نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
6. دى 1400 - 12:33
صادقی اگفت:"حاج قاسم" به شخصه دنبال راه اندازی مکتب و مسلک خاصی برای مشهور شدن نبود ، او دنبال بندگی بود عشق به آرمانی که به نور قرآن منور و مقدس بود و خود نیز در چشمه زلال این معرفت مقدس شد الگو و سرمشق شد ، و این محبوبیت تا فراتر از مرزها توسعه یافت .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،«روانبخش صادقی» خبرنگاری است که در دوران هشت سال دفاع مقدس با حضور در میان رزمندگان و میدان جبهه و جنگ، صحنه های به یاد ماندنی از عشق به وطن و دفاع جانانه دلاور مردان ایرانی را در برابر دشمن بعثی عراق ثبت و ضبط کرده است.

وی سال‌ها با صدای گرم و چهره مصمم و گزارش‌های به یاد ماندنی خود در صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد در روزگارانی که هیچ رسانه مکتوب و مجازی هم در این استان نبود عنوان تنها خبرنگار استان را در آن وران به همراه داشت.

به همین بهانه و در آستانه دومین سالگرد شهادت "حاج قاسم سلیمانی" گفتگویی با موضوع شاخصه های مکتب شهید سلیمانی ترتیب دادیم که در ادامه آمده است.

روانبخش صادقی، خبرنگار پیشکسوت دوران دفاع مقدس در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در این خصوص گفت:در فرصت مغتنم حیات طیبه ، انسانهایی سعادتمند هستند که با تمسک به حبل المتین الهی و نیز بهره گیری از این گنجینه بزرگ خودشناسی را بستر خداشناسی قرار داده و با تشخیص و درکی عالمانه راه خوب از بد را تمیز دانسته تا از این گذرگاه به قله های کمال و سعادت برسند.

وی افزود:بنابراین تلمذ در مکتب رهایی بخش آن وارستگان که "حاج قاسم" نیز محور پردازش ماست ، اگر چه شاید سخت به نظر برسد ولی آنچنان هم آسان نیست ، سختی بخاطر دلبستگی های ما نسبت به مظاهر دنیاست و قطعا تسهیل نیز دوری از این دلبستگی ها خواهد بود.

صادقی ادامه داد:پس در طول تاریخ ، انسان ها و به خصوص وارستگان و خواص در معرض آزمون های سخت و دشوار قرار گرفتند ، و با تکیه بر فرهنگ‌ و حقیقت حیات طیبه ضمن دستیابی به تعالی و کمال انسانی ، برای انسان های دیگر نیز الگو و سرمشق شدند که بهترین این فرصت ها ، بعد از 124 هزار پیامبر و فرستاده الهی، در دوران رسالت تمام پیامبران یعنی پیامبر خاتم (ص) و دودمان مطهر حضرت ایشان به وقوع پیوست که در نتیجه هم جاودانه و سر مشق شد.

خبرنگار پیشکسوت دوران دفاع مقدس افزود:با این وجود نیز حادثه عظیم عاشورا نقطه عطف تاریخ حیات طیبه شد و تا به امروز به عنوان بهترین و برترین ابزار برای مسیر تعالی و کمال انسانی به شمار می رود، اما خوشبختانه در عصر و زمان ما نیز با مجاهدت های عالمان و فرهیختگان ، به خصوص مراجع عظام تقلید و در راس آن امام راحل توفیق احیای آن فرهنگ‌ غنی که همواره مورد خشم و غضب حاکمان زر و زور و تزویر بود، نصیب این ملت بزرگ شد.

 صادقی تصریح کرد:وقوع حادثه عظیم‌ سرنگونی طاغوت و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری امام راحل و دیگر مجاهدت ها، که بدنبال آن تغییر معادلات دنیای کفر و استکبار و نیز تحمیل جنگ بر ملت ایران که این حادثه نیز بستری برای آزمونی دیگر شد، اما دفاع مقدس نیز در امتداد حادثه عاشورا بود تا سربازانی همچون "حاج قاسم ها "را در خود پرورش دهد.

وی ادامه داد:بنابراین انقلاب اسلامی  خود مکتب بزرگی برای پرورش انسان های بزرگی چون حاج قاسم سلیمانی شد،جوانی روستایی از دیار کریمان ، پا به عرصه وجود گذاشت و در دامان پدر و مادری پاک و مخلص و مومن ساخته و پرداخته شد ، تا امروز ما از او به عنوان یک الگو و سر مشق درس گرفته و دنیا نیز به عظمت و شکوه آن ستاره بی بدیل مباهات کند .

خبرنگار پیشکسوت دوران دفاع مقدس اظهارکرد:باید توجه داشت که معادلات قدرت های بزرگ تحت تاثیر آموخته های حاج قاسم که برگرفته از مکتب عاشورا و دفاع مقدس بود،رقم می خورد تا آنجا که قطب های قدرت پوشالی همه سعی و تلاش خود را برای شهادتش به کار گرفتند ، تا او را از مکتب بزرگ عاشورا حذف کنند و غافل از آنکه این مکتب  همچنان مملو از حاج قاسم ها خواهد بود.

وی بیان کرد:اما "حاج قاسم" که بود ، چه کرد ، چه قدرتی داشت ،  چگونه عمل کرد ، که اینچنین نام او نقل محافل ایمانی و همچنان وحشت برای دشمنان ماست ،زهد و تقوای الهی ، وارستگی ، ساده زیستی، تزکیه نفس و خلوص نیت از "حاج قاسم" شخصیتی ساخت که در مقابل آفات دنیا واکسینه شد ، درخت این شخصیت تنومند و شاخ و برگ هایش نیز سایبان روح خسته ما شد.

صادقی گفت:درحقیقت "حاج قاسم" با معرفتش با ایمانش با دلش با روحش مانوس شد ، خالص شد خدایی شد و فتح قلوب کرد ، فرماندهان و به تعبیر خود "شهید سلیمانی" سربازان زیادی بودند که با همین سلاح ایمان ، قبل از ستیز با دشمن ، جهاد اکبر را در مبارزه با نفس اماره در خود متجلی کردند  تا بتوانند در مقابل دشمنان دیگر نیز توفیق پیدا کنند.

خبرنگار پیشکسوت دوران دفاع مقدس درادامه نیز اظهارکرد:شنیدیم وقتی از "حاج قاسم" پرسش شد که شما محبوبیت بزرگی در بین مردم دارید، پس نامزد ریاست جمهوری شوید ، چه زیبا پاسخ دادند که "من نامزد شهادتم و برای رسیدن به آن همه خاکریزها را زیر پا میگزارم" .

وی ادامه داد:حتما این وصیت و پیام شهید حمیدباکری را مرور کردید ، که مجاهدان دفاع مقدس را در چشم اندازهای دور و نزدیک مقایسه ای زیبا کرده بودند و متاسفانه برخی هم در این معیار در آخر جدول قرار گرفتند یعنی رفتند دنبال غنائم و پاداش های دنیایی و معامله دنیایی را بر معامله اخروی ترجیح دادند، ولی "حاج قاسم" به واقع نمره عالی گرفتند و مشمول لغزش های دنیا طلبی و مقام پرستی نشد ، "حاج قاسم" واکسینه بود و بیمار سیاست زدگی و جناح و باندهای دنیا نشد ،  وامدار هیچ گروهی نبود جز در مسیر حضرت صاحب الزمان (عج)و آرمان های امام (ره)،مقام معظم رهبری ، شهیدان و پیوستن به آنان اندیشه دیگری نداشت.

صادقی اظهارکرد:بنابراین ملاک و میزان بندگی خداوند همان تقوای الهی است و سردار سلیمانی  نیز با تقوا ساخته و پرداخته بندگی شد و با اخلاق و تواضع فتح قلوب کرد و جاودانه شد،حاج قاسم  شاید به علوم حوزوی فقهی و فلسفی آنگونه که باید علم نداشت اما با ایمان به خدا و دوری از دنیا خود مکتب و مدرسه شد و امروز همه انسان های پاکباخته و دلباخته را به تلمذ در مکتب خود علاقمند کرده است ، انسان وقتی زندگی چنین شخصیت های بزرگی را مرور می کند بی تکلفی و بی ادعایی و خلوص را در وجود این انسان به عینه می بینند که مصداق آن وصیت آن شهید در نگارش نام سرباز بر سنگ مزارش است.

وی تصریح کرد:وقتی ملاک و میزان بندگی تقوا باشد هم خلق و هم خالق هر دو خریدار تو خواهند بود ،دوستدار و علاقمند تو خواهند بود و "حاج قاسم" نیز با این فرهنگ و منشور مکتب دار ، مدرسه دار و درس آموز شد ،آیا ما هم می توانیم راه حاج قاسم ها را بپیماییم و قطعا مکتب حاج قاسم دانش آموختگانی فاخر و عالم دارد .

خبرنگار پیشکسوت دوران دفاع مقدس اظهارکرد:نگاه "حاج قاسم" بلند ، عزمش راسخ ، همتش بلند و اراده اش پولادین بود ، در راه اعتلای ارزش های الهی و انسانی و او شایسته چنین منشوری شد ،دل بریدن از تعلقات فریبنده دنیا ، دل سپردن به فطرت خداگون ، تمسک به کلام وحی و تاسی از سیره اولیای الهی ، عشق به بندگی و کسب معرفت الهی در سایه تقوا ، احساس مسئولیت و بندگی خدا ، مسیرهای خلوصی بود که از "حاج قاسم" انسانی کامل ساخت تا محبوب خلق و مقرب درگاه خالق شود ، اگر ما بخواهیم هم می توانیم و این راه به روی کسی بسته نیست ، همت می خواهد و ایمان تا مصداق راه و منشور او شویم .

صادقی افزود:اما "حاج قاسم" به شخصه دنبال راه اندازی مکتب و مسلک خاصی برای مشهور شدن نبود، او دنبال بندگی بود عشق به آرمانی که به نور قرآن منور و مقدس بود و خود نیز در چشمه زلال این معرفت مقدس شد الگو و سرمشق شد ، و این محبوبیت تا فراتر از مرزها توسعه یافت.

وق گفت:اگر در جامعه ما متولیان امر و خدمتگزارانی که داعیه نوکری ولی نعمتان انقلاب را دارند این منشور و مکتب را چراغ راه خود کنند حتما در این مسیر خدمت به مردم توفیق خواهند یافت ، نه تنها مسئولان همه آحاد ملت حتی اگر خانواده ها در تربیت فرزندان خود از الگوی حاج قاسم استفاده کنند پس در ترویج این فرهنگ همت کرده اند،هرچند تربیت و پرورش از کودکی آغاز شکل گیری شخصیت انسان می شود ، و اگر در کنار آموزه های دینی از الگوی  "حاج قاسم" استفاده شود قطعا سودمند و اثر بخش خواهد بود .

خبرنگار پیشکسوت دوران دفاع مقدس  درادامه نیز اظهارکرد:امروزه انقلاب اسلامی نور امیدی است در دل های مظلومان عالم و وجود شخصیت های بزرگی همچون "حاج قاسم ها" مایه امید برای آزادی خواهان جهان است ، باید همت کنیم تا با ترویج فرهنگ حاج قاسم ها راه توسعه شهادت طلبی مبتنی بر ارزش های الهی را چراغ راه آزادی خواهان و توفیقات آنان کنیم .

وی درپایان گفت:بنابراین مسئولند در پیشگاه خدا آنانکه قدر این مجاهدت ها را ندانند و پاسدار خون مردان بزرگی چون حاج قاسم ها نباشند ،و درپایان نیز به روح بلندش سلام و درود می فرستیم و از خدای بزرگ می خواهیم ما را در مسیر راه و منشور زیبای او که بر گرفته از منشور قرآن و عترت است توفیق بیش از پیش دهد .

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها