به گزارش آفتاب جنوب،روزنامه شرق نوشت؛
کمپین «خودروی صفر نخرید» رو به خاموشی بود که با اظهارنظرهای مسئولان و کارشناسان، دوباره شعلهور شد و زمانیکه وزیر صنعت به عنوان اصلیترین متولی بازار خودرو به این کمپین واکنش نشان داد، بهمثابه بنزین بر آتش روبهخاموشی عمل کرد.
او دنبالکنندگان این کمپین را خیانتکار نامید و عاملان ایجاد آن را «گناهکار»، «ضد انقلاب»، «ضد منافع ملی» و «دشمن اشتغالزایی» دانست. نعمتزاده با این اظهارنظر برای چندمینبار در اول صف حامیان صنعت خودور برای خود جا باز کرد.
برخی از سایتها هم کمپینی برای عذرخواهی وزیر راه انداختند که توجه بسیاری را به خود جلب کرد. کاربران هم در فضای مجازی با ارائه پیشنهادهایی مانند استیضاح و استعفا از سایتها جلو زدند و بر رأی منفی خود به اظهارنظر وزیر صنعت برای بار چندم تأکید کردند.
عقبنشینی به سبک وزیر
گویا فشار رسانهها عرصه را چنان بر وزیر تنگ کرد که قائممقامش با حضور در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» در مقام دلجویی از مردم و کاهش فشارها بر رئیس برآمد. مجتبی خسروتاج، کیفیت و ارزانی را دو استراتژی دولت برای صنعت خودرو دانست که از خواستههای مطرحشده در کمپین خودروی صفر نخرید، بود.
به گفته او افزایش کیفیت خودروها باید به گونهای سیاستگذاری و پیگیری شود که خودروسازان در یک فضای رقابتی به کاهش قیمتها بپردازند، این در حالی است که تولید ۱.۲ میلیون خودرو، رقم قابلتوجهی است و درعینحال، به ضرورت نیز باید تقویت فرهنگ مشتریمداری در میان خودروسازان داخلی را در دستور کار قرار داد.
توپ نجفیمنش در زمین بانک مرکزی
بااینحال برای برخی از فعالان این صنعت در بر یک پاشنه میچرخد. محمدرضا نجفیمنش، عضو هیأت مدیره انجمن قطعهسازان ایران، آب پاکی را روی دست همه ریخت و در گفتوگو با تسنیم گفت: اگر میخواهید قیمت خودرو کاهش یابد، باید قیمت دلار را کم کنید، در این صورت قیمت خودرو به قیمت چند سال گذشته خود یعنی شش تا هفت میلیون تومان برخواهد گشت.
او دراینباره به سیاست بانک مرکزی درباره تکنرخیکردن ارز اشاره کرد که میخواهد تعیین قیمت ارز را به بازار محول کند و سپس خطاب به مردم گفت با توجه به این مسئله نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشته باشند و به این ترتیب توپ افزایش قیمت خودرو را به زمین بانک مرکزی انداخت.
نجفیمنش باز هم خطاب به مردم گفت: مردم تصور میکنند با توجه به توافق هستهای، خودروسازان خارجی وارد بازار ایران میشوند و تولیدات خود را ارائه خواهند کرد، اما این اتفاق نخواهد افتاد و قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت.
نجفیمنش در ادامه تعبیر خاصی از کیفیت خودرو داشت که در نوع خود جالب است. او گفت: منظور مردم از بیکیفیتبودن خودروهای داخلی، در حقیقت قدیمیبودن این خودروهاست که ادعای کاملا درستی است. درحالیکه کیفیت هیچ ارتباطی به قدیمیبودن خودروهای تولیدشده در کشور و پلتفرم آنها ندارد.
شایعه شیوا در فضای مجازی
رئیس شورای رقابت هم دیروز خبرساز بود. رضا شیوا خبری را که به نقل از او در شبکههای اجتماعی منتشرشده، تکذیب کرد.
این خبر مضمونی به این شرح دارد: «همیشه وقتی قیمت خودرو افزایش مییابد مردم با اشتیاق بیشتری اقدام به خرید میکنند». او در دفاع از خود گفت: بنده بههیچعنوان این صحبتهای غیرعلمی و مغرضانه را بیان نکردهام.
به جز این در فضای مجازی، حقوق رئیس شورای رقابت ١١٢ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان عنوان شده بود که شیوا آن را هم تکذیب کرد: من به عنوان یک کارمند دولت حقوق دانشگاهی دریافت میکنم و در شورای رقابت هم مبلغ ناچیزی به عنوان حق مدیریت به بنده پرداخت میشود.
رئیس شورای رقابت اعلام دارایی دو هزار میلیارد تومانی خود را تکذیب کرد و گفت: داراییهایی رئیس شورای رقابت به عنوان یک مقام دولتی از همان روزهای نخست پذیرش مسئولیت بررسی میشود و در پایان مأموریت هم مسئولان، نظارت لازم را بر تغییر داراییها انجام میدهند.
وی درباره تغییرات قیمت خودرو در آینده، اظهار کرد: بنده همیشه طرفدار عدم افزایش قیمت خودرو هستم و طرفداری از عملکرد خودروسازان نداشتهام. درحالحاضر هم تأکید میکنم که با توجه به شرایط رکود افزایش قیمت خودرو بیمعنی است. البته خودروسازان حق دارند درخواستهای خود را به شورای رقابت ارسال کنند اما در نهایت این اعضای شورا هستند که با توجه به اطلاعات و آمار تصمیم میگیرند.
رئیس شورای رقابت گفت: بنده به تنهایی در مورد افزایش یا کاهش قیمت خودرو تصمیمگیری نمیکنم بلکه یک شورای ١٥ نفره، متولی بررسی این موضوع هستند.
انتهای پیام/بخ
نظرات کاربران