نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
2. اسفند 1400 - 13:01
آنچیزی که درگچساران به رغم غوغاهای فراوانی که درباره زمین خواری مطرح می شود، شایدهمان اعطاء و واگذاری اراضی ملی تحت عناوین مختلف به برخی افراد سودجو ،منفعت طلب و بانفوذ در جهت اهداف و مقاصد سیاسی باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،پدیده مذموم زمین خواری، کوه خواری و دست درازی به عرصه های منابع طبیعی که مقام معظم رهبری نیز برمبارزه جدی مسئولان قضایی با آن تاکید کرده اند، در سال های اخیر از سوی افراد سودجو در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد نیز گسترش یافته است.

هرچند زمین خواری تا پیش از این به نوعی بیشتر از سوی افراد خاصی رواج داشت اما درحال حاضر در کارگروه های مبارزه با زمین خواری ردپای برخی مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی نیز پیدا شده که واکنش های زیادی را هم به همراه داشته است.

اگرچه زمین‌خواری در اصل تصرف غیرقانونی اراضی ملی و زراعی از سوی افراد سودجوست که این پدیده به عنوان یک معضل اجتماعی در سال‌های اخیر رو به افرایش گذاشته که بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور سالانه ۳۰ تا ۳۵ هزار مورد زمین خواری شامل تصرفات و تجاوزات در کشور رخ می دهد.

 بنابراین در اواخر سال 93بود که با تاکید رهبر معظم انقلاب بر حفظ جنگل ها و مراتع و همچنین معرفی پدیده زمین خواری، کوه خواری و ساخت و سازهای غیرقانونی به عنوان یکی از موضوعات رنج آور، این امر از اهمیت بیشتری برخوردار شد تا افراد متخلف نیز مورد تعقیب قضایی قرار گیرند.

چند سالی است که روستائیان و مالکان مزارع اطراف گچساران همواره از تصرف عدوانی زمین‌هایی که قابلیت ساخت و ساز مسکونی و طرح های کشاورزی را دارند و یا در زمره اراضی ملی به شمار می روند، گلایه‌ دارند که طبق اظهارتشان در برخی موارد نیز تخلف هایی جهت رسیدگی به متولیان امر در دستگاه قضا نیز گزارش می‌شود .

با این تفاسیر نیز روز گذشته مردم روستای اسلام آباد (منطقه لیشتر) گچساران در تجمعی اعتراضی در محل زمین های واگذار شده به خواص و افراد غیر بومی، حضور یافتند و ندای برقراری عدالت از سوی دولت انقلابی و مسئولین شهرستانی را سر دادند.

یکی از اهالی در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی گفت:اصل موضوع از این قرار است که طی سنوات گذشته حدود صدها هکتار از اراضی ملی این منطقه به افراد نورچشمی و جریان های خاص و همچنین افراد غیر بومی واگذار شده است، و این در حالی است که صدها جوان جویای کار و فاقد یک متر زمین در این منطقه از این حق طبیعی و مسلم خود نیز بی بهره مانده اند.

وی ادامه داد:این مردم سالهاست از طریق نامه نگاری و مکاتبات اداری خواستار بررسی این مشکل بودند ولی متاسفانه خواسته یا ناخواسته، این مشکل مرتفع نشده و اکنون بعد از دومین تجمع اعتراضی این زخم کهنه به یک بحران در منطقه مبدل شده است و در مواردی باعث تنش و درگیری بین جوانان و افراد غیر بومی شده است.

یکی دیگر از اهالی این روستا بیان کرد:متاسفانه برخی افراد با استفاده از رانت و نفوذ ،به تنهایی ده ها هکتار را به نام خود و اعضای خانواده ثبت کرده اند و از شهرها و مناطق دیگر نیز افرادی با روابط خاص، ده ها هکتار از اراضی ملی  این منطقه را غصب کرده اند که اگر قرار بر استفاده باشد حق جوانان این منطقه است و چنین موضوعاتی باعث نارضایتی شدید اهالی  شده است.

 دیگری هم ادامه داد:اما جای سوال اینجاست که چرا تنها یک خانواده ۱۰ تا ۵۰ هکتار را تصرف کرده است، ولی یک خانواده یا یک جوان بیکار که خواستار تشکیل خانواده و کسب روزی است، از یک متر زمین برای امرار معاش نیز بی بهره مانده است.

وی افزود: مسئولان مربوطه قبل از اینکه مشکلی در سطح منطقه ایجاد شود و این بحران نی در ادامه عواقب جبران ناپذیری را موجب شود، چاره ای را برای حل این معضل و این مطالبه عمومی بیاندیشند و عدالت اجتماعی را به صورت نسبی برقرار کرده و امید را در میان جوانان این دیار زنده کنند.

اما در پایان می توان گفت؛آنچیزی که در گچساران به رغم غوغاهای فراوانی که درباره زمین خواری مطرح می شود، شایدهمان اعطاء و واگذاری اراضی ملی تحت عناوین مختلف به برخی افراد سودجو ،منفعت طلب و بانفوذ در جهت اهداف و مقاصد سیاسی باشد که گلایه های شهروندان از این همه بی عدالتی در سال های اخیر را صد چندان کرده است.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها