نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
18. ارديبهشت 1401 - 20:48
همایش نکوداشت مقام معلم با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات مجموعه فرهنگی ورزشی آموزش و پرورش گچساران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،صالح پور، مشاور و سرپرست معاونت توسعه و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پروش استان در این آیین گفت:موضوعی که امروز همه عزیزان گرد هم آمده اند بزرگداشت مقام معلم و همچنین تجلیل از معلم است،اگر بخواهیم شخصیت معلم را ارزیابی کنیم باید به فرهنگ غنی اسلام مراجعه کنیم چرا که فرهنگ ، دین و مکتب ما اسلام است.

جایگاه رفیع علم در اسلام

وی افزود:اگر به آیات و روایات نگاه کنیم، می بینیم در عرصه دانش، علم و معرفت آیات متعددی آورده شده است،اولین آیه ای که توسط جبرئیل برقلب مبارک پیامبراکرم(ص)نازل شد همان "خواندن" بود،بنابراین در هیچ مکتبی به اندازه اسلام  و جهان بینی اسلامی درباره ارزش علم سخن به میان نیامده است و اگر اسلام معلم را تکریم می کند به خاطر جایگاهی است که برای علم قائل است.

انتظار از نماینده گچساران و باشت

صالح پور ادامه داد:دوست داشتیم که از مسئولین مملکتی عزیزی هم در این آیین حضور می داشت تا برخی مطالب را روشن تر می گفتیم. امید هم این بود که نماینده شهرستان در جلسه حضور می داشتند و انتظار هم این بود در این چند سالی که از عمرپربرکت انقلاب می گذرد  و آنچیزی که مقام معظم رهبری درخصوص جایگاه علم و دانش و نیز جایگاه معلم عنوان کرده بودند، نیزبیان می کردیم تا آن دوستان و سروران گرامی که در دولت و بدنه حکومت قرار است تصمیم گیری کنند، این مطالب را می شنیدند و عملکردخودشان را با این مطالب مقایسه می کردند.

سخنان رهبر انقلاب درباره مقام معلم

وی بیان کرد:رهبرانقلاب در بخش عمده ای از سخنانشان به مناسبت مقام معلم فرموده اند که معلم نباید تشویش و غم زندگی داشته باشد.رهبری بازهم فرمودند که معلمین ما همیشه از مستضعف ترین اقشار جامعه هستند ،معلم بودن فوق همه چیزهاست .بنابراین گرامیداشت مقام معلم گرامی داشتن جایگاه علم و دانش است و در هیچ فرهنگ و مکتبی به اندازه اسلام به رعایت حقوق و جایگاه معلم توجه نشده است .رهبری بازهم فرموده اند که قشر معلم یکی ازعزیزترین ،زحمتکش ترین و مفید ترین قشر جامعه هستند.لذا معلم محور حرکت جامعه است و معیار کار درست را به نوجوانان و جوانان انتقال می دهد.

نگاه دولتمردان به آموزش و پرورش بایدتغییر کند

سرپرست معاونت توسعه و برنامه ریزی اداره کل استان ادامه داد:با این وجود اما چرا شاهد چنین اتفاقاتی در جامعه هستیم که دلیل عمده این است مسئولین باید آموزش و پرورش را به عنوان یک نهاد سرمایه ای تلقی کند نه یک نهاد مصرفی، و ایرادی که در جامعه و بین مسئولین ما بسیار است اینکه می گویند چون معلمین تعدادشان زیاد است اینها اضافی هستند که نگاه غلطی است.اگرچه معلم سرمایه مملکت است و نگاه دولتمردان به آموزش و پرورش بایدتغییر کند چراکه یک نگاه سرمایه ای است چرا که معلم سرمایه است.

سرانه پایین دانش آموزی درکشور

صالح پور گفت:یکی دیگر از مواردی که مسئولین باید نگاه ها را به آموزش و پرورش تغییر دهند، این است که بودجه را که تخصیص می دهند به اندازه عملکرد و فعالیتی باشد که آموزش و پرورش انجام می دهند ،مبحثی به اسم سرانه دانش آموزی داریم که در دنیا این سرانه برای هر دانش آموز 450دلار است که در کشورمان 150دلار است و واقعا کم لطفی به این مبحث صورت گرفته است.

وی ادامه داد:بودجه آموزش و پرورش ظاهرا 11درصد بودجه کل کشور است در حالی که زمانی 21درصد بودجه کشور را به آموزش و پرورش تخصیص داده بودند،وقتی مبلغی ناکافی برای عملکرد یک دستگاه بزرگ پیش بینی می شود که قریب به 20میلیون جمعیت دانش آموزی را در اختیار دارد، نباید انتظار بالایی هم دربحث رشد و تعالی دانش آموزان و نیز تعلیم و تربیت داشته باشیم.

سرپرست معاونت توسعه و برنامه ریزی اداره کل استان افزود:بنابراین باید نگاه ها به آموزش و پرورش تغییر کنند،نیروهای آموزش و پرورش اکثرا دارای تحصیلات عالیه هستند،اما می بینیم در مقایسه با جمعیت های دیگر دستگاه ها، واقعا در مضیقه هستند،یکی از کارهای که دولت باید انجام دهد باید توجه به به مسائل و معیشت فرهنگیان باشد که بتواند اثر بخشی مثبتی نیز به همراه  داشته باشد.

کمبود امکانات آموزشی در مدارس استان

صالح پور بیان کرد:تجهیز و اثر بخشی امکانات در مدارس مهم است امکانات نرم افزاری و سخت افزاری در مدارس سطح استان خیلی ضعیف است و خیلی امکانات هم فرسوده شده اند،تراکم دانش آموزی نباید در هر کلاسی بالاتر از 30نفر باشد و در برخی مناطق استان به علت نبود فضای آموزشی بالاتر از این عدد است .

ساختمانی مربوط به دوران حزب رستاخیز!

وی افزود:بعضا امکانات و فضای های فیزیکی در مدارس ما پاسخگوی نیازهای دانش آموزان نیست و خیلی از مدارس ما مربوط به دوران قبل از انقلاب است و همین ساختمان قدیمی آموزش و پرورش استان  مربوط به دوران حزب رستاخیز است .

صالح پور ادامه داد:بنابراین این مطالب را از این جهت عنوان می کنم که آنچیزی که نظام اسلامی گفته است با شرایطی که الان در آموزش و پرورش موجود است همخوانی ندارد،به این خاطر عرض می کنم که حداقل دولتمردان به چنین شرایطی که بر آموزش و پرورش حاکم است هم توجه کنند.

سرپرست معاونت توسعه و برنامه ریزی اداره کل استان اظهارکرد:نکته دیگر اینکه برنامه هایی تنظیم شود که مشارکت اولیای دانش آموزان در محیط آموزشی نیز بیشتر شود و بحث هیات امنایی مدارس را گسترش بدهیم،در مجموع اگر قرار براین باشد که جامعه ای پیشرفت کند راه این است که آموزش و پرورش را ببینند و شاخص هایی که در دنیا وجود دارد اگر در برخی موارد جلوتر بوده اند مربوط به نگاهشان به مقوله تعلیم و تربیت و علم است.

آخرین پیام از رتبه بندی معلمین در استان

وی افزود:اگر نیازها و خواسته های مشروع و قانونی آموزش و پرورش مرتفع شود شاید بسیاری از این مشکلات هم مرتفع شوند.اطلاع دارید که این موضوع رتبه بندی توسط مجلس مصوب شد و بعد به دولت رفت و آیین نامه ای نیز تنظیم شد و برای اجرا به آموزش و پرورش فرستادند که نظرات آموزش و پرورش استان ها و شهرستان ها را دریافت و نهایتا با ایرادهایی که وجود داشت، نظرات ارسال شد هرچند  آخرین پیام و اطلاعاتی که داریم قرار این است که ان شاءالله 15خردادماه برنامه رتبه بندی معلمان که همان صدور احکام است، صادر شود.

مطالبات قانونی و مشروع باشد

صالح پور گفت:البته این بحث رتبه بندی در پنج طبقه تنظیم شده است که هر کدام از معلمین محترم جزو این طبقات شغلی قرار خواهند گرفت .هرچند بحث رتبه بندی به فرهنگیان بازنشسته تعلق نخواهد گرفت.

پشت پرده تجمعات  معلمین در خیابان ها!

وی در پایان هم  تصریح کرد:پس اگر قرار است خواسته و مطالبه ای داشته باشیم در چارچوب قانون باشد. اگر کسی در خیابان شعار بدهد ممکن است پشت پرده کسانی هم باشند که موارد را به سمت و سوی دیگری هدایت کنند،لذا انتظار این است در چارچوب قانون مطالبات را پیگیری کنیم هر چند دولت هم دنبال این مهم است که این موارد را به یک جمع بندی نهایی برساند و این دو خواسته که هم بحث همسان سازی دائمی بشود و هم بحث رتبه بندی معلمان به موقع انجام خواهد گرفت.

اجرای سرود،موسیقی سنتی،نقالی دانش آموزان منتخب مسابقات فرهنگی_هنری،رونمایی از 10جلد کتالب تالیف فرهنگیان شهرستان و نیز تجلیل از معلمین نمونه و برگزیدگان مسابقات و جنشواره فرهنگیان کشور از دیگر برنامه ها در این آیین بود.

تصاویری از این آیین را مشاهده کنید.

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها