نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
6. آذر 1401 - 22:13
بقعه متبرکه امامزاده سید قطب‌الدین علیه السلام معروف به "علی حاجی" یکی از بقاع معتبرکهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، بقعه متبرکه امامزاده سید قطب‌الدین علیه السلام معروف به "علی حاجی" در فاصله یک کیلومتری شمال شرقی روستای جلیل‌ منطقه خیرآباد گچساران بر فراز تپه‌ای طبیعی مشرف بر گورستان تاریخی – اسلامی، مجاور شاهراه اصلی خوزستان به فارس قرار دارد.

در کتاب دائرة‌المعارف شجره آل رسول، جلد سوم نوشته سید علی موسوی‌نژاد سوق در مورد این بقعه متبرکه چنین نوشته شده است؛ رودخانه مارون در ۵۰۰ متری شمال شرقی و بقایای چند تخته سنگ دایره‌ای آسیابی و ساختمان جدید پایگاه امداد فوریت‌های پژشکی و اورژانس در ۲۰۰ متری جنوب شرقی این زیارتگاه قرار دارد.

در دهه اخیر پل بتنی عظیمی در محل چهار راهی مسیر جاده خوزستان به فارس و بهبهان به کهگیلویه (دهدشت) احداث کرده‌اند. فاصله این پل تا روستای جلیل ۷۰۰ متر و تا محل بقعه ۳۰۰ متر است.

 

زیارتگاه سید قطب‌الدین علیه السلام یکی از بقاع معتبر استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که متأسفانه بنای اولیه آن در زلزله سال ۱۳۲۹ هجری ــ قمری تخریب و به طور تقریبی از بین رفته است.

مشهور است (به قول حدود سال ۱۲۹۹ هـ .ق) بر روی پی و شالوده قدیمی این بنا میرزا "علی اکبر نامی "از بلاد رامهرمز پس از خاکبرداری و نمایان شدن مرقد منوره و تسطیح اطراف بقعه عمارتی بسیار ساده با گنبدی ساقدار مخروطی با سنگ و گچ بنا نهاده و بر نوک گنبد آرم فلزی پنج تن آل عبا را نصب کرده است.

 

گویند: میرزا علی اکبر مدتی را در جوار این زیارتگاه به جاروب کاری مشغول بوده و در اواخر پیری نگهداری و تولیت امامزاده را به درویش قوچ علی (حدود سنه ۱۳۳۵ هـ .ق) یکی از افراد زاهد بومی سپرده و خود به اوطان قبلی (رامهرمز) مهاجرت کرده است.

در ضلع شمال شرقی این بنا پیش ایوانی گچی بعد از بنای ثانویه الحاق شده که محل ورود به مرقد مطهر می باشد این الحاقی به احتمال از طریق متولی بعدی ایجادشده است.

در وضعیت فعلی این بنا در سال ۱۳۷۸ هجری ــ شمسی توسط اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران به امید تجدید بنای جدید تخریب شده که پس از تسطیح کامل، نقشه آن در زمینی به ابعاد ۱۵×۱۲ متر فوندانسیون بندی شده، که ساختمان آن در حال تکمیل است.

شجره طیبه امامزاده سید قطب‌الدین ‌علیه السلام به استناد چندین کتاب معتبر عبارت است از « سید قطب‌الدین علی‌ابن جعفر‌ابن محمد‌ابن علی الکوفی‌ابن عیسی دولی‌ابن محمد‌ابن علی‌ابن عیسی‌بن محمد‌بن علی العریضی‌ابن حضرت امام جعفر صادق‌(ع)». این امامزاده عظیم‌الشأن دارای یک فرزند به نام حسین است که محل دفن آن ذکر نشده است.

 

به هر تقدیر گفتار فوق گویای این حقیقت است که تارپود این بنا اگرمربوط به اواخر دوره سلجوقی نباشد به احتمال در ردیف بناهای اوایل ایلخانان خواهد بود .افراد محلی در این منطقه با استناد به شجره نامه ای جدید(جدید و فاقد تاریخ تحریر)امامزاده سید قطب الدین علیه السلام را منتسب به احفاد امام جعفر صادق علیه السلام می دانند و نسبت به آن احترام زیادی هم قائل هستند.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها