نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
6. آبان 1398 - 13:01
کلخنگ دارای مواد مغذی بسیاری مانند ویتامین A، گروه ویتامین های B و ویتامین D است که به همین دلیل در درمان و یا تسکین دردهای ناشی از برخی از بیماری ها تاثیر فوق العاده ای دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،بنه یا پسته کوهی که کلخنگ (کلخونگ) نیز نامیده می شود، نام درختی است از دسته پسته است که مصارف فراوانی دارد و از این میوه یا شیره این گیاه برای خوشبو کردن دوغ، روغن حیوانی و در تهیه ترشی نیز استفاده می شود.

میوه کلخنگ در طب سنتی حبة الخضراء نامیده می شود، که از لحاظ ظاهری میوه ای کوچک و سبز رنگ بوده و درخت آن تا 12 متر ممکن است رشد کند و دارای برگ هایی به رنگ سبز مایل به آبی است، این درخت بیشتر در مناطق کوهستانی نیمه خشک می روید.

از نظر طب سنتی کلخنگ دارای طبعی گرم و خشک است و به همین دلیل بیشتر در فصل های سرد سال مصرف می شود و از درخت کلخنگ شیره ای ترشح می شود، که سقز نام دارد، این ماده که بسیار چسبنده و به رنگ سبز روشن می باشد دارای خاصیت ضد عفونی است.

کلخنگ دارای مواد مغذی بسیاری مانند ویتامین A، گروه ویتامین های B و ویتامین D است که به همین دلیل در درمان و یا تسکین دردهای ناشی از برخی از بیماری ها تاثیر فوق العاده ای دارد.

مصرف کلخنگ درد کمر، درد پشت و درد قولنج را تسکین می دهد، در طب سنتی برای درمان ورم ها و زخم ها از ضماد ساخته شده از کلخنگ استفاده می شود،هرچندمصرف کلخنگ نیز موجب تقویت اعصاب می شود.

برای جلوگیری از پوکی استخوان و همچنین درمان نرمی استخوان مصرف کلخنگ توصیه شده است و علاوه بر این برای افزایش استحکام ناخن ها و جلوگیری از شکستگی آنها می توان از کلخنگ استفاده کرد.

از آنجایی که کلخنگ دارای آنتی اکسیدان های بسیار است، مصرف آن موجب سم زدایی کبد می شود،برای درمان سردرد های مزمن می توان از کلخنگ استفاده کردو کلخنگ نیز برای درمان کم خونی نیز موثر است.

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها