نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
9. مهر 1400 - 13:23
بازدید از سد و نیروگاه چم شیرگچساران،مجتمع پتروشیمی ،کارخانه ماشین سازی پارس، حضور درگلزار مطهر شهداء و نیز شرکت در جلسه شورای اداری از برنامه های وزیر نفت در گچساران بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،جواد اوجی، وزیر نفت صبح امروز به همراه جمعی از مسوولان کشوری و استانی از روند اجرایی سد مخزنی در حال احداث چم شیر گچساران بازدید کرد.


اتابک، فرماندار گچساران در این آیین با قدردانی از رییس جمهوری و جمعی از وزیران به جهت سفر به کهگیلویه و بویراحمد گفت: بازدید مسوولان عالی رتبه کشوری از طرح های عمرانی بزرگ در رفع موانع موجود برای تکمیل و بهره برداری آنان اثربخش است.

وی افزود: روند اجرایی سد چم شیر به دلیل  تزریق نشدن منابع مالی، نامطلوب است و برای رسیدن به هدف آبگیری تا پایان سالجاری لازم است ماهانه بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار به این طرح تخصیص یاید و در غیر این صورت آبگیری این سد بزرگ یک سال دیگر عقب خواهد افتاد.

فرماندار گچساران میزان اعتبارات هزینه شده در این سد ملی را ۱۸ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: عملیات احداث سد مخزنی چم شیر گچساران هم اکنون ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال آبگیری می شود.

وزیر نفت هم در خصوص پروژه سد چم شیر هم گفت:خدا را شاکر هستم که توفیق پیدا کردم در جمع مردم استان کهگیلویه و بویراحمد باشم؛ در بازدیدی که از سدچمشیر  داشتیم سد پیشرفت خوبی داشته است، مرحله آخر این سد بالغ بر 180 میلیارد تومان تا پایان امسال تامین اعتبار شود قول داده اند اوایل سال 1401 آبگیری سد انجام شود.

جواد اوجی با اشاره به این که سد مخزنی چمشیر  بالغ بر 2 میلیارد و 400 میلیون متر مربع آب را می تواند ذخیره داشته باشد که می توان گفت یکی از بزرگترین سدهای کشور است،ادامه داد: تامین کالای این سد در بخش نیروگاهی انجام شده است .

اوجی در خصوص کمبود سیمان در استان نیز گفت: هم در بحث تامین بقیه اعتبار سد و در بحث سیمان موضوع را در وزارت صمت در دولت  مطرح خواهیم کرد ، با توجه به بازدیدی که داشتیم امیدوار هستم تا پایان سال آبگیری این سد شروع و مردم عزیز استان از آن بهره مند شوند.

وزیر نفت بعد از بازدید از روند احداث سد چم شیر نیز به مجتمع پتروشیمی گچساران رفت و از نزدیک در جریان احداث این طرح قرار گرفت.

اوجی در خصوص مجتمع پتروشیمی در گچساران گفت: این پروژه روند خوبی داشته است بالغ بر 87 درصد پیشرفت داشته یکی از امتیازات خوبی که این پروژه دارد در بحث تامین کالا نزدیک 87 درصد در ساخت داخل شکل گرفته است و در کنارش پروژه پلی اتیلن دوم را استارت می زنند،  خوراک این مجتمع از خط اتانی که از پالایشگاه بید بلند می آید در این مجموعه به  اتیلن تبدیل می شود و در نهایت ان را به پلی اتیلن سنکین تبدیل می کنند می توان گفت زنجیره در این جا کامل است.

وی افزود: یکی از برنامه های وزارت نفت تکمیل پروژه های نیمه کاره و سنواتی است، برخی از این پروزه ها از سال 90 شروع شده اند شاید برخی ها دیگر صرفه اقتصادی یا ضرورت و نیاز نباشد ، قطعا باید یک غربالگری بر روی پروژه ها داشته باشیم و ان هایی که در اولویت و نیاز کشور است در اولویت قرار دهیم و در کنار این پروژه های نیمه تمام که در همین دولت سیزدهم به اتمام خواهند رسید  پروژه های جدیدی را شروع خواهیم کرد.

اوجی ادامه داد: این پروژه ها حتما با کار کارشناسی و مطالعاتی دقیق و تامین منابع مالی خواهد بود از اولویت های وزارت نفت اتمام این پروزه های نیمه تمام و غربالگری آن هاست.

وی به توسعه متوازن اشاره کرد و گفت: بحث توسعه متوزان نیز مد نظر است که این اتفاق رقم بخورد در این استان کمتر اما در برخی از جاهایی که وزارت نفت پروژه هایی دارد می بینیم  پروژه های بخش پایین دست پیشرفت خوبی دارد اما در بخش بالا دست هنوز شروع نکرده ، این قول را به تمام مردم می دهیم که شروع این پروژه ها باید متوازن باشد و هر دو بخش بالا دست و پایین دست به صورت مساوی پیش بروند.

اوجی ادامه داد: کهگیلویه و بویراحمد 8 میدان نفتی دارد 13 درصد از ذخایر نفتی کشور در این استان است، امروز این نوید را به مردم ایران و مردم استان می دهم که توسعه و حفظ نگه داشت میدان گچساران یک ، گچساران دو ، سه و چهار و میدان بی بی حکیمه را با افزایش تولید 40 هزار بشکه در روز را شروع خواهیم کرد . 

وزیر نفت گفت: بالغ بر  260 میلیون یورو حجم سرمایه گذاری این سه میدان خواهد بود، در هفته آینده شروع پروژه ها انجام خواهد شد و ظرف دو سال و نیم آینده به بهره برداری خواهند رسید.

بازدید از کارخانه تعطیل شده ماشین سازی پارس از دیگر برنامه های وزیر نفت در گچساران بود که مشکلات این کارخانه نیز به سمع و نظر وزیر نفت هم رسید در ادامه نیز ادای احترام به مقام شامخ شهداء با حضور در گلزار مطهر شهدای شهرستان با بیان درد ها و مشکلات جمعی از شهروندان گچسارانی نیز همراه شدهرچند وزیر نفت نیز قول مساعد جهت رفع مشکلات و موانع را دادند.

درادامه نیز شورای اداری با حضور وزیر نفت و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات آزادی نفت و گاز گچساران با تلاوت قران کریم و سرود ملی رسمیت پیدا می کند که در ابتدای این جلسه نیز فرماندار گچساران گفت: این شهرستان به نام بام نفت ایران معروف است و نیاز به زیرساخت های فراوان دارد هرچند پروژه های زیادی هستند که پیشرفت های فیزیکی بالایی دارند اما برای تکمیل نیازمند اعتبارات جدیدی هستند و قطعا دولت خدمتگذار بر تکمیل پروژه ها هم تلاش دارد.

علیرضا اتابک ادامه داد: جوانان این شهرستان همه تحصیل کرده هستند و انتظار داریم در این تاسیسات بکارگیری شوند.جهت تکمیل طرح های آبرسانی گچساران که شامل منطقه امامزاده جعفر،لیشتر،رودبال،باباکلان و دیگر مناطق این شهرستان می شود و اشتغالزایی بالایی نیز به همراه دارد به یک هزار میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان اعتبار نیاز دارند.

اتابک ادامه داد: یک منطقه ویژه اقتصادی درهیات دولت تصویب شد و کار شناسایی زمین اجرا شده و نیاز است شهرک های صنعتی دراین طرح دیده شود، و استارت کار نیز زده شود.

وی ادامه داد: کارخانه ماشین سازی پارس گچساران ظرفیت خوبی دراین شهرستان است که با راه اندازی خط تولید می تواند اشتغالزایی کند،متاسفانه نرخ بیکاری شهرستان بالاتراز نرخ متوسط کشوری است و از استان و کشور هم بالاتر است.

اتابک در ادامه گفت: این روزها هم تکمیل پروژه تونل دیل هم به یک معضل بزرگ تبدیل شده که به "انرژی هسته ای" گچساران نیز معروف شده است، یک هزارو ۲۰۰متر ر این تونل کار شده و مشکلاتی از نظر کمبود اعتبارات دارد‌ که انتظار این است موضوع هم درهیات دولت نیز مطرح شود.

فرماندار در پایان گفت: نوع قرارداد نیروهای نفتی و مسائل مربوط به تیم های ورزشی از دیگر مشکلات این شهرستان است؛ اگرچه نفت وگاز ظرفیت بزرگی دارد و بایستی دولت هم کمک کند و امروز نباید جوانان بیکار جلوی وزیر را بگیرند و دست و پای وزیر را برای حل مشکلشان ببوسد چرا که این مردم بسیار با عزت هستند.

امام جمعه گچساران نیز در این جلسه گفت:در این چند سال که محضر عزیزان هستم یاد نگرفته ام که تملق گویی کنم،ما بدهکار پاهای جامانده ف سرها و پیکرهای مطهر جامانده ایم،کاش کتاب نماینده محترم " پایی که ماند" بود ،پایی که ماندگار ماند و اندیشه و تفکر آن هم ماند تا امروز با جرات بگوییم دولت انقلابی و مردمی که تکیه گاهش اهل بیت(ع) است به روی کار آمده است.

حجت الاسلام و المسلمین حجازی در ادامه گفت: جناب اوجی عزیزلذت بردم ازاینکه اعتقاد شما را امروز دیدم وقتی مردی ،زنی نگران بود و مشکلاتی داشتند شما از جایگاه وزارت استفاده نمی کردید و از جایگاه یک مومن بهره بردید و در دل شما را دعا کردم.


وی افزود: خیلی تلاش شد این انقلاب و نظام زمین بخورد و مردم داشتند ناامید می شدند ،انقلاب را به گونه ای برخی ها می گفتند در سراشیبی سقوط قرار دارد که بدون آمریکا نمی شود زندگی کرد به نوعی سر مردم را با رقاصی و با ولنگاری گرم می کردند.

حجازی ادامه داد: امروز مردم بیدارشدند که مشکلات بیکاری دارند نه مشکل رقاصی و ولنگاری؛ آقای وزیر انتظاری که ازدولت اسلامی می رود اینکه همه مدیران خودشان را موظف بدانند که زیر چتر نظام اسلامی هستند و حقوق مستضعفین رعایت شود و پارتی بازی و تبعیض نباشد و توقع این است که عدالت رعایت شود .

وی افزود: در روایات داریم هرکسی تلاش کند مشکل برادر مومنش را حل کند توفیق شفاعت خواهد گرفت، رهبری فرمودند خدمت رسانی به مردم کار اصلی ماست و باید به طبقه محروم و مستضعف جامعه بیشتر یاری کرد .

حجازی گفت: برخی ها به طور نرم تلاش کردند نظام را به مخاطره بیاندازند و خطر بزرگ نفوذ است از الان باید توجه داشت که خطر نفوذ خیلی بزرگ است.

وی ادامه داد: بخش زیادی از مشکلات بیکاری با تکمیل پروژه ها و بهره برداری مرتفع می شوندیک چهارم نفت وگاز کشور دراین شهر است اما بیکاری بیشتر از متوسط کشوری است و چرا باید این وضعیت درگچساران حاکم باشد.

امام جمعه گچساران گفت: سالهای قبل به آقای رئیسی(تولیت آستان قدس رضوی) گفتم اگر گچساران نیایید شکایت شما را به امام رضا(ع) می کنم ،اما به خاطر وضعیت خاص گچساران منتظر حضور ایشان هم درسفرهای های بعدی هستیم .

وی ادامه داد: شخصیت های بزرگی در شهرستان و استان داریم که می توان از آنها در مسئولیت های مختلف کشور نیز بهره برد.

حجازی در پایان گفت: باید برای مردم کار و خدمت کرد و برای رضای خداوند باید به بندگان خدا کمک کرد،اقتصاد مقاومتی ،اتحاد و انسجام ملت و تبعیت محض از امر ولایت می تواند حلال مشکلات کشور باشد.

نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت: سال ها پیش در منطقه کهگیلویه "دختر نوجوانی" بخاطر نداشتن پول دارو وفات می کند آن روزها سخنگوی دولت مشغول سازماندهی چهار وزارت خانه برای پیگیری یوزپلنگ های آسیایی بود؛ خبرنگاری از آقای "رمضان زاده" پرسید و نظرش را جویا شد که درپاسخ  به این موضوع هم گفت که دوگروه شهروند داریم ،شهروند درجه یک و شهروند درجه دو به این معنا که "هاجر" ۱۵ساله هم شهروند درجه دو بود.


ناصر حسینی پور خطاب به وزیر نفت ادامه داد: از نگاه برخی حاکمان برخی ها شهرونددرجه دو هستند وامروز ازگچساران و باشت خودم حرف می زنم با این همه منابع عظیم نفت و گاز، این همه ارباب رجوع دارد و از قِبَل شهر من، خیلی ها چاق و چله شده اند.

وی افزود: الان که قریب به دوماه و اندی به عنوان خادم مردم هستم از همان روزاول تحقیق و تفحص از پتروشیمی گچساران را کلید زدم و الان پرده دری نمی کنم تا روزهای بعد نیز براساس استدلال صحبت کنم.

حسینی ادامه داد:برای یکبار به مدیر عامل نفت و گاز نه زنگ زدم و نه زنگ زده و نه او مرا دیده و نه من او رادیده ام ،چون ناراحتم و یکی از شاخص ها این است اگر روزی در این شهر کاندیدا بودم و عمل نکردم اعتراض کنید.

وی افزود: کسی در این شهرستان مدیر عامل شرکت نفت و گاز گچساران بود، هر کس می‌خواهد باشد، اگر روزی کسی آمد و در کنار من نشست و انگشتانش را به نشانه پیروزی بالا برد مرا بی‌آبرو کنید.بنابراین اجازه ندهید که مجموعه های فنی سیاسی شود.

حسینی ادامه داد: گچساران ابرمخزن نفتی خاورمیانه است و حق مردم گچساران است که از نفت هم بهره مند شود و باید پای شعار عدالت هم بمانیم.

در ابتدای سخنرانی وزیر نفت نیز نماینده صنعتگران بدون هماهنگی قبلی به روی سن رفت و گفت:تعبیر ما از رئیس جمهور و دولت جدید، پایان ویرانی و شخم زدم کشور است بنابراین مدیری می خواهیم که از صنعت فراری نباشد و بی ریا با صنعتگرش حرف بزند.

وی افزود:من سرباز این مملکت هستم و انگیزه بسیار دارم اما مشکلات زیادی داریم  و بانک های ما ربوی هستند ،بنده با صنعتگر اصفهانی ، تهرانی و...فرق دارم آنها تمامی سرمایه های صنعت را برده اندکه بدترین محرومیت هم بی مدیریتی است و شما را به خدا این موضوعات را به رییس جمهور بگویید.

وی افزود:باید فرقی هم بین ما صنعتگران این منطقه با صنعتگران استان های دیگر باشد،امروز  شهرک صنعتی ما همچون قبرستان شده است و حتی شهرک صنعتی ما حصار ندارد و تنها کسانی که پای درد دل ما می نشینند فقط بچه های سپاه هستند.

 نماینده صنعتگران گفت: نبض هر شهر صنعت آن شهر است درحالی که شهرک های صنعتی ما امنیت ندارند و امروز این موضوع هم فاجعه بار هستند.

وزیر نفت در ادامه این نشست گفت:سفرهای دولت سیزدهم از سه هفته پیش شروع شد و اولویت هم با مناطق محروم است،هدف از این سفرها دید و بازدید و شنیدن مشکلات و دغدغه های شما مردم عزیز است.

جواد اوجی گفت: مشکلات را پیگیری خواهیم کرد و دغدغه های شما را هم شنیدیم و آنچه که درحوزه کاری بنده است مطمئن باشید پیگیر خواهم بود و آنچه که در حوزه  کاری دولت باشد هم مطرح و منعکس می شود و پیگیری خواهیم کرد که مرتفع شوند.

وی با اشاره به این که خداوند به استان شما نعمت و ذخایر نفتی خوبی داده است ادامه داد: بارها به همین شهرستان آمده ام و به وضعیت استان و شهرستان هم آشنایی داریم،۱۳درصد ازذخایر نفتی کشور در همین شهرستان است و روزانه ۶۲۰هزار بشکه نفت تولید دارد،امروز قول می دهم که پروژه های پتروشیمی و پلی اتیلن تا نیمه های سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.


اوجی ادامه داد: توسعه و حفظ نگهداشت سه میدان نفتی برای افزایش تولید نفت هم دربرنامه است که قطعا اشتغال خوبی در پی خواهد داشت و از توان و ظرفیت استان هم باید بهره برد.

وی افزود: مجتمع ماشین سازی پارس نیز راه اندازی شود و شهرک های صنعتی ظرفیت خوبی هستند و اگر قرار است هر صنعتی دراستان رشد کند باید از توان همان شهرستان بهره برد؛ پروژه های نیمه کاره و ناتمام نیزتعیین تکلیف می شود و پروژه های اولویت دار در همین دولت سیزدهم تکمیل خواهند شد، هرجایی که وزارت نفت کار می کند باید مردم همان منطقه از آن پروژه نیز بهرمند شوند .

وی گفت: بیش از ۶۲پروژه عام المنعفه در حوزه های مختلف هم وزارت نفت تقبل کرده که بخشی امسال و بخشی هم سال بعد عملیاتی خواهند شد، درحوزه گازرسانی نیز ۸۲روستا را دردستور کار داریم که تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

اوجی بیان کرد: پروژه سد چمشیر نیز از پروژه های ارزشمند است، قول می دهیم مشکلات پروژه پبگیری شود و تلاش خواهیم کرد به زودی نیز آبگیری شود و با ۱۵۰ میلیارد تومان نیز این پروژه به بهره برداری برسد.

وزیر نفت ادامه داد: درحوزه پتروشیمی نیز با همتی که وجود دارد قول می دهیم تا شهریور ۱۴۰۱ این پروژه نیز به بهره برداری برسد که اشتغال زایی خوبی خواهد داشت چرا که تولیدات اتیلن است که بخشی هم خوراک دیگر مجتمع ها خواهد بود.


اوجی گفت: در بحث میادین نفتی سه پروژه جدید را دردستور کارداریم و با توجه به اینکه بالغ بر ۲۶۰میلیون یورو حجم سرمایه گذاری ظرف سه سال دارد که مردم گچساران هم طعم این موضوع را بچشند.

وزیر نفت در ادامه بیان کرد: بالغ بر ۱۳مدیر جهادی را در بخش های مختلف وزارت نفت منصوب کردیم و شبانه روزی پیگیر مشکلات مردم هستند، عزم دولت برای رفع مشکلات مردم است به فضل الهی و با حرکت جهادی و کمی صبر مشکلات هم حل خواهد شد.

اوجی ادامه داد:درنفت حدود ۱۰هزا سمت حذف شده و نیرویی هم گرفته نشده و وظیفه داریم طرح را احیا کنیم و عزم این دولت براین است که مشکلات نیروهای نفت هم مرتفع شوند،وضعیت نیروهای ایثارگر را هم قول می دهیم که درسمت های سازمانی نیز جذب شوند چرا که نیروی انسانی سرمایه صنعت نفت است.به هرحال عزم و اراده این دولت برای حل مشکلات مردم است اما با کمی صبرو حوصله.

وزیر نفت در پایان خطاب به شهروندان حاضر در جلسه هم گفت:به صورت مکتوب موارد را به همراهان بنده بدهید که پیگیری خواهیم کرد.

سخنران آخر نشست شورای اداری گچساران نیز مدیرعامل نفت و گاز گچساران بود که بخاطر  ازدحام جمعیت و حضور برخی شهروندان در سالن جلسات، این موضوع نیز ممکن نشد.

انتهای پیام/

 

 

 

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها