نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
11. آبان 1396 - 20:46
بیژن فرهنگ دره­شوری به پاس خدمات ارزشمند و ماندگارش، به عنوان مرد سال محیط زیست ایران (دارنده نشان خروس سپید) در سال ۱۳۸۹ انتخاب شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،سید ابوالحسن حسینی نیک؛بیژن فرهنگ دره­شوری قشقایی کارشناس، پژوهشگر، بوم‌شناس، عکاس طبیعت و از پیشگامان محیط زیستایران، در سال ۱۳۲۲ در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد متولد شد. بیژن زاده طایفه دره‌شوری و ایل قشقایی است و سال‌های کودکی خود را در کوچ‌های سالانه ایل گذرانده است.

وی دوران دبستان را در زادگاهش زیرنظر میرزا محمود گذراند. سپس مدتی در مدارس شهرستان گچساران ادامه تحصیل و بعد از آن به همراه برادرانش به دبیرستان ابوذر (شاپور سابق) شهرستان شیراز که مدیر وقت آن آقای دستغیب بود رفت و از آنجا دیپلم گرفت. سال ۱۳۴۱ در رشته پزشکی دانشگاه شیراز پذیرفته شد، اما در سال ۱۳۴۲ تغییر رشته داد و سرانجام در سال ۱۳۴۷ در رشته مهندسی کشاورزی از آن دانشگاه فارغ التحصیل شد.

 

ایشان بعد از دوران سربازی به فعالیت­های زیست محیطی پرداخت، چون با روحیه­اش هم سازگاری داشت. به دنیا آمدن در ایل قشقایی و به دنبال آن تجربه ایلیاتی و همچنین علاقه زیاد به طبیعت از مهمترین عواملی بودند که او را در نزدیک شدن و حفاظت از محیط زیست یاری کردند به گونه­ای که  قریب به ۲۷ سال در سازمان حفاظت محیط زیست خدماتی ارزشمند و ماندگار داشتند.

 بیژن زمانی که ۱۰ یا ۱۲ ساله بود، وسایل شکار برادر و پسرعموهایش را جمع می­کرد و در واقع «کوله­کش» آنان بود. این دوست­دار محیط زیست می­گوید: «کوله­کشی افتخار کمی نبود. شاید بزرگترین مقام که تاکنون داشتم، همین کار بود. هیچ پست و موقعیت شغلی مثل کوله کشی تا الآن مرا خوشحال نکرده است . وی سال ۱۳۵۰ بعد از استخدام در سازمان محیط زیست، ازدواج کرد.

آقای بیژن فرهنگ دره­شوری به پاس خدمات ارزشمند و ماندگارش، به عنوان مرد سال محیط زیست ایران (دارنده نشان خروس سپید) در سال ۱۳۸۹ انتخاب شد.

بنیاد نجات پاسارگاد دلایل انتخاب دره شوری برای این عنوان را به شرح زیر برشمرده است:

– بیش از چهل سال تلاش بی وقفه در حفظ محیط زیست و میراث طبیعی ایران.

– تاسیس اولین ژئوپارک خاورمیانه در قشم.

– کارشناس و راهنما با تیم مستندساز  فیلم “زمستان در چهار راه” حیات وحش ایران و ساخت آن توسط کالین ویلاک کارگردان انگلیسی (۱۹۷۸ میلادی).

– حفظ نسل در حال انقراض لاک پشت های عقابی در ایران.

– انجام طرح صخره­های مرجانی مصنوعی.

– حفظ خزندگان جزیزه قشم، و بالا بردن تعداد آن ها از ده به سی گونه.

– شناسایی ۱۴۸ گونه تیره­ی پستاندار از جمله نام گذاری زیرگونه بومی ایران (جزیره فارور) آهوی کوهیGazella gazella dareshurii.

– تالیف بیش از ده­ها جلد کتاب که مهمترین آنها کتاب راهنمای پستانداران ایران (به همراهی دکتر هرینتون کارشناس محیط زیست)و بروشورهای مختلف در مورد مناطق حفاظت شده ایران از جمله: پارک ملی گلستان، پارک ملی بمو، منطقه­ی حفاظت شده بختگان، و جزایر فارو .

– و… بالاخره کمک به آگاهی و شناخت مردم قشم، و بسیج آن­ها برای حفظ محیط زیست جزیره و ارتقای وضعیت معیشتی زندگی آن­ها.

آقای دره­شوری قشقایی، در وضعیتی که محیط زیست ایران در بدترین شرایط خود قرار دارد، سال­هاست که اغلب با دست خالی و تنها با پشتیبانی مردمی که خود او در آگاه کردن­شان نسبت به اهمیت شناخت محیط زیست معلم و راهنمایشان بوده است، بیش از یک سازمان حفظ محیط زیست برای ایران کار کرده است. دره شوری بدون توجه به حواشی کار می­کند. وی جاذبه‌های گردشگری زیادی را به مردم معرفی کرد کاری که وزارتخانه هایمان با بودجه‌های زیاد نکردند.

همچنین جزو اولین افرادی است که از سال ۱۳۵۰ وقتی هنوز سازمان محیط زیست راه نیفتاده بود، از جاذبه‌های گردشگری عکس می‌گرفت و به مردم نشان داد که محیط زیست و گردشگری ایران یعنی چه. آن زمان کشورهای همسایه مانند ترکیه هنوز نمی­دانستند گردشگری و محیط زیست چیست. او طبیعت­گردی را زمانی آغاز کرد که این کشورها هنوز آن را درک نکرده بودند. بدون تردید محیط زیست ایران، به ویژه جزیره قشم مدیون تلاش­های بی وقفه­ی این زیست محیط بزرگ سرزمین مان است.

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها