نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
9. اسفند 1397 - 17:00
وضعیت تاسف بار واحدهای تولیدی در استان، عملکرد بسیار ضعیف بانک های عامل ،غفلت دستگاه های اجرایی از طرح های اشتغالزایی ، مشکلات شهرک های صنعتی،انتقاد از عملکرد مسئولین ،عدم پیگیری و عدم سرمایه گذاری دراستان،مدیریت بازار و جلوگیری از تعطیلی کارخانجات تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد از مهمترین موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولیدی و صنعتی در شهرستان گچساران با حضوروزیرصنعت ،معدن و تجارت، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه استان و جمعی از مسئولان و کارخانه داران در سالن جلسات فرمانداری گچساران برگزار شد.

داریوش دیودیده ،رئیس صنعت ،معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت:این استان بالغ بر۷۱۳هزارنفرجمعیت با ۱۶هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که دارای ۱۴شهرک صنعتی عملیاتی است.

۵۰۸ واحد صنعتی معتبر دراستان

وی افزود: این استان دارای ۵۰۸ واحد صنعتی معتبر بالغ بر یک هزارمیلیارد تومان سرمایه و هفت هزار و 636مورد نیز اشتغالزایی دارد،طرح های دردست اجرا در این استان 395مورد است که حدودا ۱۲۰مورد بالای ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

دیودیده تصریح کرد:در خصوص وضعیت صادرات، استان نیز به نسبت ۱۰ماه گذشته با افزایش روبرو بوده است و از مشکلات هم می توان به بخشی از مشوق های حوزه صنعت،معدن و تجارت اشاره کرد که این امر قابل توجه نیست و نیاز است در زمینه بیمه ها، نرخ تسهیلات و دیگر موارد هم  توجه و فکری شود.

مشکلات شهرک های صنعتی استان

رئیس صنعت ،معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت:زمین شهرک های صنعتی هم با مشکلاتی روبرو هستند که خود قیمت زمین بالاست و پیدا کردن زمین هم سخت است ، شهرک های صنعتی یاسوج و گچساران هم پر شده اند و نیاز به ایجاد شهرک های جدید در سطح استان هستیم که خواهشمندیم کمک های بلا عوضی برای این مشکلات پیش بینی شود.

دیودیده اظهارکرد:در بحث تسهیلات صنعت و معدن حدود ۵۸ میلیارد تومان و در بحث تبصره ۱۸ استانی مبلغ ۲۳ میلیارد تومان در بخش صنعت و شرکت شهرک های صنعتی استان اعتبار درنظر گرفته شده است که موافقت نامه های آن با سازمان مدیریت برنامه ریزی استان مبادله شده است وبرای قرارداد با بانک های عامل در حال مذاکره هستیم ودر حوزه طرح های ملی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است که هفته گذشته جلسه ای در این رابطه تشکیل شد .

درادامه این نشست نیز چند نفر از تولیدکنندگان به بیان دغدغه هایشان پرداختند که دراین بین نصرت الله رئیس زاده، مدیرعامل کارخانه آجر و سفال دهدشت گفت: این کارخانه بزرگترین کارخانه آجر و سفال تمام اتوماتیک در کشور است که یکهزارو 200تن تولید دارد.

انتقاد از عملکرد مسئولین

وی درادامه با انتقاد از عملکرد مسئولین در حمایت از تولید افزود:دیگر از این وضعیت خسته شده ام و خیلی دوست دارم بگویندکه کارخانه را  تعطیل کنید و بروید؟!تا از شر بانک خلاص شوم!

قادر نیستم قسط های بانک را پرداخت کنم

رئیس زاده اظهارکرد:هر روز مشکل برق و گاز داریم و هر صبح که وارد کارخانه می شویم باید سنگی از مشکلات را از جلوی پایمان برداریم، با این وضعیت موجود قادر نیستم درحال حاضر قسط های بانک را پرداخت کنم و آقای تاجگردون می توانند در رفع مشکلات کارخانه در این زمینه خیلی به ما کمک کنند.

غلامرضا تاجگردون ،رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این نشست تصرح کرد::این روزها در بحث بازار مشکلاتی زیادی وجود دارد و مشکلات انباشته شده اقتصاد در بخش صنعت ، معدن و بازار خودش را به خوبی نشان می دهد .

دادن اختیارات ملی به استان ها

وی افزود:البته برای رفع مشکلات و لازمه دادن اختیارات ملی به استان ها همت و تلاش مضاعف و رفع موانع تولید است که البته بضاعت استان همین است و مشکلات هم فراوان که باید مشکلات را هم مرتفع کرد.

اکثر مشکلات استان هم مالی هستند

تاجگردون گفت:از جناب استاندار درخواست دارم که مجموعه مشکلاتی که جناب آقای رحمانی وزیر محترم صنعت بتوانند مرتفع کنند را با جدیت پیگیری نمایید که البته اکثر مشکلات استان هم مالی هستند.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس درادامه اظهارکرد:باید توجه داشت که عمده مشکلات استان فشار و عقب ماندگی های مالی است و ما در جلسه اخیر در بحث بودجه سال ۹۸مصوب کردیم که تسهیلات گذشته را از حالت ربوی بودن خارج کنیم که امیدوار هستیم شورای نگهبان تایید کند چرا که مشکلات خیلی ها با این مصوبه برطرف خواهد شد.

فشار بر تولید کم شود

تاجگردون ادامه داد:بانک های استان با ما تماس می گیرند و می گویند ما به سپرده ها هم سود ربوی می دهیم که ما گفتیم نه سود ربوی بدهید و نه وام ربوی تا فشار بر تولید کم شود.

مشکلات حوزه صنعت اززیرساخت های ضعیف است

علی محمد احمدی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم درادامه این نشست اظهارکرد:مشکلات اقتصادی امروز دربازار و تنظیم بازار خلاصه شده است و مشکلات حوزه صنعت استان نیز به زیرساخت های ضعیف برمی گردد که سرمایه گذاری به شکل زنجیری و خوشه ای شکل نگرفته است و استان نیاز به توجه ویژه دارد.

 اولویتم دراستان بحث اشتغال و رفع موانع تولید است

وی افزود:از جناب وزیرتقاضامندیم که تیمی را برای بررسی و پیگیری نقاط قوت و ضعف استان اعزام نمایید و بنده اولویتم دراستان بحث اشتغال و رفع موانع تولید بوده است که به هر حال تلاش کردیم و با همه این تلاطم ها تنها استانی که نسبت به سال گذشته فضای کسب و کار رشد داشته است این استان بود.

جلسه پیگیری درتهران

رضا رحمانی وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز در ادامه این نشست افزود:همکاران این موضوعات را جمع بندی کنید تا در جلسه ای در تهران یک برنامه جامعه ای دراین خصوص داشته باشیم و آنها را پبگیری کنیم.

وی گفت:یک کارگروه در وزارت خانه برای استان های کمتر توسعه یافته ایجاد کردیم که استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از آن ۱۰ استان در نظرگرفته شده است، که باید در این خصوص سرمایه گذاری های لازم انجام گیرد.

رحمانی درادامه تصریح کرد:درواقع تنظیم بازار همین کنجاله سویا ومحصولات گیاهی و تولیدات دامی و نیز دیگر تولیدات است که این محصولات هم با میلیاردها تومان هم وارد می شوند،اما در استان تفکر این است که چند تا کار بزرگ انجام شود و به سمت محصولات نهایی گام برداشت.

عدم پیگیری و عدم سرمایه گذاری دراستان

وزیرصنعت درادامه گفت:طبیعت استان بسیارعالی است ، زیرساخت ها،آب و هوای مناسب،انرژی و موارد دیگر از ظرفیت های خوب این استان است ،اما موانع چیست؟ عدم پیگیری و عدم سرمایه گذاری است.

وی افزود:سرمایه اعم از سرمایه انسانی ، مالی و هزینه ای باید بیایدو لذا هر سرمایه گذاری دو تا شرط لازم دارد یکی امنیت و دیگری بازدهی سرمایه است و همین پالایشگاهی که امرور در شهرک صنعتی خان احمدکلنگ زنی شد ،بازدهی خوبی خواهد داشت.

باید واحدهای  تولیدی موجود را تقویت کنیم

رحمانی درادامه اظهارکرد:باید رفتاری انجام بدهیم که مردم تشویق بشوند و باید واحدهای موجود را تقویت کنیم لذا در ستاد تسهیل اول تفکیک اختیار کردیم ،دنبال مصوبه ای شورای عالی سران هستیم و مجلس هم کار خوبی انجام داد و تبدیل به قانون دائمی شد.

باید از تعطیلی کارخانجات تولیدی جلوگیری کرد

وی گفت:امروز درگیر یک جنگ اقتصادی هستیم و دشمن تهاجم کرده و هدفش هم تعطیلی واحدهای تولیدی است  و هر کسی که می تواند به هر روشی باید از تعطیلی کارخانجات تولیدی جلوگیری کند.

ما باید هم پاسخگو باشیم

رئیس صنعت گفت:در سطح کشور بانک سپه  از بانک هایی است که با ستاد تسهیل و رونق تولید خوب همکاری کرده است،یک شغل هم برای ما باید مهم باشد و ما باید هم پاسخگو باشیم و واحدهایی که بدهکار هستند بانک حق تعطیل کردن واحد را ندارد و باید مهلت دهد وسیاست دولت هم این است که بایدمهلت داده شود.

باید بازار نیز مدیریت کرد

رحمانی گفت:امروزبایدتولید را حفظ کنیم و باید بازار نیز مدیریت کرد،حتی یک روز واحدی تولید و صنعتی تعطیل شود قابل قبول نیست و هر واحدی هم مشکلاتی داسته باشد نباید کارگری را بیکار کنیم.

فضای کسب و کار این استان بهترشده است

وی افزود:امروز فضای کسب و کار این استان بهترشده است و مسئولین پای کار خوبی دارد به هرحال مشکلات را جمع بندی کنید و هرکدام را جهت رفع موانع در وزارت پیگیری خواهیم کرد،در خصوص شهرک ها صنعتی مناطق محروم هم به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد و انگیره داریم این استان ها را کمک کنیم که صد البته باید شبانه روزی تلاش کنیم که مشکلات را حل کرد.

انتهای پیام

 

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها