نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
8. اسفند 1396 - 0:05
بار اصلی یا بخشی از مهم‌ترین دلایل موفقیت یک خودرو به مسئله طراحی و شیوه خلق یک اتومبیل مربوط می‌شود که در برندهای مختلف، شیوه‌های گوناگونی برای آن به کار گرفته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،بار اصلی یا بخشی از مهم‌ترین دلایل موفقیت یک خودرو به مسئله طراحی و شیوه خلق یک اتومبیل مربوط می‌شود که در برندهای مختلف، شیوه‌های گوناگونی برای آن به کار گرفته می‌شود. نگاهی به سوابق برترین طراحان جهان در صنعت خودرو نشان می‌دهد این طراحان هستند که پیش از هر چیز با خلق محصولاتی بدیع و زیبا، هم فروش شرکت‌های‌شان را افزایش می‌دهند و هم خریداران را به تجربه ای جدید و ناب می‌برند.

 

طراحان برتر خودرو در جهان

تولید یک خودرو مراحلی بسیار متعدد و طاقت‌فرسا دارد که از پروسه تعریف محصول تا طراحی اولیه، تامین مالی، مهندسی بدنه و قطعات، تولید قطعات، تولید نمونه گل، آئرودینامیک، معرفی کانسپت، بازاریابی، کشف قیمت،آزمایش نمونه نهایی و تولید انبوه و تامین قطعات و خدمات پس از فروش را شامل می‌شود. این بین، بار اصلی یا بخشی از مهم‌ترین دلایل موفقیت یک خودرو به مسئله طراحی و شیوه خلق یک اتومبیل مربوط می‌شود که در برندهای مختلف، شیوه‌های گوناگونی برای آن به کار گرفته می‌شود. نگاهی به سوابق برترین طراحان جهان در صنعت خودرو نشان می‌دهد این طراحان هستند که پیش از هر چیز با خلق محصولاتی بدیع و زیبا، هم فروش شرکت‌های‌شان را افزایش می‌دهند و هم خریداران را به تجربه ای جدید و ناب می‌برند.

 طراحان برتر خودرو در جهان

 اگر شرکتی مثل هیوندای با گردآوری نام‌های بزرگ جهان سعی دارد خود را سازنده‌ای پیشرو معرفی نماید، ایتالیایی‌ها با کمک هنر ذاتی طراحی خود به اغوای خریداران می‌پردازند و در عین حال، آلمانی‌ها با ایجاد استودیوهای طراحی و ایجاد تیم‌های کاری با اهداف متفاوت، به هدف مشترک یعنی خلق محصولی زیبا و جذاب و راحت می‌رسند. در صدر این رویه هم نقش مدیران طراحی هر برند برجسته‌تر از باقی موارد است چرا که در نهایت این فرد است که به کمک نیروهای تحت نظرش به خلق یک زبان طراحی نائل می‌شود. برای آشنایی بیشتر با وضعیت طراحی در جهان خودرو، در این گزارش به سراغ 11 مدیر طراحی مشهور جهان رفته‌ایم که در برندهای محبوب دست به خلق مخلوقاتی جذاب از نوع اتومبیل می‌زنند.

طراحان برتر خودرو در جهان


 فلاویو مانزونی / فراری - ایتالیا

مهم‌ترین طراحی: فراری لافراری

مهم‌ترین کانسپت :فراری جی50

 طراحان برتر خودرو در جهان

یک اعجوبه واقعی که به سنت دیرین طراحان ایتالیایی کاملا پایبند است و ضمن تحصیل در مدرسه هنر فینزه ایتالیا، کار با مجموعه فراری را مدت‌هاست دنبال می‌کند. وی که از سال 2010 سمت قائم مقام برند فراری در بخش طراحی و تولید محصولات را در اختیار دارد، پیش از این در مجموعه فولکس واگن مدیر بخش طراحی‌های خلاقانه شرکت بود که چند کانسپت مشهور هم مثل فولکس واگن بلو اسپورت از جمله فعالیت‌های وی در دوره حضور در بزرگترین خودروساز اروپا است.

 طراحان برتر خودرو در جهان

لازم به یادآوری است که مانزونی در سال‌های 2001 تا 2006 هم در مجموعه فیات مشغول به کار بوده است. وی علاوه بر طراحی شمار زیادی از محصولات فیات و لانچیا، طراحی نسل جدید فولکس واگن شیروکو و نیز فراری 488 ایتالیا را برعهده داشته است ضمن اینکه سه بار جایزه رد دات را که یک دستاورد مهم در حوزه طراحی خودروی است به دست آورده است.

 


استفان سیلاف/ بنتلی - انگلستان

مهم‌ترین طراحی: بنتلی کانتیننتال جی‌تی 2018

مهم‌ترین کانسپت :بنتلی ای‌ایکس‌پی10

 طراحان برتر خودرو در جهان

یک آلمانی خوب که زیر دست والتر داسیلوا مدیر طراحی ارشد کنسرسیوم خودروسازی فولکس واگن به خوبی آب دیده شده و در برندهایی نظیر آئودی و اشکودا سابقه کار داشته و مثل ساتورو تای و بسیاری دیگر از نوابغ طراحی جهان، تحصیلکرده مدرسه سلطنتی هنر لندن است.

 طراحان برتر خودرو در جهان

او که حدود 25 سال سابقه کار در بخش طراحی خودرو دارد، مهمترین پروژه خود را اتومبیل فوق لوکس بنتلی کانتیننتال جی‌تی 2018 می‌داند گرچه همچنان به خلق سری 1 آئودی که هاچ‌بکی جوان پسند و اقتصادی و اسپورت است افتخار می‌کند. سیلاف که سابقه مدیریت طراحی بخش داخلی محصولات مرسدس بنز را نیز در پرونده دارد،  از حدود 3 سال پیش در شرکت بنتلی فعالیت کرده و شاسی بلند بنتایگا و فیس لیفت لیموزین مولسان از جمله دیگر کارهای اوست.

 طراحان برتر خودرو در جهان


ساتورو تای/ نیسان- ژاپن

مهم‌ترین طراحی: نیسان قشقایی 2018

مهم‌ترین کانسپت :آی.ام.ایکس     

 طراحان برتر خودرو در جهان

برای پیدا کردن فهمی دقیق از آنچه ساتورو تای59 ساله در جایگاه قائم‌مقام جهانی بخش طراحی شرکت نیسان انجام داده کافی است سیر تحول و پیشرفت چشمگیر این برند در زمینه ساخت اتومبیل‌های زیبا را در یک دهه اخیر ببینید. ایجاد یک زبان طراحی جالب با نام وی موشن (V-MOTION) که در مجموعه محصولات جدید سازنده ژاپنی به کار گرفته شده یک تنه موجبات پیشرفت چشمگیر نیسان را فراهم کرده است. خطوط اصیل، احجام جذاب و فرم‌های پیشرو همه با هم باعث شده تا به بهترین شکل ممکن طراحی خودروهای نیسان در نظر عامه مردم جا باز کرده و فروش شرکت رشدی چشمگیر را مخصوصا در سه بازار بزرگ چین، اروپا و آمریکا تجربه کند.

طراحان برتر خودرو در جهان

در عین حال تای سرطراح شرکت نیسان با خلق خودروهایی نظیر جوک و جی تی-آر ثابت کرده می تواند نگاه سخت پسندان را هم به سمت خود جذب کند. او اخیرا با ابداع زبان طراحی تکاملی وی موشن2، نمونه کانسپت و اولیه نسل جدید آلتیما را با فرمی بسیار جذاب در معرض دید بازدیدکنندگان در نمایشگاه‌های مختلف خودرو در جهان قرار داده است. شمایل عجیب ساتورو تای آن هم با یک کلاه کوچک بر سر و ظاهری زاهدانه موضوع جالب دیگری است که بارها دستمایه توجه رسانه‌های خودرویی شده است.

 طراحان برتر خودرو در جهان


گوردون واگنر/ مرسدس بنز-آلمان

مهم‌ترین طراحی: مرسدس بنز ای‌ام‌جی- جی تی

مهم‌ترین کانسپت :مرسدس بنز ویژن توکیو

 طراحان برتر خودرو در جهان

از بدو ورود این مهندس جوان آلمانی به تیم طراحی بنز و گرفتن عنان مدیریت دپارتمان طراحی دایملر بنز، اصول فلسفه طراحی این برند با یک گسست کلی مواجه شده که این مورد مخالفان و موافقان داشته است. با این حال هیچ کس نیست که در شکوه پایدار محصولات ستاره آلمانی شکی کند.

طراحان برتر خودرو در جهان

فلسفه برند مرسدس هم اینک برگرفته از شعار احساس ناب (sensual purity) است که بر خطوط اندک روی بدنه، حجم‌های گرد و بدنه سیال استوار است و به تولد تعداد از محبوب‌ترین خودروهای قرن 21 منجر شده است.

 طراحان برتر خودرو در جهان


 یان کارتبیانو/ تویوتا-لکسوس - ژاپن

مهم‌ترین طراحی: تویوتا کمری 2018

مهم‌ترین کانسپت :تویوتا اف‌تی-4ایکس

 طراحان برتر خودرو در جهان

مداد این اعجوبه آمریکایی وقتی می‌چرخد، درنهایت به مخلوقی بدیع ختم می‌شود که نظیر آن کمتر دیده شده. در پرونده کاری این مهندس خوش‌ذوق از طراحی خودروی کانسپت و اسپورتی مثل اف‌تی1 تا کراس‌اوور کامپکت سی-اچ‌آر و اتومبیلی مجلل مثل لکسوس ال‌سی500 دیده می‌شود.

طراحان برتر خودرو در جهان

ضمن اینکه کاتبیانو با تاسیس استودیو طراحی کالتی‌ در کالیفرنیای آمریکای به عنوان مرکز جهانی طراحی محصولات تویوتا، کمک کرده تا زبان طراحی برجسته و مشترکی برای محصولات این برند در جهان خلق شود.


 اندرو اسمیت/کادیلاک-آمریکا

مهم‌ترین طراحی: کادیلاک سی‌تی6

مهم‌ترین کانسپت :کادیلاک اسکالا

 طراحان برتر خودرو در جهان

زبان طراحی محصولات جدید کادیلاک دانش و هنر(Art & Science) حاصل ذوق و سلیقه او و همکاری با تاکی کاراس طراح مشهور اتومبیلبوده که در خودروهایی نظیر اسکالا و سی‌تی6 که نسل تازه محصولات کادیلاک هستند نمود یافته است.

طراحان برتر خودرو در جهان

اسمیت که اصالتا استرالیایی است قبلا در شرکت جنرال‌موتورز و برند هولدن فعالیت داشته و از سال 2010 در سمت مدیر طراحی برند کادیلاک، روی تولید نسل جدیدی از خودروها کار می کند ضمن اینکه کانسپت زیبای سیل(ciel) را هم خلق کرده است.

 طراحان برتر خودرو در جهان


 پیتر شریر/ کیاهیوندای- کره جنوبی

مهم‌ترین طراحی: کیا سورنتو 2016

مهم‌ترین کانسپت : کیا GT4استینگر

 طراحان برتر خودرو در جهان

طراح سابق برند آئودی و خودروی افسانه‌ای آر8، از بدو ورود به گروه کیا هیوندای تحول بزرگی را با خلق دماغه ببر (Tiger nose) در خودروهای شرکت کیا آغاز کرده و با کمک لوک دانکرلوک دیگر طراح مشهور و لی-تسو که از شرکت بنتلی به هیوندای آمده‌اند، به ایجاد یک هویت مستقل در مجموعه خودروهای این کنسرسیوم کره‌ای کمک شایان توجهی نموده است.

طراحان برتر خودرو در جهان

نخستین محصول تولید شده از طرح‌های پیتر شریر، خودروی شاسی بلند اسپورتیج بود که به موفقیتی بزرگ برای کیا انجامید. سورنتو، سراتو،  اوپتیما و کادنزا هم از دیگر محصولاتی بودند که شریر شخصا در پروسه طراحی آنها دخالت داشت ضمن اینکه وی به تازگی اتومبیل 4 درب اسپورت استینگر را هم برای کیا طراحی کرده است.

 طراحان برتر خودرو در جهان


 جری مک‌گاورن/ لندروور رنجروور

مهم‌ترین طراحی: رنجروور ولار

مهم‌ترین کانسپت : لندرووردیفندر 2020

 طراحان برتر خودرو در جهان

همین چند روز پیش با کسب جایزه بهترین طراح سال 2017 جهان، توانست باز هم از خلال خلق رنجروور ولار نام سازنده انگلیسی را بر سر زبان بیاندازد. وی که در پرونده خود سابقه طولانی 2 دهه طراحی محصولات صنعتی از جمله اتومبیل را دارد، در سمت مدیر طراحی برند لندروور موفق شده در کمتر از یک دهه فرمی زیباتر از همیشه را به تولیدات این برند انگلیسی نوستالژیک تزریق کند. مک‌گاورن سابقه طراحی در برندهای مزدا، ولوو، آستون مارتین، کریسلر و ام‌جی را هم در پرونده دارد.

 طراحان برتر خودرو در جهان


 پیر ون‌دن‌آکر/ رنو - فرانسه

مهم‌ترین طراحی: رنو تالیسمان

مهم‌ترین کانسپت : رنو تریزور 2020

 طراحان برتر خودرو در جهان

او خالق زبان طراحی جدید رنو با احساسی (sensual) نام است. ون‌دن آکر در مقام سرطراح فعلی برند رنو خالق سه خودروی جدید تالیسمان، کولئوس و مگان است که هر3 مدل در مدتی کوتاه موفق شده‌اند تقاضای بی‌شماری را به سمت رنو سرریز کنند. میراث‌خوار پاتریک لکومه سرطراح مشهور شرکت رنو در ابتدای قرن بیست و یکم، سال گذشته به ایران هم آمد و قول داد محصولاتی اختصاصی برای بازار ایران طراحی کند. این طراح مشغول قبلا سابقه کار در برند مزدا را داشته است.

 طراحان برتر خودرو در جهان


 ولفگانگ اِگِر/ آلفا رومئو- ایتالیا

مهم‌ترین طراحی: آلفا رومئو 8سی

مهم‌ترین کانسپت : آلفا رومئو پاندیون

 طراحان برتر خودرو در جهان

این مهندس اروپایی خالق یکی از بهترین خودروهای تاریخ آلفا یعنی مدل بررا است که توانست با آن بسیاری از جوایز مهم دنیای خودرو را از آن خود کند. وی که مستقیما در تغییر سبک آلفا و تولید 2 مدل جدید جولیا و استلویو نقش داشته، با دمیدن روحی خشن و یگانه به محصولات این برند ایتالیایی توانسته نام این خودروساز را دوباره در بین خریداران زنده کند. نام زبان طراحی ابداعی ولفگانگ اگر در آلفا روح پویایی (dynamic spirit) است که در ترکیب با دماغه منقار به تولید خودروهایی جذاب منجر شده است. اگر قبلا در برند آئودی مشغول به کار بود و اخیرا به کمپانی چینی بی.وای.دی کوچ کرده است.

 طراحان برتر خودرو در جهان


 جولین مونتوسی/ مزدا- ژاپن

مهم‌ترین طراحی: مزدا سی‌ایکس3

مهم‌ترین کانسپت : مزدا کای

 طراحان برتر خودرو در جهان

با خلق زبان طراحی کودو، سعی کرده تا روحی اسپورت، جسور و جذاب را به خودروهای مزدا تزریق کند. زبان طراحی قبلی با نام روح روان، اشکالاتی داشت که مونتوسی از بدو ورود به مزدا سعی کرد آنها را حذف و بر جلای بیشتر ساخته‌های مزدا بیفزاید.

طراحان برتر خودرو در جهان

این جوان آمریکایی با تاکید بر گزاره طراحی خودروهایی جذاب و راننده محور تلاش کرده عمیقا معتقد است: ساخته‌های مزدا نمونه‌های اعلای ترکیب هنر و صنعت هستند که احساسات خریداران را هنگام مواجهه تحت تاثیر قرار می‌دهند.

 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها