دیگر حوزه ارتباطات و رسانه و تطبیق آن با مکتب انقلاب به بنیان گذاری امام خمینی (ره) به جرآت می توان گفت نه تنها اصول و قواعد مربوط به شکل گیری یک مکتب ونظام از بعد نظری وتئوری وعلمی ،مشهود است که فراتر از این ها ،یکسری معلومات و واقعیت ها در مکتب انقلاب اسلامی به چشم می خورد که در هیچ کدام از مکاتب دنیا دیده نشده ونخواهد شد .
زارعی پور گفت:معمولا مکاتب معروف دنیا همچون مارکسیسم ، سوسیالیسم ،کمونیسم و مکتب انتقادی فرانکفورت و....با اینکه تحولات زیادی را در ساختار اجتماعی جامعه بوجود آوردند ولی اگربخواهیم مقایسه ای میان مکتب انقلاب اسلامی با این گونه مکاتب داشته باشیم ازلحاظ اثر بخشی و پایایی به پای مکتب انقلاب اسلامی که برگرفته از مکتب ناب محمدی (ص)نمی رسد هرچند کوتاهی هایی ازلحاظ اندیشه ورزی وگفتمان سازی ازطرف صاحبان فکر و اندیشه اسلامی نسبت به مکتب انقلاب اسلامی شده است.
کارشناس علوم ارتباطات و رسانه افزود:تجربه تاریخی به خوبی ثابت کرده است که مکاتب معروف دنیا با ازبین رفتن بنیانگذاران خود ویا نهایتا اندک سالی بعد ،دچار تزلزل و فروپاشی شده اند ولی در مورد مکتب انقلاب اسلامی وامام خمینی (ره) چنین نیست بلکه روز به روز بر بالندگی وپیشرفت آن افزوده شده است .
وی ادامه داد:بنابراین وجه تمایز و منحصر به فرد دیگر مکتب امام راحل در مقایسه با مکاتب دیگر ،وجه روانشناختی تبلیغاتی ورسانه ای آن است .از زمان شالوده ریزی انقلاب شایدکه به سال های ۱۳۳۲همزمان با کودتای ۲۸مرداد ویا قیام ۱۵خرداد۱۳۴۲ وحتی قبل از آن برمی گردد،بعد تبلیغاتی ورسانه ای انقلاب قابل توجه وتامل است.
زارعی پور افزود:در آن مقطع وسایل ارتباط جمعی در ایران رشد چندانی نداشت ودرمقابل، غول رسانه ای در دنیا متعلق به کشورهایی بودند که نه تنها در کنار ایران نبودند بلکه در جبهه مقابل بودند.حالا سوال این جاست که چگونه در این جنگ نابرابر رسانه ای وتبلیغاتی مکتب انقلاب و امام توانست شکل بگیرد و بتواند نه تنها مردم ایران را بلکه تمام آزادی خواهان سرتاسر عالم را متوجه و بیدار سازد ؟اگر بخواهیم به همه ابعاد این سوال پاسخ داد در حوصله این گفتگو نمی گنجند فقط به یک بعد آن بسنده می کنم وآن هم به شخصیت منحصر به فرد حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه ) اشاره می کنم .
کارشناس علوم ارتباطات و رسانه گفت:به عقیده کارشناسان علم ارتباط ورسانه درداخل ایران یکی از کارهایی بسیار موثری که سران رژیم پهلوی به زعم خودشان وبه زعم ما احمقانه در خصوص حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه ) انجام دادند،زندانی و تبعید کردن ایشان بود .حضرت امام با قدرت کلام وزبان نافذی که داشتند وقتی قدم در جایی می گذاشتند وخبرنگاران ورسانه ها از اقصی نقاط وبا گرایش های مختلف سراغ امام می آمدند و گزارش می گرفتند و حضرت امام هم با طمانینه به سوالات خبرنگاران پاسخ می دادند و همین باعث شد که پیام انقلاب و مکتب انقلاب به گوش جهانیان برسد و این فرصتی بود که رژیم پهلوی علی رغم میل باطنی اش در اختیار امام گذاشته بود.
وی تصریح کرد:بعد از گذشت چهار دهه و اندی که از انقلاب وبا نگاهی به سه دهه اخیر که به رهبری و زعامت حضرت آیت الله خامنهای بوده است می توان گفت که مکتب انقلاب به یک رویکرد و استراتژی نوین در موضوع الهام بخشی و صدور انقلاب رسیده است .
زارعی پور اظهارکرد:لذا وقتی بعد از سه دهه به ارزیابی موضوع مکتب امام راحل می پردازیم و تحلیل می کنیم ،به این نتیجه می رسیم که جمهوری اسلامی یک راهبرد روشن را توسط رهبری عزیز انقلاب مدیریت کرد و درمنطقه غرب آسیا و شمال آفریقا تحول مهمی شکل گرفته است وآن تحول مهم این است که امروز منطقه تحت تاثیر پیام مکتب امام و انقلاب که همان پیام ایستادگی ومقابله با ظلم وبیان معارف ناب اسلام عزیز است وبه یک ساختار روشن رسیده است که وقتی درمورد آن صحبت می کنیم می گوییم مقاومت و مکتب مقاومت .باز وقتی این مکتب مقاومت را تحلیل و بررسی می کنیم ،گره خوردگی این مکتب را با نام "حاج قاسم سلیمانی" به وضوح می بینیم .
انتهای پیام/
نظرات کاربران