نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
24. مهر 1397 - 12:19
رئیس بهزیستی گچساران با اشاره به صدور پروانه ساخت 48 قطعه زمین برای خانواده های دارای دو معلول گفت:این خانواده ها می توانند مجوز ساخت را به صورت مجانی از شهرداری دریافت کنندکه متاسفانه شهرداری گچساران تاکنون برای صدور مجوز این قطعات زمین اقدامی صورت نداده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،سید مهران کشاورز،رئیس بهزیستی گچساران در آیین بزرگداشت روزعصای سفید که در سالن اجتماعات بهزیستی این شهرستان با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد،گفت:این شهرستان دارای260 نفر نابینا و کم‌بینا است که  از این تعداد 36 نفر نابینای مطلق و 224 نفر کم‌بینا هستند.

وی افزود:انتظار می رود که مسئولان نسبت به ایجاد زیرساخت های لازم برای این قشر از جامعه توجه بیشتری داشته باشندو با توجه به بهسازی و نوسازی خیابان بلادیان خوشبختانه زیرساخت های لازم و هم سطح نمودن پیاده روهابرای عبور و مرور این افراد در حال انجام است.

بی توجهی به مناسب سازی ادارات برای نابینایان

رئیس بهزیستی گچساران درادامه با انتقاد از برخی بی توجهی ادارات شهرستان تصریح کرد: متاسفانه هنوز برخی ادارات محیط ادارای خود را برای افراد معلول و نابینا مناسب سازی نکرده اندکه باید گفت تنها دو اداره یکی اداره تامین اجتماعی و دیگری سازمان فنی و حرفه ای زیرساخت های لازم را برای این افراد مهیا نموده اندو متاسفانه در شهرداری هیچ گونه مناسب سازی انجام نگرفته است.

صدور پروانه ساخت زمین برای معلولان

 کشاورز در ادامه به صدور پروانه ساخت 48 قطعه زمین که در اختیار خانواده هایی که دارای دوفرزند معلول دارند اشاره و گفت:مصوبه از دولت جهت صدور مجوز پروانه ساخت که این افراد بدون پرداخت هزینه زمینی که از سوی بهزیستی  به آنها تعلق می گیرد می تواند مجوز ساخت را به صورت مجانی از شهرداری دریافت کنندکه متاسفانه شهرداری گچساران تاکنون برای صدور مجوز این قطعات زمین اقدامی صورت نداده است.

کشاورز بیان کرد: افرادی که تحت پوشش بهزیستی بوده و افرادی که در نوبت هستند از خدمات توان بخشی از قبیل عصای سفید، ساعت گویا، ماشین حساب، لوح و قلم ویژه نابینایان، ام‌پی‌تی پلیر، آی‌سی ریکوردر، اسپیکر و ذره‌بین ویژه کم بینایان بهره‌مند می‌شوند.

پرداخت هزینه های دانشجویی نابینایان

 رئیس بهزیستی گچساران تصریح کرد: هم اکنون تعداد 5 کم بینا و نابینا در مقطع دانشجویی و 15 نفر دانش آموز در حال تحصیل هستندوتعداد فارغ‌التحصیلان نابینا و کم‌بینا با مدرک فوق دیپلم 9 نفر، لیسانس 15 نفر، فوق لیسانس 4 نفر که اداره بهزیستی گچساران 100 درصد هزینه دانشجویی افراد نابینا و کم بینا را بر عهده دارد.

وی گفت:تعداد متاهلین نابینای مطلق 16 نفر و کم‌بینا 30 نفر هستند که از خدمات توانبخشی بهزیستی از قبیل تسهیلات ازدواج و مسکن بهره‌مند شده‌اند،تعداد مستمری بگیران تحت پوشش 75 نفرهستند که ماهانه مستمری دریافت می‌کنند و از خدمات تحصیل و مسکن و ازدواج بهره‌مند می‌شوند.

انجام غربالگردی در پایگاه های درمانی

 کشاورزاظهارکرد:یکی از راه های پیشگیری از نابینایی و کم بینایی انجام غربالگری در سنین 3 تا 6 سال است،طرح پیشگیری از تنبلی چشم از اول آبان تا آخرآذرماه در 5 پایگاه دائمی، 2 پایگاه در مراکز بهداشتی و درمانی و یک پایگاه در مهدکودک ها انجام خواهد گرفت.

رئیس بهزیستی گچساران گفت:نابینایی و یا کم بینایی براثر چند عارضه از جمله وراثت، پیری و یا بیماری های عفونی صورت می گیردکه  سال گذشته تعداد 6 هزار و 240 کودک معاینه چشمی از کودکان صورت گرفت که تعداد 450 کودک به بینایی سنجی معرفی شده که از این تعداد 40 کودک هزینه درمانی چشمی آنها از سوی بهزیستی تامین شد.

افتتاح مرکز مشاوره ژنتیک

 وی درادامه افزود:طرح غربالگری شنوایی برای سنین 3 تا 5 سال به زودی  در مراکز پیش دبستانی و مهدکودک ها اجرایی خواهد شد و نیزافتتاح مرکز مشاوره ژنتیک جهت انجام آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج در دستور کار دادگستری با همکاری بهزیستی برای زوج ‌هایی که قصد ازدواج دارند،قرار گرفته است.

 کشاورزتصریح کرد: انجام آزمایشات ژنتیک قبل از  ازدواج از  تولد فرزند معلول ذهنی و جسمی جلوگیری می‌کندو افرادی که تحت پوشش بهزیستی و یا افردی که از طریق کارشناس بهزیستی شناسایی و معرفی شوند هزینه انجام مشاوره ژنتیک آنها از سوی بهزیستی پرداخت خواهد شد.

 وی افزود: در سال گذشته تعداد 27 نفر که جز افراد پرخطر بودند برای انجام آزمایشات ژنتیک به شیراز معرفی شدن، همچنین از ابتدای سالجاری تا کنون 24 نفر از این  افراد برای انجام آزمایشات ژنتیک به مرکز مشاوره ژنتیک جنوب در شیراز معرفی شدند.

 انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها