نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
6. آبان 1396 - 8:44
مدیر آموزش و پرورش باید بتواند با فراهم آوردن امکانات سخت افزاری در حوزه های مختلف نظیر فضای آموزشی ،تجهیزات ،لوازم آزمایشگاهی و ملزمات اداری مناسب زمینه ارتقا نرم افزرای و کیفیت افزایی به تعلیم و تربیت را فراهم آورد،این ریل گذاری در آموزش و پرورش گچساران انجام گرفته و آثار و نتایج آن هم هویداست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،دکتر روح الله قابضی-هفته گذشته به مناسبت هفته پیوند اولیا ومربیان  در مجمع عمومی اولیائ مدرسه شاهد فدک گچساران که با حضور مدیر آموزش و پرورش و بنیاد شهید و امور ایثارگران گچساران  تشکیل شد  توفیق حضور داشتم. موضوع بسیار مهمی است به طوری که علاوه بر سیاست های کلی نظام، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز جایگاه رفیعی در تعلیم و تربیت برانجمن  اولیا  و مشارکت مردمی در نظر گرفته شده است.لذا  برآن شدم تا نگاهی مختصر به این مقوله و مصادیق عملی واجرایی آن در مدیریت آموزش و پرروش گچساران داشته باشم.

در رابطه با آموزش و پرورش باید به دو نکته مهم توجه کرد.اول اینکه همه افراد جامعه در هر پست و مقام و مرتبه مدیون همیشگی آموزش و پرورش هستند و باید دین خود را به این دستگاه ملی ادا کنند و هر قدر برای تعلیم و تربیت تلاش کنیم ارزشمند بوده و ماجور است.هیچ بهانه ای  رافع تکلیف ما در کمک به آموزش و پرورش نیست.دوم اینکه باید بدانیم در شرایط فعلی ظرفیت و امکانات آموزش و پرورش برای تعلیم و تربیت این میزان دانش اموز پاسخگو نیست.به طوری که در مدارس دولتی با توجه به محدودیت منابع اعتباری، سرانه دانش آموزی تقریبا صفر است.

لذا تدبیر نظام جمهوری اسلامی برای حل این مشکل مشارکت مردمی به اشکال مختلف است.در واقع مشارکت مردمی کارکردی شبیه مالیات در جامعه دارد و ابزاری است برای اجرای عدالت آموزشی و پرورشی است که مورد تاکید دین اسلام و نظام جمهوری اسلامی است. در شرایط فعلی به دلیل ناکافی بودن سرانه های دانش آموزی و کم توجهی دولت به اصل آموزش و پرورش. تصور عمومی جامعه از انجمن انجمنهای اولیا و مربیان ترغیب اولیای دانش آموزان به کمک مالی به آموزش و پرورش است.در حالی که واقعیت این گونه نیست و موضوع کمک مالی هم یکی از اهداف تشکیل انجمن اولیاست.اما همه ماجرا نیست .

مهم‌ترین وظایف انجمن های اولیا مشارکت فکری، فرهنگی، عاطفی و آموزشی اولیا و تقویت هماهنگی و همسویی تربیتی و آموزشی بین خانه و مدرسه است. وقعیت این است که مدرسه خانه دوم دانش آموزان است و فصل مشترک مدرسه و خانه دانش آموزان هستند لذا مدیران مدارس و اولیا باید به گونه ای برنامه ریزی کنند  که با توجه  به تخصص و توانمندیهایی که در میان اولیا دانش اموزان وجود دارد  بسیاری از مشکلات آموزشی، خدماتی، فنی و تخصصی مورد نیاز مدارس از این طریق تامین شود.

در این صورت مسائل مالی نمود چندانی نخواهد داشت.امروزه  بالا رفتن کیفیت آموزش و تغییرات پی در پی روشهای آموزشی و محتوای کتب درسی ، تغییرات اجتماعی و فرهنگی ، الگوهای تربیتی و  انتظارات فزاینده  در جامعه به گونه ای است که می توان گفت  فرایند تعلیم و تربیت بدون حضور و مشارکت حد اکثری اولیا و با اتکا صرف به آموزش و پرورش دولتی امکان پذیر نیست.شاید در دوران تحصیلی امثال ما این کار شدنی بود به طوری که بعضی اولیا حتی از اینکه فرزندشان چه می خواند و چطور می خواند هیچ اطلاعی نداشتند اما امروزه چنین نیست.با توجه به زیر ساخت های فراهم شده حتی در دورترین روستاها هم اولیا ازجزئیات تحصیل فرزندان خود مطلع بوده و پیگیر هستند.

با رویکرد مطرح شده  نگاهی به عملکرد آموزش و پرورش گچساران در این چند ساله اخیر و در واقع دوران مدیریتی جناب آقای پورالحسینی می پردازیم.طبق اعلام مدیر محترم آموزش و پرورش گچساران این شهرستان  حدود ۲۵ هزار دانش آموز دارد که قریب به  ۲ هزار معلم عهده دار تعلیم تربیت آنها هستند.از طرف دیگر طبق اطلاعات دریافتی آموزش و پرورش گچساران در سه سال متوالی در مناطق دوازده گانه آموزش و پرورش رتبه اول میزان مشارکت  مردمی را داشته است.علاوه بر این مقام اول انجمن اولیا ومربیان استان در سه سال متوالی به گچساران اختصاص داشته است .

برخی مدارس شهرستان از جمله شاهد فدک که ما هم افتخار همکاری کوچکی داشتیم رتبه کشوری انجمن اولیا و مربیان را به دست آورده اند. انصافا موضوعات مالی در جلسات انجمن این مدرسه کمترین سهم را به خود اختصاص داده است .با اجرای نظام پیشنهادات واستفاده از ظرفیت های ادارت شهرستان و برخی اولیا در این مدرسه اقدامات خوبی صورت گرفت .البته همانطور که در مطلب بالا اشاره شد هدف از مشارکت  کمک مالی نیست .اما از طرف دیگر در شرح وظایفی که برای مشارکت اولیا بر شمردیم شاید تنها شاخص کمی وعینی شاخص کمک مالی باشد که در قالب ارقام و اعدا بیان می شود.سایر همکاریها چون جنبه کیفی دارد قابل ارایه به صورت عدد و رقم نباشد. اما به هر حال شاخص مالی موضوع مهمی است که بر سایر شاخص ها تاثیر فراوان دارد.قطعا مدارسی با تجهیرات  و امکانات فیزیکی بهتر زمینه بهتری برای رشد و بالندگی فراهم خواهد نمود.

معتقدم مدیران موفق ما فارغ از هر گونه جناح و جریان و قوم قبیله باید مورد تشویق و تمجید قرار بگیرند.ولو اینکه متهم به مداحی هم بشویم.ما آموزش و پرروشی نیستم اما  به عنوان یک فرد علاقه مند به اموزش و پرورش بر خود فرض میدانم که از مدیران موفق تقدیر کنم. به قول حضرت مولانا. خوشتر آن باشد که سر دلبران  گفته آید در حدیث دیگران.

از جناب اقای پورالحسینی هم به خاطر به فعلیت در اوردن این ظرفیت عظیمی مردمی در گچساران باید تقدیر و تشکر کنیم.این موضع نشان دهنده این است که شهرستان گچساران دارای ظرفیت های بالاقوه بسیاری در همه حوزه هاست و نیاز به مدیران با برنامه و فعالی همچون ایشان دارد که این پتانسیل را به فعلیت درآورند .

این موضوع یعنی به فعلیت درآوردن ظرفیت های داخلی کشور دقیقا یکی از مصادیق عملی اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری است که سالهاست بر آن تاکید می کنند و متاسفانه کمتر در عمل مورد توجه قرار گرفته است.در برخی مطالب مرتبط با آموزش و پرورش بعضا افرادی  به صورت کامنت ،تلاش  ایشان  در جهت افزایش مشارکت مردمی و ساخت و ساز و تامین و تجهیز مدارس را مورد انتقاد قرار می دهند. باید به این دسته از منتقدین عرض کرد طبق تعریف ،مدیریت یعنی انجام کار از طریق دیگران.مدیر آموزش و پرورش الزاما نباید یک معلم خوب باشد اما باید یک مدیر کاربلد باشد .

مدیر آموزش و پرورش باید بتواند با امکانات موجود زمینه ارتقای شاخص های آموزشی و پرورش را ارتقا دهد .مدیر آموزش و پرورش باید بتواند با فراهم اوردن امکانات سخت افزاری در حوزه های مختلف نظیر فضای آموزشی ،تجهیزات ،لوازم ازمایشگاهی و ملزمات اداری مناسب  زمینه ارتقا نرم افزرای و کیفیت افزایی به تعلیم و تربیت را فراهم اورد.معتقدم این ریل گذاری در آموزش و پرورش گچساران انجام گرفته و آثار و نتایج آن هم هویداست.کاری که در تاریخ آموزش و پرورش این منطقه به یادگار خواهد ماند.

شاهد این مدعا کسب شاخص های اول استانی و تقدیرنامه های ملی و استانی متعدد در این رابطه است.یکی از این ظرفیت ها مشارکت مردمی است که موضوع این نوشتار بوده است سایر شاخص ها نیز از طریق روابط عمومی آموزش و پرورش اطلاع رسانی شده یا می شود.

در پایان ذکر این نکته لازم است که میزان مشارکت مردمی در گچساران  نسبت به سال ۹۲ رشد حدود بیست برابری داشته است.موضوع قابل توجه اینکه به لحاظ منابع درآمدی مردم تغییر عمده ای صورت نگرفته  است.به عبارتی مردم همان مردم هستند اما رویکرد تغییر یافته است. واما نکته مهمتر اینکه این میزان مشارکت کاملا داوطلبانه و اختیاری بوده است.بنابرین باید برای این کار زیر ساخت فرهنگی ایجاد شده باشد که کاری است زمانبر و  سخت اما  بنیادین و ماندگار .

من به شوخی در جلسه ای به دوستان گفتم در کشور ما به هیچ کدام از افزایش هزینه ها اعتراضی نمی شود اما بحث  افزایش کرایه تاکسی و کمک به مدارس یا شهریه دانشگاهها با اعتراض همراه است.اما با ملاحظه این شاخصها باید گفت خوشبختانه رویکرد مردم گچساران در حوزه کمک به  به آموزش پرورش با تلاش های جناب آقای پورالحسینی و همکارنشان تغییر یافته  و نهادینه شده است .مردم  گچساران به این باور رسیده اند که باید دستگاه تعلیم و تربیت را در این شرایط همراهی نمایند.در خاتمه فرصت را غنیمت شمرده از کادر اداری آموزش و پرورش و مدیران مدارس شهرستان گچساران که در خط مقدم این تلاش فرهنگی بوده اند  تقدیر و  تشکر نمایم.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها