نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
18. مرداد 1401 - 8:32
مدرس دانشگاه گفت: انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی بیشترین الهام و تاثیر را از حادثه عاشورا گرفته و امروز نیز آموزه های عاشورایی می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات داخلی و خارجی کشورمان باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،دکتر شاهرخ رضایی فر،مدرس دانشگاه و فعال سیاسی و اجتماعی در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی درخصوص ضرورت تبیین مکتب عاشورا در جامعه گفت:حادثه عظیم عاشورا و شهادت سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین و 72 تن از یارانش در کربلا، نقطه عطفی در تاریخ اسلام و به ویژه شیعیان به شمار می آید.

وی افزود:با این وجود نیز این حادثه تاریخی از بدو وقوع تا امروز که قرن ها از آن می گذرد تاثیری شگرفی در حوزه های مختلف اجتماعی، مذهبی، فرهنگی، سیاسی و اخلاقی مسلمانان و بویژه شیعیان گذاشته و اصولا فهم و شناخت جوامع شیعی بدون شناخت دقیق از مفهوم عاشورا و حادثه کربلا غیرممکن و محال است.

رضایی فر ادامه داد:بدیهی است حادثه عاشورا محدود به یک برداشت خاص و یا یک مفهوم خاص نیست و به سان خورشیدی که نور آن هر سطحی را روشن و هر معرفتی را افزون می کند، مکتب عاشورا نیز در صورت تبیین صحیح و دقیق در هر عصری می تواند هر جامعه ای را در عرصه های مختلف سیراب کند.

مدرس دانشگاه تصریح کرد:رفیع ترین آموزه های مذهبی و دینی، بی بدیل ترین فضایل اخلاقی، عمیق ترین مبانی سیاسی و گسترده تردین مفاهیم فرهنگی با حادثه عاشورا عجین شده است. اهمیت و ابهت حادثه عاشورا به گونه ای است که محدود به زمان و مکان خاصی نیست و اندوخته ها، آموزه ها، فضایل، بینش ها و درس آموخته های آن در هر شرایطی می تواند راهنمای جوامع اسلامی باشد.

وی افزود:بلافاصله پس از وقوع حادثه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و یارانش، موضوع تبیین حادثه عاشورا در منش و روش حضرت زینب (ع) متبلور شد و از آن روز تا کنون به اندازه توان و ظرفیت خود از این گنجینه گرانب ها، درس ها و نکات فراوانی آموخته است.

رضایی فر اظهارکرد:آزادی و آزادگی، دفاع از حق و حقیقت، عدالت طلبی، مبارزه با ظلم و فساد، ولایتمداری، امر به معروف و نهی از منکر، ایثار و جوانمردی، شهادت طلبی، ایستادگی و مقاومت، دفاع از مظلوم و بسیاری دیگر از مفاهیم عمیق اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اخلاقی در این حادثه مستتر است و به فراخور شرایط و نیازهای جامعه می توان امت اسلامی و شیعی را از آن سیراب کرد.

فعال سیاسی و اجتماعی گفت:تردیدی نیست انقلاب اسلامی ایران و استقرار نظام جمهوری اسلامی بیشترین الهام و تاثیر را از حادثه عاشورا گرفته و امروز نیز آموزه های عاشورایی می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات داخلی و خارجی کشورمان باشد.

وی تصریح کرد:همچنان که امروز شاهد هستیم ملت ایران در راه مقابله با تحریم های ظالمانه خارجی،  درس ایستادگی و مقاومت را از مکتب عاشورا درس گرفته و سیاست خارجی ایران با الهام از چنین آموزه ها و مبانی عمیقی، به الگویی برای ملت های مستضعف و ظلم ستیز و مقاوم تبدیل شده است.

رضایی فرادامه داد:از این رو ایام محرم و عزاداری سالار شهیدان علاوه بر صحنه های بی بدیل از عزاداری و هیات و تجمع و سینه زنی و روضه و نوحه که آثار و برکات آن در جامعه اشکار است نیاز به تبیین و شناخت دقیق لایه های پیچیده آن از سوی بزرگان و خواص است.

فعال سیاسی و اجتماعی در پایان گفت:بنابراین هرچه این شناخت و معرفت مبتنی بر وقایع دقیق و صحیح تاریخی مستند، مبانی فقهی و دینی مستدل و فضایل اخلاقی جهان شمول و عام پسند باشد، اعتلا و ارتقای چامعه اسلامی و شیعی را به دنبال خواهد داشت. امید است بزرگان و خواص در کنار عزاداری خالصانه برای سالار شهیدان به دنبال تببین و تحلیل مستند دقیق این حادثه عظیم نیز باشند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها