نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
23. ارديبهشت 1402 - 15:31
نشست شورای فرهنگ عمومی گچساران با دستور کار «تقویت نیروهای قرآنی» در دفتر امام‌جمعه این شهرستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، نشست شورای فرهنگ عمومی گچساران با دستور کار «تقویت نیروهای قرآنی» در دفتر امام‌جمعه این شهرستان برگزار شد.

اورنگ نارکی، رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران در این نشست گفت: نشست گذشته در خصوص طرح حجاب و عفاف در شهرستان با ۱۶ مصوبه همراه بود، برخی ادارات و نهادها گزارش اقداماتشان را به‌صورت مکتوب ارسال کردند و ادارات دیگر نیز بایستی در این خصوص نیز اهتمام تام داشته باشند؛ بنابراین مصوبات شورای فرهنگ عمومی شهرستان به‌منزله قانون و لازم‌الاجرا هستند.

ادامه نیز مصوبات نشست گذشته شورای فرهنگ عمومی شهرستان قرائت شد و هرکدام از ادارات، نهادها و دستگاه‌های عضو این نشست نیز گزارشی از اقداماتشان در این خصوص ارائه دادند.

امام‌جمعه گچساران در ادامه این نشست هم گفت: هدف از برگزاری نشست شورای فرهنگی عمومی، همان اجرای عملی مصوبات است چراکه نشست شورای فرهنگی عمومی یعنی ترسیم راه و رشد فرهنگ یک جامعه و انتظار هم این است حتی‌الامکان مصوبات با جدیت دنبال و پیگیری شوند.

حجت‌الاسلام حجازی افزود: نکته دیگر اینکه باوجود شخصیت‌های بزرگ و توانمند قرآنی در گچساران، اما چه دلیلی دارد که احساس نیاز کنیم، بنابراین باید درست به وظیفه‌مان عمل کنیم و در راستای ترویج و رشد فرهنگ قرآنی در شهرستان کوشا باشیم و توقع این است که مسئولین نسبت به امورات فرهنگی بیشتر عنایت کنند.

وی تصریح کرد: بااین‌وجود از بازار نیز گلایه داریم چراکه نقش بازاریان نسبت به گذشته در کارهای فرهنگی کمرنگ شده است، اگرچه معتقدیم که شهر باید دارای زیرساخت‌های فرهنگی و مذهبی باشد.

امام‌جمعه گچساران گفت: طرح‌های ارزشمندی برای ترویج و رشد قرآن و معارف قرآنی در گچساران دیدی شده است که ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک یک تحویل قرآنی و مذهبی در گچساران را شاهد باشیم.

حجت‌الاسلام حجازی ادامه داد: مسیرهایی برای رشد عقلی و فرهنگی بشریت وجود دارد اما ازنظر قرآن بهترین و تنهاترین راه نیز قرآن و عترت است و راه نجات بشریت اطاعات از اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

امام‌جمعه گچساران بیان کرد: قرآن به انسان خطاب می‌دهد که به سراغ اهل‌بیت علیهم‌السلام بروید که در این صورت دچار خطا و لغزش نخواهید شد. بایستی برای نسل آینده تبیین کنیم و اگر فرهنگ دینی و اسلامی در جامعه حکم‌فرما شود بسیاری از مشکلات نیز مرتفع خواهند شد.

امام‌جمعه گچساران در بخش دیگری از سخنانشان به آیین افتتاح حوزه علمیه برادران اشاره کرد و گفت: ساختمان جدید حوزه علمیه برادران گچساران صبح روز جمعه با حضور آیت‌الله اعرافی رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور به بهره‌برداری خواهید رسید.

حجت‌الاسلام خادمی، رئیس تبلیغات اسلامی گچساران در ادامه این نشست هم گفت: ویژه‌برنامه قرآنی و محافل انس با قرآن کریم در روستاها را در دستور کارداریم و به همت قاریان گچساران هفته‌ای یک‌بار در مناطق روستایی نشین شهرستان حضور پیدا کنیم؛ اما پیشنهاد این است که این برنامه‌ها نیز جزو مصوبات نشست بیاید که با کمک برخی نهادها این برنامه‌ها به‌صورت هفتگی هم تداوم داشته باشد.

وی افزود: در کنار محفل انس با قرآن کریم در روستاها نیز برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که به‌عنوان نمونه موضوع تفسیر و پیام‌های قرآنی در قالب اجرای نمایش را هم در کنار تلاوت مجلسی داشته باشیم.

ظریفی، عضو شورای عالی مؤسسات قرآنی گچساران در ادامه هم گفت: جلسات قرآنی خوبی امسال در سطح شهرستان برگزارشده است و تا پایان شهریورماه اجرای برنامه‌ها را بسته‌ایم که در این راستا هرماه دریک مسجد برنامه ترتیل خوانی را داشته باشیم.

وی افزود: انتظارات آن‌گونه که از برخی مراکز قرآنی می‌رود، نبوده است و چندان هم پای‌کار نبوده‌اند هرچند برخی مراکز قرآنی خودشان نیز مشکلاتی ازنظر زیرساخت‌ها دارند و انتظار از مسئولین شهرستان این است که حداقل در این محافل قرآنی حضور یابند و موجب دلگرمی شود.

ظریفی ادامه داد: بااین‌وجود نوع کار متفاوت است و حتی قرعه‌کشی جهت زیارت عتبات عالیات بین افراد قرآنی در برنامه‌های قرآنی لحاظ شده است؛ و هدف اصلی برنامه‌های قرآنی با محوریت مساجد نیز کشف استعدادهای قرآنی و تداوم کار بروی این استعدادها خواهد بود.

فرماندار گچساران در ادامه هم گفت: آقای اکبری به‌عنوان رییس اتاق اصناف گچساران به این جلسات دعوت شود اگرچه یک سری تغییرات در بازار داده‌اند و قطعاً در بحث فرهنگی هم پای‌کار خواهند بود.

دیهیمی خوب افزود: خردادماه مناسبت‌های ارزشمندی داریم که از هم‌اکنون بایستی برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشیم و انتظار هم این است که بین ادارات تقسیم‌کار شود که خروجی خوبی از جلسات داشته باشیم.

وی تصریح کرد: نکته که باید توجه کرد اینکه ادارات و نهادهای ما هزینه‌های در قبال موضوعات فرهنگی دارند که بایستی خود مروج فرهنگ در این شهرستان باشند و در خصوص مسائل فرهنگی شهرستان همکاری لازم را داشته باشند.

فرماندار گچساران اظهار کرد: کلاس‌های قرآنی حقیقتاً در آموزش‌وپرورش خوب برگزار می‌شوند که کلاس‌های قرآنی از دوره پیش‌دبستانی شروع‌شده است. در بحث موضوعات قرآنی معتقدم که اگر زیرساخت‌ها مهیا شوند به‌طورقطع بهتر می‌شود کارکرد.

وی افزود: هم‌اکنون اقدامات خوبی در موضوعات قرآنی در سطح مساجد و حسینیه‌های شهرستان برگزار می‌شود و هرجایی که لازم باشد ادارات ما پای‌کار بیایند بدون شک همکاری خواهیم کرد.

 

انتهای پیام/

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها