تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت آفتاب جنوب می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب [2]،تصادفات رانندگی یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه بوده و نخستین علت مرگ در سنین زیر ۴۰ سال است که نه تنها باعث کشتار انسانهای سالم در بهترین دوره زندگی میشود، بلکه هزینههای مالی، روانی و درد و رنج زیادی را به خانوادهها و جامعه تحمیل میکند.
در کشورما نیز علی رغم تلاشهای انجام شده، آمار مرگ و خسارتهای ناشی از تصادفات بسیار بالاست. بررسی آمارهای جهانی نشان میدهد میزان تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن در کشورمان چند برابر میانگین جهانی است که به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه ترافیک مجموعه عوامل موثر بر وقوع حوادث رانندگی را می توان به سه عامل خطای انسانی، اشکالات فنی خودرو و زیرساختها تقسیم کرد. [3]
سرعت غیر مجاز و عدم توجه به جلومهمترین علت تصادفات
اما استان کهگیلویه و بویراحمد که یکی از کوچکترین استانهای کشور محسوب می شود از این مرگ و میر ها بی نصیب نبوده و با توجه به نرخ جمعیتی که دارد هر روزه به دلایل مختلف اعم از غیر استاندارد بودن جاده های درون و برون شهری، سرعت غیر مجاز، نبستن کمربند ایمنی و عدم توجه به جلو تصادفات و موارد دیگر مرگ و میر زیادی دارد.
این استان دارای 8 شهرستان است که 4 شهرستان آن نوپا بوده و تاکنون آنگونه که باید و شاید شاخصه های جاده های استاندارد و قوانین راهنمایی و رانندگی پیاده نشده و هنوز تا استاندارد های کافی فاصله های زیادی دارد که همین علت باعث شده که مرگ و میرهای ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی افزایش یابد.
این درحالی است که در سال جاری تصادفات منجر به فوت در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته که نشان می دهد که سرعت های غیر مجاز و عدم توجه به جلو از مهمترین علت های این تصادفات بوده است.
آمارها نشان می دهد که استان "کهگیلویه و بویراحمد"در بین استان های کشور در شاخص مصدومیت ناشی از تصادفات درون شهری در رتبه بیستم قرار دارد که این آمار نسبت به جمعیت استان است.در بخش مرگ میر تصادفات درون شهری نیز کهگیلویه و بویراحمد در بین 31 استان کشور رتبه 29 را به خود اختصاص داده است.
هرچند سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه وبویراحمد معتقد است که باید آمارهای تصادفات استان، در مقایسه با آمار کشوری سنجش و برای سند راهبردی کاهش تصادفات در کهگیلویه وبویراحمد، هدف گذاری دقیق تری صورت گیرد.
یک راننده تاکسی برون شهری درخصوص تصادفات و سوانح رانندگی در این استان می گوید:متاسفانه بیشترین عامل تصادفات در استان ما همین سبقت های غیرمجاز و بعضا غیر ضروری است که توسط بسیاری از رانندگان انجام می شود و این حوادث بیشتروقتی رخ می دهد که شخص راننده دیدکافی در پیچ های جاده ندارد، اما اقدام به سبقت می کند.
وی بیان می کند:دیگر عواملی که تصادفات بیشماری را در استان ما رقم زده است مربوط به خستگی، خواب آلودگی، سبقت و انحراف به چپ رانندگان است که باید فکری به حال این معضلات درفرهنگ رانندگی شود.
نزاع و درگیری بین رانندگان خودروها
یک جوان دانشجو در این خصوص می افزاید:از جمله مواردی که خودم بارها شاهد بوده ام نزاع و درگیری بین رانندگان دو خودرو در طول یک مسیر است که سبب خلق حوادث ناگواری شده است،چرا که دراین حالت رانندگان خشمگین کنترل خود را از دست می دهند و با سرعت زیاد به تعقیب خودروی دیگر میپردازد و بی توجهی به علائم رانندگی در این رانندگان مشهود است.
دیگری تصریح می کند:کیفیت پایین خودروها،غیر استاندارد بودن اکثر جاده ها و هزاران نقطه حادثه خیز در جاده های کهگیلویه و بویراحمدعامل اصلی تصادفات در این استان است که باعث شده که بسیاری از جوانان این استان با یک دنیا امید و آرزو در زندگی در تصادفات رانندگی پرپر شوند و خانواده های زیادی داغدار شوند.
به گفته بسیاری ازکارشناسان تراکم بالای خودرو ها در بسیاری از مسیرهای استان، کمبود ظرفیت بزرگراهی، وجود بیش از صدها نقطه حادثهخیز در جادهها، کمبود خدمات ایمنی و امدادی و فرهنگ نادرست رانندگی از مهمترین عوامل تصادف جادهای درکهگیلویه و بویراحمد به شمار میآید.
این درحالی است که رتبه نخست تصادفات رانندگی به رانندگانی تعلق دارد که هنگام رانندگی تمرکز کافی نداشته و مشغول صحبت کردن با تلفنهمراه، فرستادن پیامک، خوردن یا آشامیدن بودهاند.بیتوجهی بسیاری از رانندگان به تابلوی حداکثر سرعت مجاز که سبب نداشتن کنترل راننده در کنترل خودرو و در نهایت موجب اتفاقات ناگوار مانند مرگ و میر و معلولیت دائم و … میشود.
کامروز امینی ،مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص میزان میزان مصدومین تصادفات و حوادث رانندگی در استان طی سال گذشته اظهارکرد: حدود 165 نفر در حوادث رانندگی سال گذشته جان خود را از دست دادندکه این آمار در مقایسه با سال 94 که تعداد فوتیهای رانندگی 167 نفر بود، کاهش داشت.
امینی با اشاره به اینکه برخی از تصادفات رانندگی منجر به مرگ افراد در محل حادثه میشوند، یادآور شد: در این خصوص 104 مورد تصادف منجر به فوت در سال 95 در استان اتفاق افتاد.آمار مصدومین ناشی از تصادفات در سال 95 چهار هزار 384 نفر بودند که از این تعداد سه هزار و 39 نفر مرد و مابقی زن بودند.
این مسوول با عنوان اینکه آمار مصدومین ناشی از تصادفات رانندگی در سال 95 نسبت به مدت مشابه آن در سال 94 افزایش داشته است، تصریح کرد: این میزان در سال 95 افزایش 15 درصدی نسبت به سال 94 داشته است.
امینی افزود: 61 درصد فوتی ها در شهرستانهای بویراحمد و دنا رخ داده است در حوادث رانندگی سال گذشته در شهرستانهای بویراحمد و دنا 102 نفر، گچساران 47، کهگیلویه 13 و بهمئی سه نفر جان خود را از دست دادند.
48 درصد تصادفات در روز و 40 درصد در شب
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: 83 درصد فوتی ها در این مدت در مسیر های برون شهری، 21 مورد از تصادفات درون شهری، 138 مورد برون شهری و 6مورد در جاده های روستایی رخ داده است.
وی با بیان اینکه 62درصد متوفیان متاهل بوده اند، گفت:از این تعداد 50نفر زن و 115نفر مرد بوده که 62 نفر آنها مجرد و 103 نفر متاهل بودندکه 48 درصد تصادفات در روز و 40 درصد در شب رخ داده است.
وی ادامه داد:80 مورد از تصادفات منجر به فوت در روز، 68 مورد در شب و 17 مورد در طلوع و غروب آفتاب در کهگیلویه و بویراحمد بوده است.38 مورد علت تصادفات برخورد وسیله نقلیه با عابر متوفی، 39 مورد واژگونی،12 مورد برخورد وسیله نقلیه با شی ثابت و سایر موارد شامل سقوط و نامعلوم بوده است.
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 104 مورد از تصادفات منجر به فوت در محل حادثه و تعداد 55 نفر در بیمارستان و 6 نفر نیز در راه انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست داده اند.
امینی آمار مصدومان ناشی از تصادفات در سال 95 را چهار هزار و 384 نفر ذکر کرد و افزود: از این تعداد سه هزار و 39 نفر مرد و یکهزار و 345 نفر زن بوده و این میزان نسبت به سال 95 حدود 15درصد افزایش را نشان می دهد.
6هزار تصادف در استان کهگلیویه وبویراحمد
محمد علی علیمردانی مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سال ۱۳۹۰ تاکنون تعداد تصادفات از حدود ۳ هزار فقره به بیش از ۶ هزار فقره رسیده است که در این مدت، تعداد مصدومان از دوهزارو 126نفر به هشت هزارو 678 مورد و تعداد فوتیها هم از ۱۵۹ به ۱۶۵ فوتی افزایش یافته است. [3]
وی ادامه داد: در تصادفات درون شهری، شهرستان بویراحمد با ۱۵ و شهرستان گچساران با ۶ مورد بیشترین فوتیها را به خود اختصاص دادند.۶۸ درصد تصادفات مربوط به خودروهای سواری، ۱۷ درصد وانت بار، ۱۵ درصد موتورسیکلت بوده است.
بیشترین میزان فوتیها در محوریاسوج-اصفهان
علیمردانی گفت: میزان تردد در محورهای استان، از حدود ۹ میلیون وسیله نقلیه با متوسط تردد ۱۲۰ خودرو در سال ۹۰، به بیش از ۲۳ میلیون وسیله نقلیه با متوسط تردد ساعتی ۱۵۸ خودرو در سال ۹۵ افزایش یافته است.
وی افزود: محور یاسوج – اصفهان با ۵۱ درصد تلفات، بیشترین میزان فوتیها را به خود اختصاص داده است.
بیتالله محرابی رئیس اداره کل بحران راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سالهای اخیر، محور سمیرم به یاسوج بیشترین تصادفات را داشته، اما پارسال محور گچساران به بابامیدان بیشترین تلفات را به خود اختصاص داد.
وی افزود: بیشتر تصادفات در ساعات ۱۶ تا ۲۰ در شبانه روز اتفاق میافتد که نشان دهنده خستگی و خواب آلودگی در هنگام رانندگی است.
عوامل انسانی بیشترین علت حوادث جادهای
وی ادامه داد: عوامل انسانی، وسیله نقلیه و شرایط جاده مهمترین دلایل تصادفات در کهگیلویه وبویراحمد و عوامل انسانی با بیش از ۶۸ درصد بیشترین علت حوادث جادهای بوده است.
رئیس اداره کل بحران راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: بیش از پنج هزار و 800کیلومتر راه در استان وجود دارد که از این میزان، ۱۲۱ کیلومتر بزرگراه، ۴۷۱ کیلومتر راه اصلی، ۹۲۲ کیلومتر راه فرعی و بیش از ۴۳۰۰ کیلومتر راه روستایی است.
با وجود آنکه در طول سال های گذشته روند تلفات جاده ای به ظاهر کاهش یافته اما هنوز در طول سال بیش از صدها نفر در جاده های کهگیلویه و بویراحمد کشته می شوند؛ آماری که فاجعه ای بزرگ است اما انگارمسئولین بازهم نسبت به آن بی تفاوت شده و واکنش ها به آن چندان جدی نیست.
هرچند تلاش شده با افزایش اهرم های نظارتی بر تخلفات رانندگی تعداد تصادفات کاهش یابد اما هنوز آنچه در جاده های این استان اتفاق می افتد فاصله ای جدی با استانداردهای روز دارد و این مسیر طولانی هنوز برای نزدیک شدن به اولویت ها باید از سد مشکلاتی بزرگ بگذرد.
اما از دست رفتن بسیاری از جوانان در تصادفات و سوانج رانندگی هزینه های مادی و معنوی بزرگی به وجود می آورد که شاید جبران آن دشوار و حتی غیر ممکن باشد،هزینه ای که تکرار دوباره آن تاوان سنگین بی تفاوتی نسبت به حوادث جاده ای است.
باید توجه داشت که آموزش، اعمال قانون، مهندسی راه و خودرو و امداد و نجات در کاهش سوانح و تلفات جادهای موثر است و همچنین رانندگان باید با نهایت دقت و تمرکز رانندگی کرده و هنگام خواب آلودگی و عصبانیت از این کار پرهیز کنند.نوسازی خودروهای فرسوده، برطرف کردن نقاط حادثه خیز جادهای، ترویج فرهنگ صحیح رانندگی بین رانندگان نیز میتواند از میزان تلفات جادهای تا حد زیادی بکاهد.
انتهای پیام/م
پیوندها
[1] https://www.aftabejonoob.ir/gozaresh/73208/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87%DA%AF%DB%8C%D9%84%D9%88%DB%8C%D9%87-%D9%88-%D8%A8%D9%88%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D9%BE%D8%B1%D9%BE%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE%DA%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%9F%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1
[2] http://aftabejonoob.ir/
[3] http://www.aftabejonoob.ir
[4] https://www.aftabejonoob.ir/tags/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA
[5] https://www.aftabejonoob.ir/tags/%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87
[6] https://www.aftabejonoob.ir/tags/%DA%AF%DA%86%D8%B3%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86
[7] https://www.aftabejonoob.ir/tags/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86
[8] https://www.aftabejonoob.ir/tags/%D8%AD%D9%88%D8%A7%D8%AF%D8%AB
[9] https://www.aftabejonoob.ir/tags/%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C
[10] https://www.aftabejonoob.ir/tags/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86
[11] https://www.aftabejonoob.ir/tags/%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA
[12] https://www.aftabejonoob.ir/tags/%D8%AA%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C
[13] https://www.aftabejonoob.ir/tags/%D8%AA%D9%84%D9%81%D8%A7%D8%AA