نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
7. اسفند 1396 - 23:55
عملیات تجسس در محل سقوط هواپیمای مسافربری در ارتفاعات «دنا» که به‌دنبال بارش برف سنگین و یخبندان، ازشامگاه پنجشنبه متوقف شده بود ازبعدازظهر شنبه دوباره کلید خورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،عملیات تجسس در محل سقوط هواپیمای مسافربری در ارتفاعات «دنا» که به‌دنبال بارش برف سنگین و یخبندان، ازشامگاه پنجشنبه متوقف شده بود ازبعدازظهر شنبه دوباره کلید خورد.

 
 
 
اعزام تیم‌های ارزیاب به ارتفاعات
 
عصردیروزامدادگران تیم‌های واکنش سریع هلال احمر به همراه تکاوران ارتش، با مخابره تصاویری از ارتفاعات دنا، ازشروع دوباره عملیات شناسایی وکشف اجساد وجعبه سیاه خبردادند.ازسوی دیگررئیس پزشکی قانونی هم ازشناسایی تعدادی ازاجساد قربانیان خبر داد.



شروع عملیات تیم های ارزیاب

«محمدحسین کبادی» - رکورد دارجهانی «گینس» در شنای طول خلیج فارس و یکی از نیروهای واکنش سریع هلال احمر که در ارتفاعات دنا حضور دارد، گفت: برای شناسایی و استقرار کمپ‌های یک، دو و سه در ارتفاع 3000 متری جبهه جنوبی دنا هستیم تا دیگر تیم‌های امدادی هم برای ادامه امدادرسانی و انتقال اجساد حضور پیدا کنند.


عضو تیم واکنش سریع هلال احمر ادامه داد: بنابراین تیم‌های ارزیاب محیطی ما (امدادگران هلال احمر و تکاوران) تا جایی که امکان داشته باشد در این ارتفاعات صعود خواهند کرد تا بتوانیم روند شناسایی و استقرار کمپ‌ها برای ادامه انتقال اجساد جانباختگان هواپیمای تهران - یاسوج را ادامه دهیم.


اعزام تیم 9 نفره به محل سانحه هوایی یاسوج

مدیرعامل هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد نیز دیروز گفت: تیم 9 نفره شامل نیروهای هلال احمر و ارتش برای سنجش شرایط و دستیابی به مسیر جدید جهت رسیدن به محل سقوط هواپیمای تهران - یاسوج، به کوه‌های دنا اعزام شدند.امان‌الله جهانبین اظهار داشت: برخی نقطه‌های جانمایی شده طی روزهای گذشته، با توجه به برف و کولاک شدید چند روزه از بین رفته‌اند. اما این تیم با وجود برف و وزش باد شدید، به ارتفاع سه هزار و 800 متری محل سقوط هواپیمای تهران - یاسوج رسیدند که به ‌محض مساعد شدن هوا در محل سانحه هوایی کار انتقال و شناسایی دیگر اجساد از سر گرفته خواهد شد.


شناسایی هویت تعدادی از اجساد جانباختگان

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور نیز دیروز از شناسایی تعدادی از اجساد سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج خبر داد.احمد شجاعی اظهار داشت: تطابق «دی ان‌ای» جانباختگان که برخی قطعات بدن آنها یافت شده بود، با خانواده‌هایشان انجام شده است که بزودی اسامی قربانیان شناسایی شده اعلام می‌شود.


روایت یک امدادگر از منطقه عملیات

یکی از امدادگران حاضر در محل سقوط هواپیما نیز جزئیات تازه‌ای درباره این حادثه افشا کرد. دوساعت از اعلام خبر محو شدن هواپیمای آسمان از رادار نگذشته بود که نخستین تیم‌های جست‌و‌جوی هلال احمر به محل حادثه اعزام شدند. ظهر روز 29 بهمن بود که سازمان هواپیمایی سقوط و مرگ 66 سرنشین هواپیمای ATR مسیر تهران- یاسوج در ارتفاعات دنا را تأیید کرد.پس از آن تیم‌های مختلف امدادی از هلال احمر، سپاه، ارتش و مردم به محل آمدند و سرانجام صبح سه‌شنبه لاشه هواپیما در ارتفاع 4 هزار متری منطقه نوقل پیدا شد.بعد از آن تیم‌های امدادی برای کشف پیکرها به محل اعزام و در ارتفاع 4 هزار متری به جست‌و‌جو پرداختند. سرانجام روز پنجشنبه با توجه به شرایط بد جوی، تیم‌هایی که شب حادثه در محل سقوط داشتند به پایین انتقال یافته و عملیات متوقف شد.


مجید نعمت اللهی، سرتیم امدادگران کوهستان لرستان که در ارتفاع 4 هزار و 80 متری قله دنا مشغول امداد‌رسانی بودند در گفت‌و‌گو با میزان از شرایط امدادرسانی گفت.


چگونه به قله رسیدید؟

از طریق مسیر زمینی سی سخت بعد از 13 ساعت کوهنوردی و صعود به ارتفاع 4 هزار و 80 متری رسیدیم.


وضعیت قرار‌گیری لاشه هواپیما چگونه بود؟

لاشه در ارتفاع 4 هزارمتری در سینه کش کوه قرار داشت. دسترسی به لاشه بسیار سخت بود. محل قرارگیری لاشه هواپیما شیب 50 درصد داشت که کار امدادرسانی را مشکل می‌کرد.


چگونه امدادگران کوهستان در آن محل فعالیت می‌کردند؟

باور کنید بارش برف کار را بسیار سخت کرده بود. برف روی لاشه هواپیما و پیکرها را پوشانده بود و به‌دلیل سرما، این برف‌ها یخ زده و منجمد شده بود. کار برای تیم‌های امدادی بسیار سخت بود.


پیکرها چگونه کشف شد؟

پیکر قربانیان این حادثه پس از جست‌و‌جوی فراوان در میان لاشه هواپیما کشف شد. البته به علت شدت حادثه بدنه هواپیما متلاشی شده بود.


وضعیت پیکرها چگونه بود؟

اول باید بگویم که هیچ پیکری سالم کشف نشده است و جسدی سالم به دور از قطعات هواپیما از سوی امدادگران کشف نشد. تمام پیکرهایی که تاکنون کشف شده از میان لاشه یا نزدیکی آن بوده و متأسفانه نتوانستیم پیکری را سالم کشف کنیم.


چه تعداد پیکر منتقل کردید؟

تعدادی پیکر از سوی تیم‌های امدادی هلال احمر منتقل شد. البته هنوز پیکرهایی وجود دارد که باید بعد از بهبود هوا آنها را جست‌و‌جو و منتقل کنیم.


فکر می‌کنید عملیات دوباره چه زمانی شروع شود؟

روز دوشنبه بار دیگر عملیات به صورت رسمی آغاز می‌شود. اما هرزمان که بدانیم می‌توانیم به قله صعود کنیم و خطری تیم امداد را تهدید نمی‌کند، عملیات را آغاز می‌کنیم.


نگران از بین رفتن پیکرها نیستید؟

اجساد زیر برف قرار دارد و با آن سرما هیچ حیوانی در آن ارتفاع نیست.


این بار عملیات جست‌و‌جو متفاوت است؟

بله. این بار باید با سونداژها در زیر برف به‌دنبال لاشه هواپیما و اجساد بگردیم. ارتفاع برف به بیش از دو متر خواهد رسید و این بار جست‌و‌جوی سختی را پیش رو داریم.


هیچ‌کس زنده نمانده بود

با وجود انتشار اخباری مبنی بر احتمال زنده بودن تنی چند از مسافران در حادثه هواپیمای تهران - یاسوج چند ساعت پس از سقوط، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت که با توجه به نحوه برخورد هواپیما با کوه، امکان اینکه کسی پس از حادثه زنده مانده باشد زیر صفر است.مرتضی سلیمی، در مورد شرایط انجام عملیات جست‌وجو در منطقه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج اظهار کرد: با توجه به اینکه وضعیت هوا در منطقه بسیار بد و انجام عملیات واقعاً خطرناک است تا دوشنبه امکان ادامه عملیات وجود ندارد.


وی در مورد وضعیت نیروهای امدادگر هلال احمر گفت: آنها ازکمپ ۳۶۰۰ متری پایین آمدند و در دامنه کوه اردوگاهی زده آنجا مستقر هستند. حدود ۲۵ تیم آنجا آماده هستند تا در صورت مساعد شدن شرایط بتوانند عملیات را آغاز کنند؛ ضمن اینکه نیروهای پشتیبان هم آماده هستند.در پی حادثه گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه ممکن بوده تعدادی از مسافران تا ساعاتی پس از سقوط هم زنده بوده باشند در میان افکار عمومی مطرح شده که سلیمی در این رابطه گفت: من منطقه سقوط را از نزدیک‌ دیده‌ام. با توجه به شرایطی که آنجا وجود دارد و نحوه برخورد هواپیما با کوه امکان اینکه پس از حادثه کسی زنده مانده باشد، زیر صفر است؛ بنابراین خوب است که مردم به شایعات این چنینی توجه نکنند و آنهایی که چنین مسائلی را هم مطرح می‌کنند، این کار را انجام ندهند. این گونه اخبار موجب فشار روحی به خانواده‌ها می‌شود.


سلیمی با اشاره به خانواده‌های بازماندگان حادثه نیز گفت: این خانواده‌ها بسیار عزیزند و حتی وقتی دیدند که شرایط برای انجام عملیات امدادگران خطرناک است، آنها هم خواستند عملیات متوقف شود تا جان کسی به خطر نیفتد. این حاکی از بزرگواری این خانواده‌ها است و خواهش من این است که با انتشار چنین اخبار و گمانه‌زنی‌هایی بیش از این باعث اذیت این خانواده‌ها و داغدیدگان نشوند.


استقرار خودروی سیار پیش‌بینی هوا در محل حادثه

رئیس ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان نیزدیروز گفت: به منظور بررسی شرایط جوی و تسریع در پیش‌بینی وضعیت هوا، خودروی سیار پیش‌بینی هوا در محل حادثه سقوط هواپیما استقرار یافته و به صورت لحظه‌ای شرایط را رصد می‌کند.


منصور شیشه‌فروش اظهار کرد: با توجه به شرایط جوی حاکم بر این منطقه و وضعیت ابرناکی که وجود دارد وضعیت ایمنی اجازه ادامه عملیات جست‌و‌جو را نمی‌دهد.


وی با بیان اینکه نیروهای متخصص امداد و نجات در دو استان اصفهان و کهگیلویه و بویر احمد در حالت آماده باش قرار دارند، تصریح کرد: پنج تیم متشکل از افراد متخصص و دارای گواهینامه در حال حاضر در منطقه پادنای سمیرم در حالت آماده‌باش هستند.رئیس ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه کلاه سبزهای ارتش به همراه امداد هوایی نیز در منطقه پادنا حضور دارند، اضافه کرد: در صورت بهبود شرایط جوی عملیات جست‌و‌جو با جدیت دنبال خواهد شد.


وی افزود: به منظور بررسی شرایط جوی و تسریع در پیش‌بینی وضعیت هوا خودروی سیار پیش‌بینی هوا در محل حادثه استقرار یافته و به صورت لحظه‌ای شرایط را رصد می‌کند.


پرواز شماره 3704 هواپیمایی آسمان از تهران به یاسوج با 60 مسافر و 6 خدمه صبح یکشنبه گذشته در نزدیکی سمیرم اصفهان سقوط کرد.این هواپیما از نوع‌ ای تی آر 72 پس از 55 دقیقه پرواز از صفحه رادار مرکز کنترل محو ‌شد و در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم سقوط کرد.
 
این هواپیما هر روز دو پرواز رفت و برگشت در مسیر تهران به یاسوج انجام می‌داد که در هر نوبت به ‌طور میانگین 50 تا 60 مسافر را جا به جا می‌کرد.روز سه‌شنبه گذشته پس از 48 ساعت جست و جو لاشه این هواپیما در کوه‌های نقل در مرز بین شهرستان‌های سمیرم استان اصفهان و دنا در کهگیلویه و بویراحمد پیدا شد.در روزهای چهارم، پنجم و ششم به علت شرایط نامساعد هوا و بارش برف و باران و وزش باد عملیات جست‌وجوی پیکرهای جانباختگان نیمه‌تمام ماند.



غــم انگیز ترین جشن تولد

سی سخت، جمعه شب حال و هوای دیگری داشت. گروهی از نونهالان سی سختی همراه با ساکنان شهر، غم انگیز‌ترین جشن تولد را برای «سید ایلیا دانشی»، کوچک‌ترین مسافر سانحه هوایی برگزار کردند.


به گزارش ایرنا، اگر چه نام دنا و قله‌های سر به فلک کشیده‌اش این روزها در اذهان عمومی بویژه در میان خانواده‌های داغدار سانحه دلخراش هواپیمای آسمان با سنگدلی و نامهربانی گره خورده اما فداکاری، مهرپروری و همدردی دنانشینان حکایت دیگری را روایت می‌کند.
 
اوج همدردی و زیباترین لحظه‌های مهربانی و لطف بی‌کران ساکنان سی سخت جمعه شب رقم خورد.در شبی به یادماندنی اما غم زده به یاد «ایلیا دانشی» کوچکترین جانباخته سانحه دلخراش هواپیمای «ای تی ار 72» و برادرش سید طاها دانشی غم انگیزترین جشن تولد در سی سخت برپا شد.


مادران دل سوخته اما مهربان سی سختی سنگ تمام گذاشتند، ایلیا و طاها هم با جسم بی‌جانشان بر فراز ارتفاعات دنا به تماشا نشستند.همسن و سالان ایلیا و طاها با چشمان اشکبار لب‌های خشکیده خود را برای فوت کردن شمع‌های تولد این دو نونهال از دست رفته غنچه کردند.صدای «تولدت مبارک طاها» همراه با گریه نونهالان و سوگواری مادران سی سختی دل سنگ را هم آب می‌کرد.


مادران ایل با زمزمه نوای جانسوز (شروه خوانی محلی)، غم از دست دادن فرزندان آسمانی سانحه هوایی را دوچندان کردند.آنان با بستن شال بندهای سیاه به گردن به‌صورت حلقه وار به دور جایگاه جشن تولد ایلیا به سر و سینه می‌زدند.


نوای سوزناک نی دختر سی سختی، همه حتی آسمان و زمین را به گریه واداشت. آسمان در غم از دست دادن این عزیزان می‌بارید و از زمین هم چشمه همدردی می‌جوشید.دراین شب سراسرحزن، گریه و شادی در هم آمیخت تا بگوید اگر طاها و ایلیا در آغاز بهار زندگی از دست رفتند اما مهربانی و همدردی دردامنه‌های دنا همچنان زنده است.گریه در جشن تولد ایلیا آن موقع به آسمان برخاست که خاله طاها و ایلیا به جای خواهرش چشمان خود را بر تصویر این دو نوگل پرپر شده می‌دوزد و همراه با اشک از مردم سی سخت به‌خاطر برپایی این جشن تولد تشکر می‌کند.
 
نرگس خوبانی مادر طاها و ایلیا هم دراین سانحه هوایی به همراه فرزندان خود، جانش را از دست داد.مهمان نوازی، خصلت دیرینه زنان و مردان دامنه‌های دناست که دراین روزها به اوج رسیده است. آنان همچون اسلاف خود به‌صورت خودجوش به یاری عوامل امدادی و اجرایی سانحه شتافته‌اند.


از یک سو در فراق و مصیبت جانکاه جانباختگان سانحه هوایی حزن و اندوه منطقه را فرا گرفته است و در سوی دیگر فداکاری و ابراز همدردی مردم صحنه‌های دیدنی خلق کرده است.مادران مهربان در شهر سی سخت که سختکوشی را از دنای استوار فرا گرفته‌اند به‌صورت خودجوش با پخت غذا و بسته‌بندی خشکبار از نیروهای امداد رسان پشتیبانی می‌کنند.
 
منبع: روزنامه ایران

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها