نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
12. ارديبهشت 1402 - 14:49
نمایشگاه جابر بن حیان صبح امروز با حضور مدیر آموزش‌وپرورش گچساران در مدرسه دخترانه صنعت نفت این شهرستان گشایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، نمايشگاه طرح جابر بن حيان از پروژه‌های علمی دانش آموزان ابتدايی شهرستان گچساران در راستای نهادينه شدن آموخته‌های علمی، رشد و توسعه خلاقيت و همچنین نوآوری‌های دانش آموزان مقطع ابتدايی و ايجاد زمينه تحقق اهداف دوره ابتدايی افتتاح شد.

در این نمایشگاه که در محل مدرسه دخترانه صنعت نفت گچساران  دایر شد ه است،  141 اثر برجسته دانش‌آموزی درزمینهٔ گیاهان دارویی، دستگاه گردش خون، چرخه زندگی حیوانات، منظومه شمسی، آبیاری قطره‌ای، دستگاه‌های الکتریکی، ابزارهای صنعتی، بافندگی و دوزندگی، جاذبه‌های زیستی و... به نمایش گذاشته‌شده است.

قیطاسی، مدیر آموزش‌وپرورش گچساران در آیین افتتاح این نمایشگاه هدف اصلی جشنواره را ایجاد و تقویت روحیه پرسشگری و تعامل سازنده برشمرد و گفت: برپایی این نمایشگاه فرصت مناسبی برای ايجاد روحيه تحقيق، پژوهش و بكار گيری یافته‌های علمي در زندگی روزمره دانش آموزان است اگرچه طرح جابر بن حیان، دانش آموزان را نسبت به مسائل روزمره وزندگی کنجکاو بار می‌آورد و موجب تشویق دانش آموزان در تحقیقات و برنامه‌های پژوهشی آن‌ها خواهد شد.

وی افزود: دانش آموزان، آینده‌سازان کشور به شمار می‌روند و باید با ایجاد طرح‌های علمی و پژوهشی متفاوت و حمایت مطلوب از مدارس در این عرصه، خلاقیت دانش آموزان را افزایش و همچنین سلامت روحی و روانی آن‌ها را نیز تضمین کنیم.

قیطاسی بابیان اینکه مقطع ابتدایی مهم‌ترین مرحله و دوره آموزشی نسل آینده است، اظهار کرد: باید توجه داشت که شرکت دانش آموزان در این‌گونه نمایشگاه‌ها باعث شكوفايی استعدادهایشان خواهد شد، جشنواره جابر بن حیان به‌عنوان ابزار بسيار قوی در خدمت تعليم و تربيت است و سرمایه‌گذاری در جشنواره جابر بن حیان، حضور دانش آموزان نخبه در جشنواره خوارزمی را به همراه خواهد داشت.

خانم قنبری، مدیر مدرسه صنعت نفت گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی هم گفت: هدف از برپایی اين نمايشگاه آشنايی دانش آموزان با علوم، آزمایش‌ها و كاربردی نمودن مفاهيم کتاب‌های درسی و همچنین ايجاد انگيزه و تقويت خلاقيت و نوآوری و بكار گيری یافته‌های علمی در زندگی روزمره آن‌ها است.

وی افزود: در اين نمايشگاه كه به همت مديران مدارس، همكاران و دانش آموزان برپاشده است، 141 طرح علمی دانش آموزان از 18 آموزشگاه ابتدایی این شهرستان كه با ابتكار و خلاقيت ساخته‌شده‌اند به نمايش گذاشته‌شده است.

قنبری با اشاره به اينكه پروژه‌های علمی ميل به يادگيری را تقويت می‌کند تصریح کرد: مدرسه جایگاه تربیت است و بر اساس سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش، دانش آموزان باید در تمامی ابعاد رشد کنند و طرح جابر بن حیان می‌تواند آنان را در این مسیر تقویت نماید.

مدیر مدرسه دخترانه صنعت نفت گچساران جشنواره جابر بن حیان را فرصتی برای تجربه‌آموزی دانش آموزان برشمرد و ابراز امیدواری کرد که دانش آموزان بتوانند مهارت‌های آموخته‌شده را در زندگی به‌کارگیرند و از سوی متولیان امر در آموزش‌وپرورش و دیگر مسئولان شهرستان نیز تدابیری اندیشیده شود تا از دانش آموزان شرکت‌کننده در این جشنواره نیز تجلیل به عمل آید.

گفتنی است نمایشگاه جابر بن حیان با حضور مدیر آموزش‌وپرورش گچساران، معاون ابتدایی آموزش‌وپرورش شهرستان، نماینده حقوقی مدرسه صنعت نفت و جمعی دیگر از معاونین و مدیران مدارس ابتدایی شهرستان گچساران افتتاح شد.

بر این اساس طرح جابر یا جابر بن حیان عنوان طرحی است که در سال‌های اخیر از سوی وزارت آموزش‌وپرورش به مدارس ابتدایی کشور ابلاغ می‌شود. این طرح یک طرح پژوهش محور بوده و اغلب به دست سازه‌های عملی دانش آموزان و آزمایش‌های مربوط به نکات درسی آن‌ها تمرکز دارد؛ اما بااین‌حال گاهی مشاهده می‌شود که دانش آموزان در محور‌های مستندسازی و تحقیق زمینه‌ای این طرح شرکت کرده و حائز رتبه می‌شوند. در رابطه با چگونگی اجرای طرح جابر مراحل کار به این صورت است که در ابتدا بخشنامه از سوی اداره آموزش‌وپرورش به مدارس منطقه اعلام می‌شود و مدیران مدارس این بخشنامه و دستورالعمل را در معرض دید دانش‌آموزان قرار می‌دهند. پس از اطلاع یافتن دانش آموزان از مفاد بخشنامه علاقه‌مندان به شرکت در طرح برنامه‌ریزی خود را آغاز کرده و زیر نظر معلم راهنما طرح و پروژه خود را تنظیم می‌کنند.

طرح جابر شامل بخش‌هایی مثل تحقیق زمینه‌ای، دفتر کارنما، دست سازه و تحقیق زمینه‌ای می‌شود. در تحقیق زمینه‌ای طرح جابر بن حیان رعایت نکاتی مثل عنوان طرح جابر بن حیان، تعریف، عکس‌های مربوط به مستندات انجام‌شده، سپاسگزاری از اعضای گروه و حامیان آن‌ها، طبقه‌بندی، نتیجه‌گیری و منابع و مأخذ الزامی است. همچنین طرح جابر بن حیان در شش‌پایه ابتدایی انجام می‌پذیرد

ادامه تصاویر را مشاهده کنید.

 

 

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها