نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
21. فروردين 1398 - 0:01
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نوشت:امروز خيلي واضح مشخصه ما با آن دوران خيلي فرق كرديم، شعار نظارت و شفافيت را مي دهيم ولي هر روز يک اتفاق و فساد جديد مي افتد؛ فاصله مديران با مردم زياد شده است و نظارت هم صوري شده و چرا كه اگر نظارت و شفافيت بود كه اين اتفاقات نبايد بيافتد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،غلامرضا تاجگردون،رئبیس کمیسیون برنامه و بدجه مجلس در یادداشتی نوشت:سالهاي ٨٣ و ٨٤ زمان دولت آقاي خاتمي و ابتداي دولت آقاي احمدي نژاد از طرف سازمان مديريت و برنامه ريزي در اجلاس مشترک بانک جهاني و صندوق بين المللي پول شركت كردم.

محور اصلي مباحث آن موقع اجلاس بحث فساد و مبارزه با فساد بود و اكنون بعد از سال ها ديدم باز يكي از موضوعات اصلي نشست فساد و مبارزه با آن بود. ‎در آن سال از يكي از كارشناسان خوب صندوق به نام حبيب فتيني كه اصالتا اهل تونس بوده و مطالعات بسيار خوبي در خصوص ايران و انرژي داشت سوال كردم منظور از فساد سيستمي چيه و آيا ايران ما هم دچار اين معضل هست يا نه؟.

خيلي جالب جوابم داد و اكنون با تلفيق مباحث جاري خيلي راحت مي شود برخي از موضوعات را فهميد. به من گفت شما فساد نداريد و اگر هم جايي باشه سيستمي نيست.

 بهم گفت شما به نمايندگان كشورهاي فقير آفريقايي كه الان در اين اجلاس هستند نگاه كنيد. مردمان اين كشورها نان ندارند بخورند و بسيار فقيرند. درآمد سرانه بسيار پايين دارند و زجر مي كشند.

 اما شما يك كشور ثروتمند و در حال رشد هستيد. لباسهاي نمايندگان اين كشورها را ببينيد. از بهترين برندهاي دنيا خريداري شده در صورتي كه شما اينطور نيستيد و زندگي مسئولين هم متناسب با ميانگين سطح مردم كشور است.

 اينا اصطلاحا همه با هم مي خورند و به فكر مردمشان نيستند. چطور ممكنه يك مقام از يك كشور فقير بتواند اينطور زندگي كند. اينان براي خودشان كار مي كنند نه كشورشان. گفت اين مثال ساده را زدم تا بتوانم بهتر منظورم را بفهمانم.

‎ديروز در جلسه اول حضورم در اجلاس نمايندگان پارلمانها كه در صندوق بين المللي برگزار شد رئيس صندوق بين المللي پول خانم لگارد سخنران بودند. خيلي روان و ساده صحبت مي كرد. دو موضوع اصلي و مهم را مورد توجه قرارداد يكي موضوع تعادل جنسيتي و نقش زنان و واقعي كردن نقش آنان در اداره جامعه و ديگري هم بحث فساد.

به بحث زنان بعدا خواهم پرداخت اما در بحث فساد بعد از بيان آثار مخرب آن چند جمله را خيلي صريح و ملتمسانه گفت:‎شما نمايندگان پارلمانها به ما و خودتان كمک كنيد. ‎بافساد مبارزه كنيد‎بر دولتهايتان نظارت كنيد‎و تلاش كنيدهمه چيز شفاف شود.

 آن روز خيلي متوجه حرفهاي حبيب فتيني نشدم ولي امروز خيلي واضح مشخصه ما با آن دوران خيلي فرق كرديم. شعار نظارت و شفافيت را مي دهيم ولي هر روز يك اتفاق و فساد جديد مي افتد.

فاصله مديران با مردم زياد شده است و نظارت هم صوري شده و چرا كه اگر نظارت و شفافيت بود كه اين اتفاقات نبايد بيافتد. ‎مي توانم خيلي صريح بگويم گامهاي جدي به سمت سيستمي شدن فساد در كشورمان برداشته نشده.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها