نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
15. آذر 1401 - 10:04
ابزارهای رسانه ای جدید مرز واقعیت و دروغ را جابه جا کرده اند بنابراین اگر جهاد تبیین صورت نگیرد جامعه توسط منفعت طلبان دنیا زده به سمت اهدافی که آنها می خواهند هدایت خواهد شد .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،جهاد به معنای کوشیدنِ همراه با فداکاری در راه خدا با جان، مال و دیگر داشته‌های انسانی است. به جنگ‌ها و مبارزاتی که با هدف گسترش اسلام و یا دفاع از آن انجام می‌شود، جهاد گویند.

تبیین یعنی بازگفت،  هویدا شدن،  پیدا شدن، پیدا و آشکار شدن.برداشت افراد از یک پیام ،جمله و غیره مختلف است و همیشه نیاز است آن پیام یا جمله توسط دیگر افرادی که به محتوای آن علم دارند برای جامعه تبیین شود یعنی بازگو شود وروشن شود .

در تمام طول تاریخ بشریت همیشه این روشنگری وجود داشته است چرا که همیشه افرادی بوده اند که با اهداف مختلف سخن و بیان دیگران را تحریف کرده اند لذا در تمام جوامع این تبیین کردن وجود داشته و دارد در گذشته شاید نیاز کمتری به تبیین بود اما امروزه با وجود ابزارها و رسانه های مختلف که سرعت و سهولت انتقال پیام را به دیگران به شدت تغییر داده اند این نیاز بیشتر شده است چونکه به همین میزان پیشرفت در انتقال اطلاعات راه  برای تعریف آنها از طرف سواستفاده کنندگان  زیاد شده است .

در واقع می توان اینطور گفت که ابزارهای رسانه ای جدید مرز واقعیت و دروغ را جابه جا کرده اند .برای کشور ما ایران که همیشه مورد هجوم دشمنی ها از طرف استکبار جهانی بوده این موضوع یعنی تبیین مسایل مختلف کشور بیشتر اهمیت دارد .

امروزه دیگر به شکل گذشته شاهد جنگ های فیزیکی نیستیم و بعد از جنگ سرد شاهد یک رویه جدید در تقابل کشورهای  دنیا با هم هستیم .در این رویه جدید دشمن سعی می کند با تکنیک های مختلف رسانه ای  افکار عمومی جامعه کشور مقابل را به سمتی هدایت کند که مورد هدف اوست تا بدین طریق بدون جنگ فیزیکی هدایت آن کشور را در اختیار بگیرد که به آن جنگ نرم می گویند .

البته جنگ نرم تعریف های دیگری هم دارد.این جنگ نرم در گذشته هم وجود داشته اما همانطور که مبحث تعریف تبیین گفتیم با پیشرفت تکنولوژی ها پیچیده تر شده است .در تاریخ اسلام قرآن بر سرنیزه کردن در جنگ صفین و سواستفاده از پیراهن خونین عثمان  و غیره نمونه هایی از جنگ نرم هستند.

درهمان دوران هم در مقابل این جنگ نرم افرادی بودند که کار تبیین را انجام می دادند . عمار  ،مالک اشتر ،مسلم بن عقیل و خیلی از شخصیت های صدر اسلام در کنار فرماندهی نظامی در برهه های زیادی کار تبیین را انجام می دادند در واقع هدف تمامی پیغمبران و امامان هم چیزی غیر از تبیین نبوده است .

بنابراین اگر این تبیین صورت نگیرد جامعه توسط منفعت طلبان دنیا زده به سمت اهدافی که آنها می خواهند هدایت خواهد شد .پس برای اینکه جامعه را تبیین کنیم چکار باید کرد .برای این کار باید خودمان را از نظر اخلاقی ،مهارتی و روش شناسی تقویت کنیم که البته کار ساده ای نیست .مثلا اگر تقوای خوبی نداشته باشیم ممکن است خیلی زود فریب بخوریم یا با پیشنهاد های مالی و غیره تطمیع شویم و آنگاه به جای اینکه واقعیت را به مردم بگوییم در مسیر دشمن قدم برخواهیم داشت از این نمونه افراد در مسیر انقلاب زیاد بودند که چون تقوای لازم را نداشتند متأسفانه از قطار انقلاب پیاده شدند .

برای تقویت مهارت باید مستمر کار کرد تا به تکنیک های آن دست یافت .فن بیان و سخنوری ،داشتن روحیه صبر و نقد پذیری و غیره از ویژگی های مهارتی هستند که باید آنها را بدست آورد . روش شناسی سومین الزام برای کار تبیین است باید  مرتب مطالعه کنیم و به مسایل روز کشور مسلط باشیم مثلا یک جوان اگر تاریخ معاصر کشور را مطالعه نکرده باشد نمی تواند یک موضوع تاریخی را برای هم سن وسالان خود تبیین کند .

متاسفانه بعضی افراد علم کافی را دارند اما چون تحت تاثیر جریانات سیاسی کشور قرار می گیرند در امر تبیین موفق نیستند چون دچار یکطرفه گویی می شوند .دشمن برای اینکه وحدت جامعه ما را از بین ببرید تمام ارکان و اصول نظام و انقلاب را زیر سوال می برد و به صورت مستمر افکار عمومی را از طریق فضای مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی مورد حمله قرار می دهد .

در طول این چهل و اندی سال که از عمر انقلاب می گذرد دشمن روزانه این کار را انجام می دهد .از شایع و دروغ پراکنی در مورد اصول انقلاب گرفته تا جنگ تحمیلی ، قانون اساسی ،مشکلات اقتصادی و اجتماعی ،موضوع ولایت فقیه و آخرین آن هم می خواست در بحث شهدای مدافع حرم جای شهید و جلاد را عوض کند.

در برهه کنونی تمامی این موضوعات نیاز به تبیین دارند اینکه وضعیت کشور ما طبق آمارهای بین المللی در تمامی حوزه ها در قبل از انقلاب چه بود و الان چگونه است .در حالی که طبق همین آمارها که همگی بیرون از کشور تهیه شده اند کشور جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف پیشرفت های بسیار و خیره کننده ای کرده است که حتی بعضی از آنها بی نظیر بوده است اما همچنان می بینیم در جامعه خودمان گاها حرف های دیگری از مردم می شنویم همه نتیجه همان جنگ نرم و انتشار دروغ ها و شایعات است و تنها راه آن نیز موضوع مهم و پر اهمیت  جهادتبیین است. که مقام معظم رهبری بارها و همیشه ما را نسبت به آن متذکر شده اند .

مریم مصلح/

موضوع تبیین و اهمیت آن در بیانات مقام معظم رهبری 

جِهاد به معنای کوشیدنِ همراه با فداکاری در راه خدا با جان، مال و دیگر داشته‌های انسانی است. به جنگ‌ها و مبارزاتی که با هدف گسترش اسلام و یا دفاع از آن انجام می‌شود، جهاد گویند.
تبیین یعنی بازگفت،  هویدا شدن.  پیدا شدن.  پیدا و آشکار شدن.
برداشت افراد از یک پیام .جمله و غیره مختلف است و همیشه نیاز است آن پیام یا جمله توسط دیگر افرادی که به محتوای آن علم دارند برای جامعه تبیین شود یعنی بازگو شود وروشن شود .
در تمام طول تاریخ بشریت همیشه این روشنگری وجود داشته است چرا که همیشه افرادی بوده اند که با اهداف مختلف سخن و بیان دیگران را تحریف کرده اند لذا در تمام جوامع این تبیین کردن وجود داشته و دارد در گذشته شاید نیاز کمتری به تبیین بود اما امروزه با وجود ابزارها و رسانه های مختلف که سرعت و سهولت انتقال پیام را به دیگران به شدت تغییر داده اند این نیاز بیشتر شده است چونکه به همین میزان پیشرفت در انتقال اطلاعات راه  برای تعریف آنها از طرف سواستفاده کنندگان  زیاد شده است .در واقع می توان اینطور گفت که ابزارهای رسانه ای جدید مرز واقعیت و دروغ را جابه جا کرده اند .برای کشور ما ایران که همیشه مورد هجوم دشمنی ها از طرف استکبار جهانی بوده این موضوع یعنی تبیین مسایل مختلف کشور بیشتر اهمیت دارد .
امروزه دیگر به شکل گذشته شاهد جنگ های فیزیکی نیستیم و بعد از جنگ سرد شاهد یک رویه جدید در تقابل کشورهای  دنیا با هم هستیم .در این رویه جدید دشمن سعی می کند با تکنیک های مختلف رسانه ای  افکار عمومی جامعه کشور مقابل را به سمتی هدایت کند که مورد هدف اوست تا بدین طریق بدون جنگ فیزیکی هدایت آن کشور را در اختیار بگیرد که به آن جنگ نرم می گویند .البته جنگ نرم تعریف های دیگری هم دارد.این جنگ نرم در گذشته هم وجود داشته اما همانطور که مبحث تعریف تبیین گفتیم با پیشرفت تکنولوژی ها پیچیده تر شده است .در تاریخ اسلام قرآن بر سرنیزه کردن در جنگ صفین و سواستفاده از پیراهن خونین عثمان  و غیره نمونه هایی از جنگ نرم هستند.
درهمان دوران هم در مقابل این جنگ نرم افرادی بودند که کار تبیین را انجام می دادند . عمار  ،مالک اشتر ،مسلم بن عقیل و خیلی از شخصیت های صدر اسلام در کنار فرماندهی نظامی در برهه های زیادی کار تبیین را انجام می دادند در واقع هدف تمامی پیغمبران و امامان هم چیزی غیر از تبیین نبوده است .اگر این تبیین صورت نگیرد جامعه توسط منفعت طلبان دنیا زده به سمت اهدافی که آنها می خواهند هدایت خواهد شد .خب برای اینکه جامعه را تبیین کنیم چکار باید کرد .
برای این کار باید خودمان را از نظر اخلاقی ،مهارتی و روش شناسی تقویت کنیم که البته کار ساده ای نیست .مثلا اگر تقوای خوبی نداشته باشیم ممکن است خیلی زود فریب بخوریم یا با پیشنهاد های مالی و غیره تطمیع شویم و آنگاه به جای اینکه واقعیت را به مردم بگوییم در مسیر دشمن قدم برخواهیم داشت از این نمونه افراد در مسیر انقلاب زیاد بودند که چون تقوای لازم را نداشتند متأسفانه از قطار انقلاب پیاده شدند .برای تقویت مهارت باید مستمر کار کرد تا به تکنیک های آن دست یافت .فن بیان و سخنوری ،داشتن روحیه صبر و نقد پذیری و غیره از ویژگی های مهارتی هستند که باید آنها را بدست آورد . روش شناسی سومین الزام برای کار تبیین است باید  مرتب مطالعه کنیم و به مسایل روز کشور مسلط باشیم مثلا یک جوان اگر تاریخ معاصر کشور را مطالعه نکرده باشد نمی تواند یک موضوع تاریخی را برای هم سن وسالان خود تبیین کند .
متاسفانه بعضی افراد علم کافی را دارند اما چون تحت تاثیر جریانات سیاسی کشور قرار می گیرند در امر تبیین موفق نیستند چون دچار یکطرفه گویی می شوند .دشمن برای اینکه وحدت جامعه ما را از بین ببرید تمام ارکان و اصول نظام و انقلاب را زیر سوال می برد و به صورت مستمر افکار عمومی را از طریق فضای مجازی بخصوص شبکه های اجتماعی مورد حمله قرار میدهد .در طول این چهل و اندی سال که از عمر انقلاب می گذرد دشمن روزانه این کار را انجام می دهد .از شایع و دروغ پراکنی در مورد اصول انقلاب گرفته تا جنگ تحمیلی ، قانون اساسی ،مشکلات اقتصادی و اجتماعی ،موضوع ولایت فقیه و آخرین آن هم می خواست در بحث شهدای مدافع حرم جای شهید و جلاد را عوض کند.در برهه کنونی تمامی این موضوعات نیاز به تبیین دارند اینکه وضعیت کشور ما طبق آمارهای بین المللی در تمامی حوزه ها در قبل از انقلاب چه بود و الان چگونه است .در حالی که طبق همین آمارها که همگی بیرون از کشور تهیه شده اند کشور جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف پیشرفت های بسیار و خیره کننده ای کرده است که حتی بعضی از آنها بی نظیر بوده است اما همچنان می بینیم در جامعه خودمان گاها حرف های دیگری از مردم می شنویم همه نتیجه همان جنگ نرم و انتشار دروغ ها و شایعات است و تنها راه آن نیز موضوع مهم و پر اهمیت تبیین است که مقام معظم رهبری بارها و همیشه ما را نسبت به آن متذکر شده اند .

مریم مصلح/ دانشجوی رشته  علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد گچساران

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها