نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
24. مرداد 1397 - 20:19
معاون قضایی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت:حاشیه نشینی در شهرها یکی از آسیب هاب اجتماعی جدی در کهگیلویه و بویراحمد است و یکی از معضلاتی که در همین حاشیه های آسیب زا وجود دارد بحث توزیع و عرضه مواد مخدر است و درصد بالایی از زندانیان و نیز آمار جمعیت کیفری استان جمعیت توزیع کنندگان مواد مخدر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،کریم فرخیانی، معاون قضایی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد دراولین همایش منطقه ای  اعتیاد،چهره ها و چالش ها که در سالن اجتماعات آموزش شرکت نفت و گاز گچساران برگزار شد،گفت:بحث اعتیاد و پیشگیری از اعتیاد یکی از چالش های همه جوامع جهانی است و بیش از 170کشور در دنیا به طور جدی درگیر این معضل خانمان سوز اجتماعی هستند.

اعتیاد،تهدید علیه کرامت انسانی

وی افزود:بحث اعتیاد تهدید جدیدی علیه کرامت انسانی است و اولین هدف اعتیاد همان خدشه به کرامت انسانی است ودومین تهدید اعتیاد درجامعه این است که انسجام خانواده را دچار فروپاشی می کند.

فروپاشی بنیان خانواده

فرخیانی تصریح کرد:بسیاری از طلاق ها و از هم گسیختگی های خانواده ها که بنیان اصلی یک اجتماع را شکل می دهند و اساس یک اجتماع سالم است،متاسفانه همین بحث اعتیاد است که بنیان های اجتماعی را به شدت تهدید می کند.

نگاه فرابخشی به معضل اعتیاد

معاون قضایی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت:پدیده شوم اعتیاد از جمله معضلات بزرگ اجتماعی کشورمان است ،کشوری که هدف همه تهدیدات سخت و نرم استکبار جهانی است که باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد و یک نگاه فرا بخشی به این معضل داشته باشیم.

فرخیانی افزود:یکی از طولانی ترین مرزهای شرقی را با بزرگترین تولید کننده موادمخدر جهان یعنی افغانستان داریم که معادل 92درصد مواد مخدر دنیا را افغانستان تولید می کند، بعد از مراکش بالاترین رقم تولید حشیش مربوط به افغانستان است.

ترانزیت مواد مخدر درکشور

وی تصریح کرد:پاکستان مقام چهارم تولید مواد مخدردر دنیا را داراست که هم در مرزها و هم درفرای مرزهابا تهدید هایی جدی روبرو هستم و ترانزیت مواد مخدر از کشورمان بستر بسیار مناسبی را برای سوداگران مرگ فراهم کرده است.

ایران قربانی مواد مخدر

فرخیانی اظهارکرد:این بستر ها و این ساختار جغرافیایی کشورمان باعث شده که ما یکی از قربانیان مواد مخدر دردنیا باشیم و در عین حال طبق اعلام سازمان های بین المللی از کشورهای پیشرو در بحث مبارزه با مواد مخدر هستیم که بیش از 3هزار شهید را نیروی انتظامی مقتدر ما در این زمینه تقدیم امنیت اجتماعی کشور کرده است.

اقدامات پیشگیرانه دربحث اعتیاد

معاون قضایی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد افزود:در بحث اعتیاد اولین و موثرترین گام اقدامات پیشگیرانه است و متاسفانه برداشت غلط اجتماع باعث شده که فرد معتاد سال ها درقوانین ما به عنوان مجرم شناخته شود که قانونگذار به این جمعبندی رسید که فرد معتاد یک بیمار است و باید درمان شود،این نگاه غلط باید کم کم در جامعه اصلاح شود.

وی گفت:باید توجه داشت که مهمتر از بحث اعتیاد بحث پیشگیری است و در تمامی دنیا بسیاری از کشورها گریبانگیر این معضل هستند به طوری که درآمریکا علت اول مرگ و میر طبق آمار وزارت بهداشت خودشان ناشی از اعتیاد است.

فرخیانی اظهارکرد:آنچیزی که جامعه ،دانشگاه ،قضات و نیز مسئولان ما بایستی در دستور کار قرار دهند بحث پیشگیری است ، یک سند جامع پیگشیری از اعتیاد توسط شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و ستاد مرکزی مبارزه با مواد مخدر که وابسته به ریاست جمهوری است درسال 80تصویب شد و تفاهمنامه ای نیزبا دستگاه های متولی تنظیم شد ولی متاسفانه همان سند جامعه به طور واقعی درمیدان عمل اجرایی نشده است.

13سیاست راهبردی سند جامع پیشگیری

وی افزود:دراین سند جامع پیشگری ،قریب به 13سیاست راهبردی ،9برنامه ملی و 5هدف کلی تعریف شده است اما بدلیل تنگناها و چالش های جدی در بحث مبارزه با مواد مخدر هنوز به آن بسترهای لازم اجتماعی برای اجرای این سند جامع نرسیده ایم.

سیرتزاید آمار معتادین

معاون قضایی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت:تا مادامی که ما اعتیاد را به ضرر اقتصاد بدانیم و هزینه پیشگیری از اعتیاد را غیراقتصادی تلقی کنیم همچنان بایستی انتظار داشته باشیم که سیر رو به تزاید آمار معتادین را شاهد باشیم و همچنان هم بایستی تنوع مواد مخدر را شاهد باشیم.

توزیع مواد مخدر در مناطق حاشیه نشین استان

فرخیانی اظهارکرد:تا مادامی که ما نگاه هزینه ای داشته باشیم و نگاهی که بگوییم زیان می کنیم که یک معتاد را درمان کنیم قطعا بسیاری از برنامه های ما محکوم به شکست خواهند شد،متاسفانه در استان ما حاشیه نشینی در شهرها یکی از آسیب هاب اجتماعی جدی ماست و یکی از معضلاتی که در همین حاشیه های آسیب زا وجود دارد بحث توزیع و عرضه مواد مخدر است.

وی تصریح کرد:حتی اگر آمار رو به تزاید اعتیادبه مواد مخدر را متوقف کنیم بازهم توفیق بزرگی خواهد بودو آماری که در جامعه ما وجود دارد متاسفانه آماری است که سال به سال اعتیاد درجامعه ما رو به افزایش است و میزان کشفیات هم رو به فزونی و افزایش است.

3هزار پرونده مواد مخدر در استان کهگیلویه و بویراحمد

فرخیانی گفت:در سال 95قریب به 3هزار پرونده مواد مخدر در استان کهگیلویه و بویراحمد داشتیم که خیلی رقم بالایی است و درسال 96بیش از 2هزارو 800پرونده داشتیم و در همین 5ماهه اول سال هم قریب به 800پرونده مواد مخدر در استان مفتوح ومنجر به تصمیم شده و درصد بالایی از زندانیان و نیز آمار جمعیت کیفری ما جمعیت توزیع کنندگان مواد مخدر است.

زنگ خطر برای اولیای مدرسه

معاون قضایی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت:در بحث پیشگیری وقتی در یک مدرسه ای دانش آموزی به نحو محسوسی دچار افت تحصیلی می شود یک زنگ خطری برای اولیای مدرسه است که اگر هوشیار باشیم و چه بسا این افت تحصیلی ناشی از گرایش به سمت مواد مخدرباشد.

وی افزود:در بحث دستگاه قضا، پرونده های مواد مخدرخوشبختانه محدود پرونده هایی هستند که می توانیم ادعا کنیم دچار اطاله دادرسی نشده اند و در کمترین زمان ممکن احکام قاطع و اثر گذار صادر و اجرا می شود.

هزینه 100میلیونی برای رسیدن به کنکور پزشکی

فرخیانی اظهارکرد:در بحث پیشگیری نیز اگر برنامه های اصلاحی و تربیتی نظام آموزشی ما تغییر پیدا کند و از آموزش محوری صفر که متاسفانه این روزها خانواده ها به این سمت سوق پیدا کرده اند؛که در سال گاهی 10میلیون و تا 100میلیون هم اعلام کرده اند که یک خانواده برای بسته های آموزشی و رسیدن به کنکور پزشکی هزینه می کنندکه حتی یک صدم را هم برای تربیت فرزندش بکار نمی گیرد.

انحراف نظام آموزش از اهداف

وی گفت:نظام آموزش ما هم گاهی دچار اعوجاج و انحراف از اهداف می شود نظام آموزش ما همانطوری که قرآن فرموده است تزکیه مقدم برتعلیم است و اگر به تزکیه نسل جوانی که قرار است چرخ های اقتصادی این مملکت را بچرخانند توجه نکنند فردا دیر خواهد شد.

معاون قضایی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت:طبق آماری که ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است بسیاری از دستگاه هایی که باید بودجه در اختیارشان گذاشته می شد در عمل محقق نشده است و نباید درعمل انتظار هم داشته باشیم با شعار دادن و سخنرانی کردن مشکلات حل شود.

استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد

وی افزود:بیش از 4هزار "ان جی او" در کشور داریم و این سازمان های مردم نهاد اگر شعار می دهد که بایستی مشارکت مردمی در پیشگیری باشد و اجتماع محور باشد ،چاره ای نداریم جز اینکه از ظرفیت سمن ها و سازمان های مردم نهاد استفاده کنیم.

لزوم اقدامات عملی درکاهش اعتیاد

فرخیانی گفت: تحقیقات وزارت بهداشت نشان می دهد هم سن مواد مخدر کاهش یافته و هم جنسیت مواد مخدر درحال تغییر است و آمار دختران وزنان معتاد گواه این مدعا است و هم تنوع مواد مخدر رو به افزایش است که همه ما به سهم خود باید اقدامات عملی و عینی در خصوص کاهش آسیب های اجتماعی بخصوص اعتیاد را به عمل آوریم .

انتهای پیام

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها