نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
19. آبان 1402 - 8:55
قیام 19 آبان گچساران در جنوب بی‌نظیر است، قیامی که همه اقشار اجتماعی را در سراسر ایران به حرکت واداشت چراکه موج این قیام الهام گرفته از 17 شهریورماه 57 بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،یدالله مرادی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص قیام 19 آبان 57 در گچساران گفت: معمولاً ملت‌های بزرگ در طول تاریخ کارها، حرکات و اقدامات تأثیرگذاری انجام دادند که این حرکت‌ها مانندی قله‌های رفیعی هستند که تاریخ آن‌ها را ساخته است.

وی افزود: ملت ایران نیز در کل از این موضوع به دور نیست و ما در انقلاب اسلامی عظمت‌ها و شاهکارهایی را دیدیدم که از 15 خرداد 42 شروع می‌شود و همچنان ادامه دارد و جریان‌هایی همچون 9 دی‌ها را خلق می‌کند و گرامیداشت و مناسبت‌های چون 13 آبان ماه‌ها نیز ناشی از این پدیده است.

مرادی اظهار کرد: اما در گچساران حادثه‌ای رخ داد که هم تاریخی، هم‌مذهبی، هم انقلابی و هم نمادی از مطالبه و جوشش مردمی بود، گچساران شهری با ماهیت صنعتی است که مسئله نفت در تمامی عوامل آن نقش پررنگی دارد در رفتارها، گویش‌ها، عملکردها و دیگر موارد و حتی در ساختار اقتصادی شهر، نفت تأثیرگذار بوده است درحالی‌که در جریان انقلاب اسلامی هم یک آگاهی بخشی خوبی در مردم این منطقه وجود داشت.

تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: بنابراین این آگاهی بخشی و حرکت باعث شد تا از همان اوایل به صحنه آمدن حضرت امام (ره)؛ گروه‌ها و دسته‌هایی از بازار، فرهنگیان و از صنعت نفت مثلثی را برای ایجاد تحول و دگرگونی در ایران و به‌تبع هم در گچساران شکل دهند به‌طوری‌که شاهد چند اتفاق بزرگ در گچساران بودیم.

وی در ادامه تصریح کرد: اتفاقاتی همچون اعتصاب بزرگ کارکنان صنعت نفت که به‌نوعی کمر رژیم پهلوی را شکست و باعث شد تا حضرت امام (ره) نیز نماینده‌ای به جهت قدردانی به گچساران بفرستند و از کارکنان صنعت نفت نیز تشکر کنند چراکه مبنای درآمدی رژیم پهلوی را اعتصاب کارکنان نفت قطع کرد که این حرکت در ادامه مبارزات انقلابی مردم بسیار تأثیرگذار بود.

مرادی افزود: در ادامه نیز اعتصاب فرهنگیان که به‌نوعی پرجوش‌ترین وجدی‌ترین گروه انقلابی درون اجتماع ما به شمار می‌رفت را داشتیم که این فرهنگیان با قشر جوان و دانش آمور سروکار داشتند و که خیلی زود توانستند تحرکاتی را ایجاد کنند.

تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: اما ضلع دیگر این مثلث بازار بود و شاید یکی از محدود مکان‌هایی  بود که این‌قدر پررنگ و جدی و همه هم با مبانی دینی و اعتقادی دست به اعتصاب زدند و درنتیجه هم کار بزرگ‌تری را انجام دادند، وقتی اعتصابات کارکنان صنعت نفت خیلی بالا گرفت و دولت وقت برای اینکه بتواند اعتصاب را بشکند کارکنان نفت را در مضیقه قرارداد و حقوق و دیگر خدمات به کارکنان را قطع کرد درحالی‌که این بازار گچساران بود که در اقدامی ارزشمند به صحنه آمدند و کمک‌های مالی نیز به کارکنان صنعت نفت برای ادامه مبارزات انقلابی در گچساران انجام دادند.

مرادی در ادامه اظهار کرد: بنابراین همه این موارد شرایطی را به وجود آورد که قیام دیگری در گچساران نیز شکل بگیرد، هرچند اول مهرماه 57 عملاً مدارس و معلمین در اعتصاب بودند و هرروز تظاهرات و اعتراضات به رژیم پهلوی بیشتر هم می‌شد که در همین ایام نیز تیراندازی رژیم به مسجد صاحب‌الزمان (عج) شهر را هم نظاره‌گر می‌بودیم مسجدی که محل سخنرانی‌ها بود و نکته جالب اینکه عموماً جوانان و نوجوانان در این محفل‌ها حضور داشتند.

وی افزود: بنابراین نقش مرحوم حجت‌الاسلام «متقی کاشانی» و حجت‌الاسلام «شهید بشارت» در این قضایا بسیار پررنگ بودند، از معلمین نیز حاج بهرام تاج گردون، مرحوم باغ سرداری، مرحوم هوشنگ مقام، حاج راهی، حاج صابری، حسن رمضان زاده، مرحوم علی خواجوی و از بازار نیز حاج محمدابراهیم شریعتی و عزیزان دیگری نیز نقش داشتند که به هر وسیله  هم برنامه‌ها و تظاهرات را مدیریت می‌کردند.

مرادی گفت: بااین‌حال نیز صبح روز 19 آبان ماه 57 ساواک گچساران اقدامی توهین‌آمیزی ترتیب داد و  بخشی از اراذل‌واوباش شهر و حتی زنان بدکاره شهر را به مقابله با مردم واداشته بودند درحالی‌که با حمایت و پشتیبانی خودروهای نظامی عنوان جاوید شاه به راه انداخته که این موضوع به غیرت شهروندان گچسارانی و روح انقلابی گری مردم برخورد.

تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: بااین‌وجود نیز عصر آن روز (19 آبان) با اعلامیه‌هایی که رهبران آن موقع انقلاب صادر کردند، جمعیت زیادی از مردم گچساران در مسجد جامع (شهیدان) اجتماع بزرگی به راه انداختند که «حجت‌الاسلام جزایری» هم در این مسجد به‌عنوان امام جماعت فعالیت داشتند.

وی افزود: در آن روز مردم هم در یک محیط مذهبی بنام مسجد هم با آگاهی شعار می‌دادند و «حاج بهرام تاج گردون» و «محمد زید بهبهانی» و چند تن دیگر نیز سخنرانی‌هایی داشتند که در این هنگام دو خودروی نظامی از هنگ بهبهان روبروی مردم صف‌آرایی کردند و بعد از مدتی بدون اخطار و به‌صورت ناگهانی اقدام به شلیک مستقیم گلوله کردند که در ادامه نیز تعدادی از جوانان شهر نیز در خون غلتیدند و شهد شیرین شهادت نوشیدند.

تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: بنابراین یک شخصیت بازاری بنام «سید نجف بلادیان» که خیاط بودند و عامل توزیع بسیاری از کتاب‌ها، اعلامیه‌های و مجلات مذهبی در شهر بودند جزو اولین کسانی که در مسجد شهیدان گلوله خوردند و جوانان دیگری همچون «مذکور پارسی» که آن دوران در دانش‌سرای تربیت‌معلم مشغول به تحصیل بودند نیز به شهادت رسیدند.

وی افزود: شهید «حسین امینی» نیز دانش‌آموز فعالی که همان سال انجمن اسلامی دانش‌آموزان را تشکیل داده بودند که بعد از تیراندازی در مسجد شهیدان و متفرق شدن مردم در محل ساختمان فعلی کانون جوانان بسیج به ضرب گلوله رژیم پهلوی به شهادت رسیدند.

مرادی گفت: «شهید فراشبندی»، «شهید کیامرثی» و «شهید پرویزی» نیز از دیگر فرزندان این دیار بودند  که در 19 آبان ماه 57 به شهادت رسیدند، اما در ادامه نیز فواره خون این 6 شهید والامقام انقلاب به سراسر ایران کشیده شد و قیام 19 آبان 57 گچساران سرمشق و الگویی شد برای ادامه مبارزات انقلابی در سراسر کشور.

تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: بنابراین قیام 19 آبان گچساران در منطقه جنوب بی‌نظیر است، قیامی که همه اقشار اجتماعی را در سراسر ایران به حرکت واداشت چراکه موج این قیام الهام گرفته از 17 شهریورماه 57 بود که هنوز مردم داغ و التهاب کشتار مردم را در میدان ژاله تهران داشتند و 13 آبان ماه نیز حادثه تلخ‌تری در دانشگاه تهران نیز رخ‌داده بود بااین‌وجود نیز پیوند سه رخداد 17 شهریور،13 آبان و 19 آبان 57 باعث تسریع درروند پیروزی انقلاب اسلامی در کشور شد.

مرادی گفت: بنابراین باید اهداف این قیام ارزشمند نیز برای نسل‌های کنونی تبیین شود و تاریخ گچساران و مبارزات انقلابی مردم گچساران بایستی هم پاس داشته شوند، باید اهداف و آرمان‌های شهدا را بهتر مدنظر قرار دهیم و اگر مشکلاتی هم در کشور وجود دارد باید در سایه دقت، تیزهوشی و هوشیاری نیز آرمان‌های شهدا را دنبال کنیم، وظیفه بزرگی که متوجه نسل کنونی و به‌خصوص دولتمردان و انقلابیون خواهد بود.

انتهای خبر/

 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها