نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
21. بهمن 1400 - 13:32
مدافع حرم گفت:برای چاپ ،پخش و انتشار اعلامیه های حضرت امام، منزلی در محله سادات که مخفی بود اجاره شد تحت عنوان شرکت نقشه برداری درالی که از یک مدرسه در باشت یک عدد دستگاه تکثیر مخفیانه نیز سرقت شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، سردار عبدالله صابری، مدافع حرم در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی به بخشی از مبارزات انقلابی مردم گچساران در مبارزه با "رژیم پهلوی" پرداخت و با بیان آیه ای از قرآن کریم گفت:"قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلُ ۚ كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُشْرِكِينَ (روم، 42)بگو که در زمین سیر کنید پس بنگرید تا عاقبت طوایف پیش از خود که اکثرشان (کافر و) مشرک بودند چه شد؟".هرچندبه حکم قرآن و سفارش آن بر ما فرض شد که اگر چیزی از گذشته می‌دانیم بازگو کرده و به دیگران منتقل کنیم شاید مفید باشد و موثر شود.

وی درادامه افزود:قبل از انقلاب به دلایلی در قم مستقر و مشغول تحصیل علوم دینی بودم با آقای شهید حجت الاسلام بشارت (ره) حشر و نشر داشتم روزی به من گفت در گچساران کشتار شده و تعدادی از شهروندان عزیز را به شهادت رسانده و باعث خوف و خفقان شدید در گچساران شده است و لازم است به گچساران سفر کرده و اگر خدای سبحان توفیق دهد این جو سنگین و ساکت را بشکنیم و مسیر انقلاب از سر گرفته شود.

صابری ادامه داد:ما به اتفاق ایشان به گچساران عازم شدیم وقتی به گچساران رسیدیم دوستان و آشنایان و کسانی که در روند انقلاب دخیل بودند را جمع و جور کردیم ابتدا از اوضاع و احوال مطلع شدیم و پس از بررسی کامل تقسیم کار شد بنا شد تعدادی فعالیت تبلیغات علنی و تعداد فعالیت مخفی و غیر علنی انجام دهند که فعالیت‌های تبلیغ علنی بیشتر مربوط به راه اندازی و اداره راهپیمایی‌ها و مجالس سخنرانی و اداره مساجد و تحرک عمومی و اجتماعی بود. و فعالیت های مخفی نیز بیشتر حول دریافت اعلامیه ها و بیانیه ها و سخنرانی های حضرت امام از پاریس و قم و انتشار وسیع آن در شهرها  به علاوه بعضی فعالیت های تخریبی مربوط به اماکن فساد و ترساندن رژیم از تشدید خفقان مثل "کوکتل مولوتوف" و انفجارهای تهدید آمیز در شرکت نفت برای ادامه اعتصاب و ترس ساواک از خشونت بود.

این مبارز انقلابی گچساران تصریح کرد:تعدادی از بزرگان و سرداران اصلی امثال شهید حجت الاسلام بشارت، بهرام تاجگردون ، محمد زید بهبهانی بیشتر به امور اداره کلی حرکت مردمی و فعالیت های عمومی و اجتماعی را داشتند و تعدادی از دوستان امثال آقایان خواجوی ،خورشیدی آزاد، آقای عبدی پور و...مشغول چاپ و تکثیر پخش اعلامیه‌های امام را به عهده داشتند. البته افرادی امثال تقی شریعتی، مرحوم نبی زاده، ذوالفقار صابری و... گروه اول و بعضی اوقات گروه دوم را نیز همراهی می‌کردند یعنی این ها درسطح اول اداره کلی انقلاب نقش داشتند و هم در صحنه عملی و میدانی فعالیت های مخفی را کمک می کردند.

صابری ادامه داد:برای چاپ ، پخش و انتشار اعلامیه ها منزلی در محله سادات که مخفی بوده اجاره شد تحت عنوان شرکت نقشه برداری (پیمانکاری راه) تامین شد و از  یک مدرسه در باشت یک عدد دستگاه تکثیر مخفیانه مصادره شد( سرقت شد) و یک دستگاه تایپ و "فتواستنسیل" از محلی دیگر تامین شد و در مجموع یک دستگاه تایپ، فتواستنسیل، یک دستگاه تکثیر (زیراکس) برای چاپ ماشینی و تکثیر در تیراژ چند هزار نفری در ظرف کمتر از چند ساعت تهیه شد.

وی افزود: زمانی که حضرت امام(ره) در پاریس اعلامیه صادر می‌کردند و به قم منزل آقای" پسندیده" (برادر حضرت امام ره)  ارسال می‌شد و ما از منزل آقای پسندیده تلفنی آن اعلامیه را دریافت می کردیم و آن را چاپ و تکثیر می کردیم مجموعه تمام این سیر شاید از سر شب تا آخر شب طول نمی کشید یعنی از ساعت ۷ شب امام اطلاعیه و یا بیانیه خود را به آقای پسندیده در قم می فرستادند ما ساعت ۱۲ شب آن اطلاعیه را چاپ و تکثیر کرده و در اکثر منازل مردم انداخته بودیم یعنی چیزی در حدود ۵ تا ۶ ساعت بعد ارسال اعلامیه امام(ره) از پاریس و صبح زود که مردم از خواب بلند می شدند اطلاعیه امام در پشت در داخل منزل شان را دریافت می‌کردند و به هیچ وجه ساواک نتوانست در طول این دوره که بیشتر از یک ماه طول کشید به افراد چاپ و دسترسی پیدا کند و به تدریج ساواک ضعیف و در پایان کار تمام شد و اساساً ساواک از کار افتاد.

این مبارز انقلابی گچساران درادامه اظهارکرد:اما اقدامات مهمی برای ترساندن ساواک انجام شد از جمله اقدام برای تخریب مشروب فروشی که  معروف به مشروب فروشی کهگیلویه و بویراحمد بود (نزدیک شرکت پخش پپسی کولا) و اقدام برای تخریب برای کتابخانه شهر که محل فروش و تبلیغ فرهنگ شاهنشاهی و کتاب‌های ضاله بهائی و شاهی بود، اقدام برای انفجار در بعضی لوله‌های شرکت نفت و تخریب مرکز حزب رستاخیز و سینمای شهر شد و بانک که نماد شاهنشاهی بود.

وی ادامه داد:بنابراین برای راهپیمایی ها چند بار رژیم تلاش کرد که با سرکوب و خشونت جلوگیری کند و با اقدامات مناسب که انجام شد از جمله اقدام در مقابل آنها و مقاومت جانانه جوانان در تخریب بعضی اماکن وابسته به رژیم عملاً اراده مردم حاکم شد و راهپیمایی ها ادامه پیدا کرد و رژیم مجبور به پذیرش راهپیمایی شد و در راهپیمایی های چند هزار نفری عمومی، سخنرانان هم آزادانه حرف می‌زدند و پیام انقلاب را به مردم منتقل می‌کردند. و به تدریج با تلاش های وسیع و گسترده و همه جانبه در ابعاد مختلف زمینه پیروزی انقلاب در شهر گچساران به ثمر  نشست.

وی افزود:در پایان جا دارد که از خدمات و نقش فعال برادر ارجمندم مرحوم مغفور "حاج علی خواجوی" که درگذشت ایشان موجب صدمه و ناراحتی شدید همه دوستان شد، یاد کنم و باید گفت در گروه دوم مبارزات انقلابی مردم شهرنقش مهمی داشت و به خاطر تجربه و توان فکری بالایی که داشت هم به گروه اول کمک فکری می کرد و هم به گروه سوم که میدانی و اجرایی بودند کمک و پشتیبانی شایسته ای داشت انشاالله در نزد خدای سبحان ،مأجور و موجب غفران و رحمت الهی قرار گیرند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت