نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
16. مهر 1400 - 20:39
هرچند این روزها بیماری کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد همچون دیگر مناطق ایران روند نزولی به خود گرفته است اما به دلیل عادی‌انگاری در برخی شهرستان‌ها موج جدیدی از این بیماری دور از انتظار هم نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،با عبور اکثر نقاط کشور از قله خیز پنجم کرونا و نزولی شدن روند بستری ها، اکثر نقاط کشور از وضعیت قرمز خارج شده اند، ولی همچنان رعایت دستورالعمل بهداشتی، حتی برای افرادی که واکسن زده‌اند، ضروری به نظر است.هرچند تاکنون ۴۳ میلیون و ۹۵۳ هزار و ۱۰۶ نفر دز اول واکسن کرونا و ۱۸ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۶۴ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۲ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۱۷۰ دز رسید.

بر این اساس نیز در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۲ هزار و ۱۹۷ نفر رسید،امروز همچنین بعد از ۸۲ روز، موارد فوت روزانه بیماران کرونایی در کرونا به کمتر از ۲۰۰ نفر کاهش یافت که آخرین بار، روز ۲۷ تیرماه، فوت بیماران کرونایی، کمتر از ۲۰۰ نفر بود.

بنابراین برطبق آمارهای رسمی نیز هفت شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۸۵ شهرستان هم در وضعیت آبی قرار دارند. در حالی که  در استانمان نیز شهرستان های بویراحمد و کهگیلویه در وضعیت نارنجی؛گچساران، باشت، چرام، مارگون، لنده در وضعیت زرد و نیز شهرستان های دنا و بهمئی در وضعیت آبی قرار دارند.

با این وجود نیز در شرایطی که روند کاهشی آمارهای کرونایی در کشور با شیب ملایم نسبت به ماه گذشته ادامه دارد که برخی کارشناسان معتقدند بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در طولانی شدن دوره به ثبات رسیدن نرخ ابتلا داشته باشد.

کارشناسان براین باورند اگرچه سرعت واکسیناسیون هم اکنون با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بسیار سریعتر از گذشته شده اما نباید فراموش کرد که واکسیناسیون درصورت تکمیل فرآیند می‌تواند از نرخ بستری بیماران بدحال کاسته و هرگز مانع از بیماری یا انتقال آن نیست به همین دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و البته رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در این زمینه نقش کلیدی و تعیین کننده‌ای دارد.

برهمین اساس مسئولان با درنظر گرفتن کاهش محدودیت‌ها در آینده نزدیک تصمیم براین دارند که برای شکستن زنجیره انتقال بیماری محدودیت‌هایی برای افرادی که همراهی لازم در زمینه طرح ملی واکسیناسیون نداشته‌اند ایجاد کنند که براساس آن داشتن کارت واکسیناسیون برای دریافت برخی از خدمات الزامی شده است.

هرچند این روزها بیماری کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد همچون دیگر مناطق ایران روند نزولی به خود گرفته است اما به دلیل عادی‌انگاری در برخی شهرستان‌ها موج جدیدی از این بیماری دور از انتظار هم نخواهد بود.

بنابراین رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفته است که درصد موارد مثبت در دو هفته گذشته بویراحمد، چرام، کهگیلویه و لنده به ترتیب  34، 30 و 29 درصد بوده که نگران‌کننده است و در هفته‌های آینده می‌تواند موج جدید بیماری کرونا را در استان بوجود آورد.

یزدان پناه بیان کرده که رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون باید در استان در زمان کمتری به اتمام برسد تا شاهد موج جدیدی در استان نشویم، بنابراین در شهرستان‌های دنا، مارگون و باشت استقبال مردم و دانش آموزان از واکسیناسیون بی نظیر بوده که احتمالا در روزهای آینده واکسیناسیون نوبت اول در این شهرستان‌ها به‌اتمام برسد و شاهد بازگشایی مدارس، کاهش موارد مثبت،  موارد بستری  و مرگ و میر در این شهرستان‌ها خواهیم بود.

این در حالی است که آرین غلامیان،مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران در این خصوص گفت: تا کنون 69872 واکسن در نوبت اول و 37830 واکسن در نوبت دوم تزریق شده است که نسبت به گروه هدف بالای ۱۲ سال، شهرستان گچساران از میانگین استان و کشور سرعت بالاتری دارد.

وی افزود:بنابراین چند روزی است که واکسیناسیون دانش آموزان بالای ۱۲ سال آغاز شده است، اگر چه تاکنون ۵۸۰۵ دانش آموز واکسینه شده اند، اما انتظار می رود والدین و مدیران مدارس در راستای ترغیب این گروه سنی به سمت مراکز واکسیناسیون همکاری بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه گفت: از کلیه ظرفیت ها و فرآیندهای بومی به منظور افزایش سرعت واکسیناسیون با حفظ کیفیت آن بهره برده ایم و کلیه مراکز شهری، روستایی و پایگاه های بهداشتی را فعال و چندین پایگاه تجمیعی نیز در شهرستان ایجاد کرده ایم.

غلامیان ادامه داد: همچنین در راستای بهبود کار نیز تیم های سیار واکسیناسیون راه اندازی شده اند که با حضور در سطح بازار، اصناف،مراکز خرید، کمپ های بهزیستی و حتی درب منازل نیز واکسیناسیون افراد ناتوان انجام می گیرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: مجوز لازم به منظور دستگاه "سی تی اسکن" اخذ شده و تا چند روز آینده و ایجاد مکان مناسب در بیمارستان نرگسی شاهد نصب آن خواهیم بود، همچنین رایزنی های لازم به منظور تهیه دستگاه پی سی آر جهت گرفتن نمونه کرونا در شهرستان هستیم و هماهنگی های لازم به منظور تجهیز آزمایشگاه بیمارستان نرگسی انجام گرفته است.

غلامیان تصریح کرد: همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی از ملزومات جامعه است اما چنانچه مردم، اقشار مختلف، دانش آموزان و بازاریان همکاری لازم در خصوص اتمام واکسیناسیون را در شهرستان داشته باشند، قطعا محدودیت ها در آینده کمتر شده و شاهد پیک های بیماری نخواهیم بود.

براین اساس نیز سرعت در امر واکسیناسیون باعث می شود روند مرگ و میر و ابتلا به بیماری کرونا کمتر و در عین حال سرعت چرخش و جهش ویروس نیز کاهش یابد، بنابراین تثبیت شرایط و کنترل وضعیت کمک می‌کند که واکسن‌ها برای زمان طولانی‌تری قابل استفاده باشند و کارایی خود برای ایجاد مصونیت را نیز حفظ کنند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها