نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
3. دى 1397 - 18:33
مردم کهگیلویه و بویراحمد مفتخر به میزیانی بیش از ۳۰۰ امامزاده هستند که در راس آنها، امامزاده بی بی حکیمه خاتون(س) فرزند بلافصل امام موسی کاظم (ع) و خواهر امام رضا(ع) به عنوان یکی از پر آوازه ترین امامزاده های جنوب کشور قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،مرقد مطهر بی‌بی حکیمه (س) یکی از پرآوازه‌ترین امامزاده‌های جنوب کشور است که همه ساله پذیرای زائران بسیار زیادی از جنوب کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس و شیعه‌نشین از جمله کویت، بحرین، امارات، قطر و دیگر کشورهای عربی از جمله لبنان، عراق، عربستان و سوریه است.

مرقد و زیارتگاه امامزاده بی‌بی حکیمه خاتون(س) دختر بلافصل امام موسی‌بن‌کاظم(ع)در 80کیلومتری جنوب گچساران در ضلع شرقی روستای بی‌بی حکیمه از توابع این شهرستان، حد فاصل بندر گناوه به مرکز گچساران (دوگنبدان) در میان تنگه‌ای بزرگ و طولانی قرار گرفته است.

این مرقد مقدس در فضایی تقریبا دایره‌ای شکل قرار گرفته است که در اصل فضایی باز و  طبیعی بوده که در عمق کوهستانی صعب ‌العبور و منحصر به فرد ایجاد شده است به گونه‌ای که سقف آن به شکل ناهمواری سنگ‌تراشی شده و دیواره‌های آن با سیمان زبره‌کاری شده است.

طول ارتفاع آرامگاه بی‌بی حکیمه (س) از کف تا سقف بیش از 10 متر و مساحت فضای حرم افزون بر 420 متر مربع بوده و از کف حرم تا کف ساختمان اصلی که به در ورودی حرم منتهی می‌شود دارای 12 پله منتهی به ورودی راهرو و بین دو جایگاه مردانه و زنانه است.

آستانه مقدسه حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) چون مرواریدی در دل کوهستانهای زاگرس جنوبی و در نزدیکی خلیج نیلگون همیشه فارس قرار دارد و زائرانی از جای جای کشور و خارج از کشور به زیارتش می شتابند تا بوی علی بن موسی الرضا(ع) را در جنوب و در آستان او استشمام کنند.

 

دیدگاه‌ها

السلام علیک یا بی بی حکیمه خاتون.. خسته نباشی یاسر جان عالی بود

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها